Avui, onze de l’onze, s’acompleixen 10 anys de la inauguració de la primera exposició de la Col·lecció Bassat a la Nau Gaudí , en el que era la primera activitat pública del Consorci del Museu d ‘Art Contemporani de Mataró, conformat , per un llavors a parts iguals, entre el Consistori Mataroní i la Fundació Carmen i Lluís Bassat. I dic per un llavors , ja que amb el pas del temps el decalatge de membres del consorci en favor de l’Ajuntament mataroní ha assolit un nivell simplement escandalós .
Amb la plaça de davant de la Nau plena de gom a gom, amb un públic variat que aixoplugava el món polític, social i artístic de la ciutat i el país i sota la presidència del llavors president del Parlament Sr. Benach, la del conseller de Cultura , Sr. Tresserras, la de l’alcalde de la ciutat Sr. J.A.Baron , el president de la diputació i les més diverses i disperses autoritats s’iniciava una història de la que ara , deu anys més tard, encara ens en fem creus els amants de l’art de la ciutat i que somiem tingui encara molta més volada.
Han passat deu anys i a bon segur és l’hora del primer resum seriós.
La Nau Gaudí ha acollit 20 exposicions en aquests 10 anys,
la gran majoria en forma de capítols de
la col·lecció Bassat que anem descobrint per fascicles en correspondència a les
diverses èpoques, però que també ha acollit exposicions tant importants com la
de la col·lecció Gueron d’artistes inconformistes russos, o una gran exposició
d’art brut, i com no, “Tempus Fugit” que vaig tenir el gran honor personal de
gestar i comissariar en la que 24 artistes locals van fer mirada profunda a 25
anys d’art mataroní. Alhora que ha acollit també exposicions de descoberta com
la de l’artista Sumarroca.
Però també el Consorci ah fet mirada forana, amb 22
exposicions fora de límits que han anat des del comarcals ( Llavaneres, Argentona i Calella) , als
provincials ( Tecla Sala de l’Hospitalet), espanyols (Avila, Valladolid, Alcobendas i quasi tota Andalusia), Europa ( Bulgària) I Amèrica ( New York). Un resum expositiu
prou engrescador que ja de per se mereix tota mena de felicitacions.
Però evidentment les xifres d’exposicions com les de
visitants que superen els cent mil , han de ser valorades en el que valen, però
crec que després de deu anys la valoració més estricte és aquella que analitza
els intangibles, més que la que analitza la sempre exacte fredor de les xifres.
A nivell local, és inqüestionable que la ciutat ha revitalitzat
un edifici, la Nau, que malgrat la seva importància s’havia convertit en un element
secundari i sense cap mena d’atenció degut a la malaurada decisió del govern
Barón de convertir-la , després d’una llarga i costosa recuperació
rehabilitació, en un espai telemàtic per a joves , el que la va convertir en un
edifici invisible i alhora invisitable.
Una revitalització recolzada en el fet de poder gaudir d’unes
exposicions amb un nivell i un seguit de firmes que mai podíem haver somiat. Pensar
que hem pogut gaudir de Picasso, Dalí, Miró, Barceló, Tàpies, Guinovart, Ràfols,
Léger, Chillida, Oteiza i .... és un somni
fet realitat.
Però alhora cal ser molt conscients de que la Ciutat no s’ha
fet seva la Nau Gaudí a la que visita quasi tan sol quan ha de lluir de ciutat
davant de forasters. Quan un va promoure
l’exposició Tempus Fugit amb artistes locals, la meva gran sorpresa era
escoltar com molta gent em confessava que era la primera vegada que s’havia
acostat a la Nau, i això que ja tenia 5 anys de vida.
Una separació, més que divorci, que segueix latent en aquest
desé aniversari, i que sorgeix des del món artístic i social de la ciutat, amb
la falsa afirmació dels molts diners que hi dedica l’Ajuntament, diners que al general
entendre son un malbaratament absolut.
Sortosament el portal de transparència i desglossament de
despeses deixen ben clar que el Consorci rep 293.205 euros, xifra inferior a la
que rep el MAC que son 319.000 euros, inferior també al que reben les expos del
Museu a Can Serra (358.554), i parelles a les que reben Can Marfà (293.553) i Ca
l’Arenas(282.286) per a les seves exposicions. I si monetàriament la xifra és
parella, el que podríem dir relació qualitat / preu, nombre de visitants i
transcendència pública, el resultat es esfereïdorament favorable a la Nau Gaudí.
I no diguem ja del que significa com imatge de ciutat. L’aparició
de Mataró en lletres ben grosses i visibles en rètols i catàlegs dona imatge de
ciutat important i alhora compromesa en una aposta cultural , fet que tots
sabem no és cert ni de bon tros.
Mataró no és una ciutat amb una bona imatge exterior. Darrerament
és notícia més per fets negatius que no pas al contrari. L’activitat artística
de la Nau Gaudí és el més excel·lent corrector d’aquesta desviació oferint una
imatge de força social, artística i cultural que l’engrandeix. No hi ha diners
al pressupost municipal per pagar aquest paper tant important.
Alegrem-nos doncs per poder celebrar aquest aniversari joiós i desitgem que siguin el preludi de molts més i de molt millors que ens permetin seguir gaudint d’unes obres d’arts, d’una artistes i d’unes exposicions inimaginables lluny d’aquest paraigües protector que és la Col·lecció Bassat.
Gràcies Lluís, gràcies Consorci , i a seguir.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada