Era març de 2011 quan Diaz Alamà exposava a la sala del
Col·legi d’Aparelladors recentment aterrat de la seva estada acadèmica a Florència.
La seva exposició s’estructurava en un recull de treballs realitzats a l’acadèmia,
que en res em van interessar, i un
seguit d’obres que encapçalades per un esplendorós autoretrat amb un impermeable
groc que em va produir el convenciment de que estàvem davant d’un creador que podia
marcar nivell. Poc després ens sorprenia amb una impressionant obra a la Torres
Garcia que establia encara més la petja d’un autor que calia seguir de totes.
Ara, quatre anys més tard, i havent
vist altres treball seus, arriba a exposar amb els seus alumnes a “La
destil·leria” en una mostra evidentment interessant i que cal visitar i
examinar a fons però que genera importants dubtes a aquells que el coneixem i
el que és més important, dubtes al respecte de que si l’estricte treball que es
du a terme a l’acadèmia que Diaz Alamà ha estructurat a Barcelona amb el
recolzament del MEAM, és una correcta manera d’assolir el sentit creatiu i
artístic. Cal dons per a un correcte anàlisi crític, separar el presentat per l’autor
i per els seus alumnes/deixebles.
En el que a ell pertoca sembla que ens
trobem davant un fre que quasi s’hauria de dir existencial, que limita
enormement el seu fer.
Que Díaz Alamà és un pintor fora de mides crec que hom
ho té assumit. Però ser pintor implica única i exclusivament ofici, ser artista
en canvi, implica un pas més i obliga a la comunicació amb l’espectador.
Aquesta diferència que no és petita ans el contrari, no sembla voler ser
assumida per el protagonista que s’excedeix en la recerca de l’excel·lència
formal però en canvi no es mou ni un borrall en la creació de l’ambient propici
per que l’espectador vagi més enllà d’una bocabadada postura davant de la
perfecció que amb autoritat presenta, però que aquesta no generi cap emoció ni
comunicació que és a fi de comptes del que es tracta en art.
Així ens trobem amb l’exacta
repetició conceptual de la figura en vermell de la Torres García, ara reconduïda
posturalment (veure imatge del flyer) però no en essència; i amb un retrat formalment impecable , molt en
el concepte sorollesc de fons i àmbit , però que s’escrostona del tot per el
fet del distanciament als dos elements que podrien comportar relació amb l’ànima
del retratat, com ho son el bastó senyorial i la bossa del Mac Donalds.
Elements que esdevenen tangencials quan en realitat son veritables signes d’identitat.
En el que pertoca als alumnes el
millor està en tot allò que intenta aportar frescor i vol defugir de la
rigidesa acadèmica. Saber fer molt bé les coses no tan sols és important , és
essencial. Però limitar la creació a la perfecció formal i acadèmica no és un
error, és una absoluta estupidesa. La tècnica sempre ha de ser mitjà i mai ha
de ser finalitat , com sembla que sigui la pretensió en aquest cas.
Una mostra doncs que es magnífica
en l’aparença. La perfecció domina i tot sembla establir-se en l’exactitud del cànon.
Però en la segona passejada a la recerca d’un quelcom més, queda ben clar que
la fredor, la manca de desig comunicatiu , l’estretor de conceptes és el que
domina capant inclòs aquelles mirades que cerquen un més enllà.
Una exposició que evidentment cal
visitar. Una mostra en la que cal deturar-se davant el perfeccionisme quan no
la perfecció d’alguns treballs. Però una exposició que serveix per fer avinent que
la clau està en l’art i no en l’ofici, i penso sincerament que Diaz Alamà ha de
refer la seva presó tècnica per recuperar la comunicació creativa i amb ella
dotar de nous aires a uns alumnes que tenen massa bones mans per sentir-se
capats com succeeix en aquesta exposició.
Una magnífica exposició per aquells
que estimen la perfecció per damunt de tots i que decebrà en part aquells que
pensen que l’art és anar més enllà i que Díaz Alamà és el suficientment bon
artista com per proposar-ho i aconseguir-ho.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada