dimecres, d’octubre 30, 2019

L’ART DEL TAPÍS





He sigut sempre un enamorat de l’art del tapís, especialment del tapis contemporani. A bon segur que la passió me la va encomanar el pare que tenia relació amb els Aymat , fundadors de l’escola catalana de Tapís i relacionats amb Mataró. Mitjançant ells va entrar en contacte amb el francès Jean Lurçat veritable iniciador del tapís modern i posteriorment amb Grau Garriga en motiu dels tres tapissos de caire religiós que encara avui llueixen, i de quina manera, a l’església d’Argentona.

Amb Grau Garriga i l’escola de Sant Cugat el tapís català entrà en una veritable època daurada amb espectaculars treballs dels grans artistes com eren J, Royo, M.A. Raventós, D. Oromí , A. Muñoz i un bon grapat més. Alhora el tapís va seduir a grans artistes com Miró, Tàpies o Subirachs que van ser capaços de crear obres que van ser traslladades al tapís de la mà  dels grans artistes tapissers dels moment.

Aquesta època daurada que ocupà des de finals de la dècada dels setanta fins ben avançada la dècada dels vuitanta, va crear a més una mimètica decorativa  amb la realització de diversos tapissos de caire absolutament comercial i fins i tot una certa crida de l’art del tapís com una manualitat a desenvolupar en substitució del macramé, estrella indubtable d’aquests ensenyaments artístics decoratius.




 A posteriori el tapís va anar desapareixent dels espais expositius , amb les petites excepcions de M: Assumpció Raventós i molt especialment en el cas de Grau Garriga que amb les seves exposicions i antològiques va retre el seu darrer servei a l’art que tant estimava.

En els darrers dies ha arribat la notícia que una obre d’Aurèlia Muñoz, ”Taking athread for a walk” , ocupa espai de privilegi a l’expo que al voltant de l’art tèxtil, ha inaugurat l’ampliació del MOMA, seguint l’estela de Grau garriga que fa uns anys va presidir amb un  tapís gegantí, l’entrada del Metropolitan.

Conjuntament a aquest fet, s’exposa al MNAC la seva obra ”Ens social” , donada per la família de l’artista,  al costat d’altres treballs igualment signats per ella.




Els treballs d’Aurèlia Muñoz i M.A: Raventós han pogut ser gaudits també a Mataró, en les exposicions de la Col·lecció Bassat.

Ni que dir que ens alegrem moltíssim d’aquesta revifada museística de l’art del tapís , esperant que alhora serveixi com espurna atractiva per a una renovació potent d’aquesta especificitat creativa que crec segueix essent una eina de futur creatiu important, amb una important implicació contemporània.


(Les imatges corresponen correlativament ala tapissos de Grau Garriga a l'església d'Argentona, l'obra d'Aurèlia Muñoz que s'exposa al MOMA i un detall de M. A. Raventós en una obra de la Col:lecció Bassat)