I ho fa fent repassada a vint-i-cinc autors amb algunes de
les seves obres més representatives establint un diàleg fluid, intens i seductor
que produeix una intensa comunicació amb l’espectador.
A través de quatre àmbits : 1.- Antecedents d’un classicisme
modern (1905-1914)
2.- A la recerca de noves figuracions (1917-1936).
3.-Pintors catalans
sota la influència de Picasso
4,-Metafísica , surrealisme s) i logicofobisme
S’estructura l’exposició amb artistes tan importants com
Picassó, Miró i Dalí, com a eixos i contrapunt, al voltants dels quals
apareixen noms com Torres-García, Sunyer, Mercadé, Vayreda Casabó, Sisquella,
Campany, Feliu Elias, Humbert, Togores, Domingo, Pruna, Remedios Varo, Santos
Torroella, García Lamolla, Marià Andreu, Planells, Cristófol, Apel·les Fenosa, Calsina
i altres, que amb unes obres potents constantment dialoguen alhora que semblen reptar-se amb els seus diferents
conceptes creatius generant una harmonia en la diversitat que dona un sentit
compacte a una mostra que podria haver-se perdut en la diversitat creativa i
estilística.
Una exposició plena de sorpreses amb una tria d’obres
magnífica que certifica la qualitat i importància del moment, alhora que obre l’interrogant
de les causes del poc atractiu que aquest important període ha tingut fins ara
ala historiografia plàstica del país.
Per el mataronins i maresmencs, l’exposició te a més a més l’interès
de la presència de tres autors: Joaquim Torres García amb la composició al·legòrica
“La Catalunya grega”; Mariano Andreu, el sempre poc reconegut a la seva ciutat Mataró,
amb “Tres figures” i el canetenc Ramon de Capmany amb l'excel·lent “Tenista” que presideix el post.
Fet que alhora ens fa preguntar -nos les causes que una exposició
com aquesta de caire itinerant, - ara va al Museu de Valls i a partir del
febrer ocuparà el Museu d’Olot-, no arriba a Mataró, com tampoc acostuma a
arribar cap de les expos plàstiques que organitza la Generalitat, la Diputació,
o com en aquest cas la xarxa de Museus d’Art de Catalunya. I si arriben les de
caràcter contemporani de qualsevol procedència.
Però no cal donar-hi més voltes, mentre mani la que mana,
Mataró seguirà orfe d’exposicions de tant nivell com aquesta mateixa que recomanen
intensament. Si podeu fer-ne excussió per visitar-la paga enormement la pena.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada