Hi ha exposicions de les que és difícil parlar-ne. En general son exposicions que un preferiria obviar , fer veure com si no haguessin existit. Com si cap il·luminat hagués cregut que aquells engendres que no poden ser considerats plàstics mereixien la llum i l’observació per part de ningú. D’aquestes n’ hi ha un bon munt en el decurs de la temporada.
Però sortosament de tant en tant ,
molt de tant per ser més exactes , n’hi ha d’altres de les que també és difícil
parlar-ne i no per manca de paraules i qualificatius , ans per el sentit de que
saps que les paraules no faran justícia i afebliran la potència resplendent que
exhalen aquells treballs que si han de ser considerats de totes ,totes , veritables
peces d’art. Una d’aquestes rares
exposicions en les que millor el silenci i la contemplació que no pas les
paraules, és la que en aquest mes de desembre i a la sala del Col·legi d’Aparelladors
presenta Margarida March, sota el sempre agosarat títol de “Llum”. Una esplèndida
exposició que no us heu de perdre de cap de les maneres.
Margarida March és més que res
coneguda per la seva faceta d’artista de l’esmalt, una tècnica en la que és una
de les grans. Fa temps però que encuriosida es va endinsar en l’art del gravat
de la mà dels grans mestres Jordi Rosés i Claudia Lloret i allà ha trobat
aquell punt de rebel·lia , aquella possibilitat d’agosarament que no podia
assolir en el camp de l’esmalt , mentre que en canvi podia mantenir aquells
sentiments d’ofici, perfecció i mètode , que tan propers li son i que li donen
aquella seguretat estructural que tan agraeix.
Ara , després de diverses aventures
amb diversos plantejaments tècnics , cercant maridatges atractius amb resultats
prou reeixits , Margarida March torna als orígens i es planteja l’essència. La
gracianesca definició del bo i el breu en la literatura , March l’aplica en sentit
estricte al seu treball, en el convenciment de que l’arrel i la raó creativa
son el que ha de dominar , sense deixar-se emmascarar per la fullaraca
ambiental per més plaent que sigui el resultat final en l’apartat visual i per
més llaminera que sigui per engrescar a l’espectador.
D’aquí i seguint la definició de
Bracque que entén l’art com una ferida de llum, March aposta per la nuesa
extrema oferint-nos un bon grapat de gravats en sec , gofrats , sense entintar
, realitzats sobre planxa de fusta , establerts com una veritable ferida de
llum en l’estampació realitzada sobre paper Hahnemühle.
Unes obres franciscanes quasi ,
establerts en una atmosfera aparentment asèptica que vibra amb tota potència
amb el desfermament creatiu que l’autora ens proposa sàviament , entenent perfectament
, alhora que ho fa avinent a l’espectador , que la tècnica no tan sols és
precisa ans és indispensable , però sempre ha de ser mitjà i mai finalitat.
Que la finalitat és la creació, és
l’art. És l’expressió plàstica de la sensibilitat més íntima del creador que
esclata en aquesta ocasió en aquesta perfecta conjunció en la que res falla.
Una tècnica perfecta ; una temàtica plenament adient a la intencionalitat per a
tal de no distreure en res del conjunt; una tria volgudament acromàtica per
potenciar i reforçar l’impacte visual; i finalment una muntatge global de la
mostra que serveix per ressaltar al màxim les peces presentades alhora que és
una magnífica mostra de sensibilitat i elegància.
Una mostra rodona en l’accessori i
en el fonamental, que provoca un veritable plaer estètic, sensible i conceptual
en la seva visita i que és veritable lliçó del bon fer d’una artista massa
amagada i que ara esclata en tota la seva plenitud.
Una exposició de més que obligada i
repetida visita.
Felicitats.
“Llum”. Margarida March
Sala del Col·legi d’Aparelladors.
Mataró
Del 5 de desembre al 10 de gener de
2015
(Les imatges han estat extretes de la xarxa)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada