En temps en els que la post veritat sembla imposar-se no ha d’estranyar
gens ni a ningú ,que la primera pregunta que pugui fer un artista d’un cert
nivell, davant la proposta de la realització d’una exposició , no sigui al
respecte de les condicions de l’espai, durada i tota la logística de la pròpia
exposició sinó quin tipus de catàleg acompanyarà a la mostra. I més encara si l’organització
de la mateixa és de qualsevol servei públic, des de municipals fins a les més
altes instàncies.
Mentre ha desaparegut quasi per arreu el petit flyer, díptic
o tríptic que servia per acompanyar qualsevol exposició i que de pas servia per
formar a l’espectador desorientat , ha augmentat el nombre de catàlegs , a
voltes faraònics , que serveixen per documentar l’exposició, que sembla ser la
causa i raó de la mateixa. No importa que no la visiti ningú, el que importa és
la seva documentació i que aquesta quedi establerta en xarxa mitjançant el
catàleg, i si pot ser algun vídeo específic millor.
Jo soc un gran consumidor de catàlegs i en tinc un munt. Certament
a mi em serveix per cercar documentació en
la meva tasca de crític. En tinc de tota mena i estic convençut que en relació
a l’art local, disposo dels millor fons documental de les exposicions fetes a Mataró en els darrers
45 anys.
Però els catàlegs son, i crec han de ser, l’ajut a la visió
d’una exposició. I si de cas un element que ens permeti fer l’anàlisi a posteriori amb l’ajut de fotografies i escrit.
I com últim recurs, ha de ser el record d’una gran exposició que ens ha impressionat
i/o emocionat.
Però no , en certs indrets, per ex Mataró, el catàleg no
està preparat en el moment de la inauguració
i es publica a les acaballes de la mostra. La raó, cap més enllà de la xuleria
personal. Certament els escrits poden estar
preparats amb temps, i les fotos realitzar-les quan es selecciona i/o arriben
les obres, que no és pas el dia abans. Però aquí rau el fatu error d’organitzadors
que volen la singularització de la foto en sala, el muntatge per deixar pixadeta
marcant territori. I per damunt de tot amb uns crèdits més llargs que els de la
Guerra de les Galaxies, que cal fer currículum.
Amb aquesta teoria, els catàlegs sols arriben a aquells indrets
acadèmics o endollats de torn, i no queden a l’abast del poble pla que és per a
qui haurien d’estar a disposició, ciutadans en qui ha de recaure el benefici dels
molts euros gastats.
Ara mateix a Mataró hi ha hagut dos casos. El de Vaccum, l’expo
de Rosa Codina-Esteve que ni tan sols va ser presentat, amb el de menysteniment
que significa per l’artista, i el de “Reflexos” la mostra al voltant de l’expo de Damià Campeny d’actualitat encara
a Ca L’Arenas.
A la crítica de l’exposició dèiem justament això: “Una
exposició que sembla tingui un sol motiu , l’edició d’un catàleg doctoral. Fet
fonamental que farà avinent poder llegir amb calma i tranquil·litat tota la
documentació i fruir-ne, no com ara en que la seva abassegadora presència
distreu el tot de les obres i imatges presentades, desvirtuant-les i de pas a
l’artista”.
Ara el catàleg ha aparegut, acomplint exactament les
expectatives de les que parlàvem. La llàstima és que tampoc ha estat presentat,
i no està previst ,- segons l’agenda municipal de cultura-, fer-ho. El que és
una llàstima ja que així queda condemnat
a l’emmagatzematge i posterior destrucció, en comptes d’estar a les
llars dels art ferits mataronins.
Queda clar que la ineptitud de Cultura no sols està en l’organització
d’exposicions ans també en la nefasta gestió de les publicacions que les mateixes
generen.
Senyora regidora una tasca més en la llarga llista de
tasques a ordenar amb raciocini.
(la fotografia és del meu estudi de treball)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada