“Ser jurat d’un concurs de pintura és ben fàcil. Sols es tracta
d’escollir l’obra que et sembli la millor de totes les que es presenten. El que
és difícil és encertar. Per que això és com quan en un restaurant et passen el
carro de prostres i tu tries aquell que et sembla més llaminer i en boca
resulta absolutament decebedor, mentre que el teu veí que ha triat un de molt
més discret et dona una cullerada i és bocatto di cardinale”. Així m’explicava
, fa un anys, el gran crític Josep Mª Cadena , el paper del jurat d’un concurs
de pintura.
Els jurats del IV Premi de Pintura i Escultura de Llavaneres,
entre els que m’hi trobo, poden/podem dormir tranquils perquè de nou en aquesta
edició no sé si vàrem encertar amb el veredicte, però fallar segur que no, com queda
ben palès en la mostra col·lectiva que els quatre artistes guardonats presenten
conjuntament a la sala d’exposicions de Can Caralt del Museu de Llavaneres.
Quatre autors diferents que en la seva individualitat conjuguen una exposició absolutament diversa, inclòs
en algun cas oposada, però que en el conjunt les obres no es donen bufetades, i
presenten un mirador divers i variat d’una part de la realitat artística i creativa
del nostre país.
Anna Guerra ( Valls,1966) guanyadora del concurs, ens
presenta una variada composició de peces que pertanyen a una abstracció que
haurem de qualificar de musical ja que
segons ella mateixa explicita la seva pintura és complementaria a la seva altre
gran passió que és la música.
Les seves obres es mouen en un llenguatge de signes abstractes,
que semblen surar màgicament en un espai en el que la lluminositat té un paper primordial.
Tot en un estil que ens retrotrau al sempre admirat Mompó.
Josep Millás (Igualada, 1962) practica la nova figuració del
segle XXI. Tècnicament impecable, i amb una habilitat compositiva important, Millàs
s’enfronta perfectament a paisatges i composicions amb resultats visualment
enormement atractius i plaents, però potser la seva mirada freda i amb una
certa distancia de la més mínima passió creativa ens porta més cap a l’ofici de pintor que cap a la creació d’artista
in sensu stricto.
Anna de Jaime (Mataró, 1980)és una de les promeses
artístiques mataronines que s’està convertint en realitat com ho demostrà en la
selecció de finalista en el darrer Torres García. Abstracte pura, juga amb el
color, i les ombres al ritmes de les seves pinzellades per estructurar unes
obres denses i melodioses amb “una voluntat executora d’una arquitectura de
sentit” com ella mateix defineix.
El seu apreci i domini del color li permet jugar amb ell per
aconseguir l’atracció visual que com veritable esquer ens apropa i ens serveix
per endinsar-nos en el seu mon sensible. Artista en progrés evident a la que
cal tenir ja tota consideració.
Mònica Vilert (Mataró, 1966). Poc podem afegir al que ja hem dit tantes i
tantes vegades al respecte d’aquesta gran artista. Recentment guanyadora del
Torres García, ara a Llavaneres renova la seva aposta eterna per els mons interiors
amb la subtilitat dels seus blancs, l’afegitó de l’organicitat i aquest
equilibri permanent entre fons i formes que ens endinsa en el magicisme de la
seva personal personalitat, i no és joc de paraules.
En resum quatre artistes exposen a Llavaneres, quatre
artistes distints i fins i tot en certa part contradictoris,que conjuguen una
equilibrada i vibrant col·lectiva que paga la pena visitar.
Quatre artistes, quatre. Exposició Col·lectiva
Anna Guerra, Josep Millàs, Anna de Jaime, Mònica Vilert
Del 4 d’Octubre al 3 de Novembre de 2019
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada