El passat divendres es va inaugurar
el segon torn de la temporada actual d’exposicions de ca l’Arenas que òbviament
ha de merèixer els oportuns comentaris crítics i dels que com a prèvia sols
direm que manté el to colateral del fet local mantenint l’absència absoluta del
fer dels seus artistes. Avui però , i
amb caràcter d’urgència , crec que hem de parlar de la malifeta insultant envers
l’esdeveniment més mític de la història moderna de l’art local, com ho és el
Sant Pere més Alt.
Si algun dia s’escriu la història
de l’art local dels anys democràtics és obvi que haurà de començar per
anomenar i explicar en el possible, el que va ser el Sant Pere més Alt, un
esdeveniment expositiu al carrer , de ben curta volada doncs sols va tenir tres
edicions, però que va servir per ajuntar creadors de tota mena , - avui per ex.
seria del tot impossible -, i crear un microclima artístic en el que tan
valuosa era la crítica social com la mirada paisatgística més tradicional. Un
micro clima que s’estengué per la ciutat i que la convertí en un fenomen
social.
Ara a l’entorn d’aquesta falsedat
històrica en que estan esdevenint les exposicions de ca l’Arenas arriba l’hora
de parlar del Sant Pere més Alt i és difícil fer-ho de manera menys
menystenidora com s’ha fet, arribant quasi a la mofa , befa i escarni.
Per aconseguir-ho s’ha cercat la
sala més petita del casalot, s’omple d’una fotografia gens escaient d’un munt d’escolars
que no reflecteix en res, ans el contrari, el caràcter intel·lectual de la
mostra. S’hi afegeixen quatre cartells i quatre obres de poc nivell i ho amanim
amb quatre frases esfilagarsades amb les que és impossible comprendre el
veritable sentit de l’esdeveniment. És a dir, fullaraca per no dir que no es
diu res.
Mentre , curiosament , a l’espai
del costat es realitza una acurada mirada a “Per Matar-ho” , acció realitzada
al Museu a l’any 1976, amb una relectura escaient realitzada amb mitjans
suficients. Uns mitjans que s’ha escatimat fins a la garreperia en el cas del
sant Pere més Alt, amb la curiositat afegida de renunciar a disposar de material
important que va ser ofert per a l’exposició , oferta acceptada per el regidor
que donà les oportunes ordres que després no s’han dut a terme malgrat una
reiteració en l’avís per part del cedent.
És per això que vist el vist sols
queda exigir a Ca l’Arenas que clausuri aquesta sala. Que ja n’hi ha prou d’insultar
la història de l’art local i a més fer-ho en la que havia de ser la seva casa i
de la que ha estat foragitat. Cal clausurar l’espai, cercar la documentació existent
que serveixi per donar la visió real de l’esdeveniment i obrir-la de nou per
fer que la ciutadania en sàpiga la seva importància i els artistes en puguem fer-li l’oportú
recordatori.
Una exposició que és incomprensible
hagi esdevingut realitat i més incomprensible encara que ho hagi fet amb el
suport i la signatura dels Dimarts del Llimoner que bé haurien d’explicar quin
ha estat el seu paper en aquesta malaurada història, ho hauran perdut bona part
del respecte que sens dubte mereixen.
1 comentari:
Lamento profundament el tractament oficial a la historia i fets del carrer Sant Pere mes alt tan sigui per ignorància, per manca d’informació o per mala intenció, per al respecta dels desapareguts i per mi mateix ens sentim menys preats. perecoll
Publica un comentari a l'entrada