TOMAS SAFONT TRIA.- Instal·lat de
fa temps en la figuració, que no realisme, de caire fauvista, l’autor
descarrega tota la seva pulsió creativa amb unes obres intenses, de gran atractiu
i bellesa si entenem la mateixa no com un fet estètic formal i temperat i sí
com la perfecta expressió de la translació creativa de la sensibilitat de l’artista.
Curulla de color i intensitat , la seva és una de les obres a remarcar en la
col·lectiva tal i com succeeix en les darreres edicions.
ALEX SALAS.- No sé si per deferència
de país , l’autor no s’ha avingut a presentar la seva estilística habitual d’aquest
art colorista i geomètric en certa manera dominat per la figura femenina i ha
limitat la seva força a aquesta referència daliniana d’acurat formalisme i
nul·la vibració. Una obra que no li serveix de carta de presentació ya que es
troba ben lluny de la seva singularitat i que enganya al respecte de la seva
vàlua.
LUCÍA SÁNCHEZ.- Habitual de la
col·lectiva al costat d’unes presències fluixes amb obres de paisatgisme urbà,
fa tres temporades ens va sorprendre amb
una interessant composició d’una zona ferroviària, al bell mig de la decadència
i la vida activa. Ara la seva presència va per aquest costat però sense arribar
ni de lluny al cert neguit que llavors ens oferia. Avui és una obra de la que
es pot treure molt més suc doncs ha quedat en una expressió freda, distant i
sense vibració, convertint-la en absolutament intranscendent.
VALENTINA SÁNCHEZ.- Si de cop i
volta l’obra que ens presenta l’autora desaparegués per qualsevol causa de la
col·lectiva cap visitant repetidor la trobaria a faltar, - ni per a mal ni per
a bo -, el que seria mostra fefaent de
la intranscendència de la mateixa. Ni bromal, ni conceptual, ni tècnicament hi
ha el punt que ens motivi a deturar-nos davant d’ella el que demostra el seu escàs
interès.
JORDI SANTAMARIA.- De fa un temps
que l’autor sembla haver trobat aquell punt creatiu en el que es sent còmode,
que li permet expressar de manera ben adient els seus neguits creatius, i que a
més a més serveix per contactar amb el públic que es troba ben gust amb el
treball que se li presenta. Amb una estètica que “moscardoneja” , i així ens
entenem tots, l’artista però saps capgirar-la cap al seu punt de mira amb
resultats ben correctes i absolutament agradables.
JOSEP SERRA.- Si en l’entorn hi ha
un artista inconfusible en el seu sentit creatiu aquest és Josep Serra. Establert
de manera permanent ( i que duri) en l’expressionisme abstracte, desfermat absolutament
en el seu sentit creatiu en el que hi creu profundament i al que no marca cap
barrera, la seva obra s’estableix en el teòric maremàgnum de gest, ritme i
color, que en les seves mans es recomposa en una complexa melodia en la que l’equilibri
i la bellesa dominen per seduir a l’espectador
d’ulls oberts que e sent abduït per el nivell del presentat.
JOAN SERRAT.- Fidel a si mateix i a
l’art primitiu, de nou ens presenta una mirada als nostres ancestres, en aquest
art que és difícil de qualificar com a tal , i sí més una mena d’aplicació
creativa per a reviure plàsticament l’antigor. Un altre cas de la necessitat de
fer dicotomia entre pintor i artista. I penso que queda ben clara la meva
opinió.
JOAN SOLÀ.- Si hi ha cosa difícil
de fer és un bon retrat i més encara si es tracta de realitzar-ho en tractament
escultòric. Ho és tant per l’obligació d’una semblança física , fet difícil de
per se, com per el més important, la seva semblança vital: el rictus, el
somriure , el posat... Un conjunt que no acaba d’aconseguir en aquesta ocasió l’escultor,
malgrat l’ortodòxia amb la que ha dut a terme el seu treball.
JORDI TORRENT.- L’habilitat al
poder. Provinent de la ràpida, allà va saber entendre que en un munt d’obres
cal saber trobar el punt distintiu per cridar l’atenció, accentuar-lo i
envoltar-lo d’una resta que no el perjudiqui. Després , en el moment de la
creació pictòrica , ha fet una translació a la que ha afegit el ritme, el gest
i color com elements per satisfer a primera vista , encara que en un anàlisi més profund es
pugui observar que es pot aprofundir , i força, per aconseguir una obra de
veritable nivell.
PEP TREGÓN.- Conscient de que el
material és tant sols mitja i l’important és el resultat i el missatge, Tregón
juga amb la ceràmica que tant bé domina per realitzar aquest exercici
pseudopictòric com en la passada edició ho va fer en el camp escultòric. Destre
en el fer, amb una clara intensitat de reflexió en el pòsit de la mirada, la seva
obra és veu amb interès però potser li falta un puc d’acidesa per aconseguir
crear la motivació suficient com per establir personalitat pròpia.
PAU VIADER.- El dibuix a la ploma
portat al paroxisme de la realitat, mantenint la tradició catalana del dibuix
de camp com fidel ,per no dir exacte, reflex de la realitat. Dibuix fidel per a
una fidelitat d’uns setanta anys de pràctica , per tant, silenci i respecte.
MONTSERRAT VILATERSANA.- Sempre m’ha
sorprès la gosadia dels aprenents que es llencen sense por al camp de la figura
quan aquesta és a bon segur una de les parcel·les pictòriques més difícils de
dominar ja que precisa d’una bona qualitat tècnica i conceptual, i a més a més cal
tenir en compte que l’errada és fàcil , i s’evidencia amb facilitat. Però
malgrat tot allà es llencen amb resultats tan fluixos com el cas que ara ens
ocupa.
CRISTINA VILLA.- Que la fotografia és un art
plenament assumit en l’art contemporani ja és una evidència per a tots. I si
això és així és mercès a la gran qualitat dels professionals i el fet de que
alguns d’ells intenten realitzar una creació que depassi el purament fotogràfic
per esdevenir art en estat pur. Es plantegen l’obra com un treball creatiu en
la que la fotografia és simplement mitjà tècnic i mai finalitat. Cristina
Villa n’és un d’aquests més interessants artistes capaços de confegir obres de
tant alt nivell i capacitat creativa com la que ara ens ofereix i que esdevé del
millor de tota la col·lectiva.
(Les fotografies han estat manllevades del web del Sant Lluc)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada