Sempre he pensat que el títol és element important en
un article. Enormement important diria jo.
I al meu entendre ho és ja que amb una frase, unes paraules o tan sols amb una,
es fa del tot avinent el sentit de tot el que s’ofereix a continuació.
Ara , he estat donant voltes i voltes a com havia de
titular aquest post que parla de la nova desventura de ca l’Arenas i el munt de
títols que m’han aparegut en ment porten tots ells, no tan sols un contingut
absolutament negatiu ans en moltes ocasions van més enllà en el criteri
desqualificatiu. És per això que prefereixo deixar buit el títol i que cadascun
dels lectors hi col·loqui el que cregui més adient, en la seguretat que així la
meva paraula no quedarà esclava d’una frase pejorativa quan no malsonant.
Ca l’Arenas acaba d’inaugurar la segona de les
temporades de “Revisions 75 anys d’art i cultura a Mataró” que segons els seus
organitzadors manté “el propòsit de recuperar la història expositiva de la
ciutat a partir de l’activitat del Museu de Mataró” (sic).
Així, sí la primera temporada va ser desastradament
polèmica per el seu nul valor qualitatiu, per posar l’accent on no hi era i
potenciar fets que en res van incidir en el desenvolupament de la cultura
artística local, com van ser una única presència dels salons d’Octubre i
Revista, mentre en canvi es feia oblit del bullir de l’art local que iniciava
una nova etapa amb creadors i obres en les que emmirallar-se. Això per no
recordar l’oblit a Rovira Brull degut a l’incident gens ètic del comissari
Mitrani.
Ara, un any més tard , no tan sols hi ha hagut esmena al
modus operandi i al concepte general de la mostra, si no que l’esquema s’ha
esberlat fins als extrems que no responen ni a l’ideari general de la mostra (
recuperar la història expositiva de la ciutat a partir del fer del Museu ) ni
al propi concepte de Ca l’Arenas que “és l'extensió específica del Museu de Mataró
especialitzada en art i en la seva difusió, amb una atenció preferent a
l'activitat artística de la ciutat i on s'hi realitzen tota mena d'activitats
de caràcter públic i d'interès general que hi tinguin relació...” (sic).
Un mal
fer que va propiciar que la comissaria de la mostra , la més que reconeguda
crítica Pilar Parcerisas , plantés el projecte per raons públicament desconegudes
( per a quan la pertinent explicació en ares de la transparència de la que tant
es pregona) però que tot sembla indicar van tenir la causa en el desencontre
conceptual i molt especial en la impossibilitat de vestir un discurs adequat
degut a la manca documental i al desconeixement absolut de la gent del museu en
relació a l’espai temporal protagonista de la mostra.
Un fet
aquest que per se demostra el nul interès de Cultura envers aquest projecte ja
que essent per a tres temporades, el natural és un treball continuat i avançat (
ara per ex. ja s’hauria d’estar treballant en les mostres de la temporada
vinent) i no una contractació sense temps d’una persona de gran vàlua però
absolutament desconeixedora de la realitat artística , social i cultural del
Mataró d’aquells temps.
I diem
tot això ja que el poti-poti que configura les activitats previstes per tot l’any
responen a uns criteris historiogràfics culturals que està molt bé siguin treballats
però que no és a Ca l’Arenas on han de trobar aixopluc , - a bon segur el lloc
adient és Can Serra-, ja que la seva relació amb l’art és simplement tangencial,
com elements d’una cultura comuna que son, però que no formen part de la
història del Museu i de la seva incidència en la realitat creativa local.
No es pot
apostar per explicar fets com els del Racó o el Film Ideal Club mentre que en canvi no es parla de la col·lectiva de Sant Lluc que va ser recuperada en el
1972 de la mà dels anomenats “santlluqueros” (Parés de Mataró, Eduard López,
Salvador Pujol i Antoni Boix) que van recuperar l’antiga col·lectiva que havia
desaparegut feia anys i la van revitalitzar fins a convertir-se en l’exposició
més visitada de Mataró i que ara , trenta anys després de que van abandonar el
timó, segueix essent exposició de referència. Un anàlisi del tot obligat per la
importància i transcendència de la mateixa.
Però no, qui
mana a l’art mataroní no vol deixar senyal de que existeixi vida plàstica en la
història local i el millor és la desídia i l’oblit. Per això res millor que
a Ca l’Arenas, l’espai dedicat a les arts plàstiques i als
artistes locals, sigui on aquestes son més menystingudes , oblidades i enterrades
, com es pot veure ara mateix en la sala superior on existeix acurada ubicació
temporal de fets polítics i socials i en canvi no s’ofereix cap noticia de la
programació artística de la ciutat que és la causa i raó de tot el muntatge .Alhora
que és puntual per a no dir nul·la la presència de les obres d’art del moment
realitzades per els artistes de casa i per aquells que amb la presència a Mataró
, els van influir.
L’actual
mostra de ca l’Arenas és una mirada sectària a la història real de l’art
mataroní. És més que indignant , és indecent l’oblit intencionat de noms que
malgrat no ser artistes que passaran a la història de l’art van deixar petja en
el Mataró artístic d’aquells temps.
És per
això que ja és obligada la resposta pública dels marmessors. Ells van ser
anomenats per vigilar el correcte compliment dels desitjos testamentaris de
Jordi Arenas. Ells saben també que han estat incomplerts del tot i que Ca l’Arenas
no ha estat dedicat a l’art i els artistes mataronins , tal i com pertocava.
Callar els fa còmplices. Després d’aquestes darreres temporades és obligada la
queixa pública.
Espero que
per la seva responsabilitat i per l’estima que tenien per Jordi Arenas així ho
faran.
Ara ja és imprescindible.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada