L’aparició de Perecoll en el
conjunt d’artistes que conformen aquest tercer tast de la Col·lecció Bassat en
el que pertoca als anys 70 ha estat la gran sorpresa i alhora el gran
interrogant en relació al conjunt de les obres presentades. Dos elements ,
sorpresa i interrogant , joiosa i positivament reeixides per una obra massa
desconeguda en els propis territoris de l’artista.
Certament hem de parlar de sorpresa
en el fet de que Perecoll hagi estat el primer artista mataroní en ser
protagonista de la col·lecció Bassat. Tots estem convençuts , i en Pere a bon
segur el primer, que hi ha hagut altres artistes , personificats en Eduard
Alcoy i Josep Mª Rovira Brull, amb més mereixements per haver estrenat el mataronisme de la col·lecció , i ja no diem si ho
relacionem amb les trajectòries del moment. Però les col·leccions particulars
tenen això. Bassat es va fonamentar amb la galeria Adrià, mentre que Alcoy i
Rovira Brull, pertanyien a la competència ( Sala Gaudí) , fet causant d’aquesta
absència .
Una absència però que cal solventar
, i el més ràpid possible. L’acolliment per part de Mataró ( de la ciutat i el
pressupost ) obliga a unes certes deferències, que en el cas dels autors
citats no son tals, i sí certificacions públiques d’una qualitat demostrada amb
escreix en el passat i viva i palpitant ara mateix. Una col·lecció Bassat a
Mataró, sense Alcoy i Rovira Brull, és una col·lecció coixa que grinyola , en
un fet que cal reconduir de manera urgent.
Però tornant al que ens ocupa hem de dir clarament que Perecoll surt ben airós del parany , i fins i tot estic per a dir que en surt reforçat , ja que l’obra que ara ens ofereix Bassat , no tan sols no està en demèrit front dels potents “rivals” que l’acompanyen , ans presenta un cos ben fonamentat que ens serveix per retornar a un Perecoll desconegut o oblidat per a molts, ja que no ens hem d’enganyar que trenta anys de negre , alguns amb tota exclusivitat , ha encasellat a l’autor en una línia que ha vegades ha caigut en un cert decorativisme o per dir-ho d’altre manera , s’ha relaxat en el que pertoca a la seva intencionalitat artística.
L’obra que ara ens refresca la
memòria és una obra d’alta densitat volumètrica. Una volumetria que depassa la
bidimensionalitat en una certa recerca d’anar a més , tant en al dimensió pura
com en aquella que ve marcada per el moviment.
Rítmic i gestual, Perecoll ens
apropa a aquests misteriosos personatges, en aquest camí d’una plàstica
existencial, que esdevenen precursors dels
dos conceptes essencials en que ha establert l’autor al seva dinàmica creativa
en aquestes tres darreres dècades.
Per un costat, tota l’obra supura
un sentit volumètric que esdevé generador absolut del concepte escultòric iniciat de manera clara en la seva experiència de New York i
repetida a posteriori en les seves escultures magmàtiques de les que tenim
clara i intensa presència a la nostre ciutat.
Per l’altre costat es magnifica el reduccionisme cromàtic. Encara que Perecoll mai ha mantingut el que hauríem de dir , passió per el color, el cert és que és justament aquí on la paleta es va tancant en un camí que inexorablement l’ha de portar vers aquest monocromatisme històric , aquest matrimoni virtual amb el no color / o el color per excel·lència , segons opinions, que és el negre.
Un magnífic recull el que ara se’ns
presenta , que obliga a aquells desconeixedors del Perecoll d’inicis, a fer
reflexió i en conseqüència a obtenir una mirada diferent del seu fer; mentre
que aquells que el varem gaudir en aquella etapa , ens permet renovar la confiança
en aquella manera de fer que com molt bé ara es demostra en la comparança,
Perecoll estava ( i està) al nivell d’una élite que sabem llunyana i que bé podríem
sentir molt més propera.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada