Quan un començava en això de la crítica d’art, i d’això aviat en farà 50 anys, va llegir en una revista especialitzada un gran reportatge en el que el gran crític Camón Aznar dialogava amb diversos artistes del grup de Cuenca. Discutien de com el públic podia copsar la qualitat en una obra abstracta , ja que en la figurativa si tenia les suficients pistes per esbrinar-ho.
Recordava el fet, just ahir quan finalment vaig poder acudir
al Museu Monjo de Vilassar de Mar a visitar l’exposició de Mª. Àngels Domingo
Laplana,”MADOLA” la ceramista barcelonina establerta de fa temps a Premià de
Dalt. I ho feia per que una intensa emoció es va apropiar de mi, des de la
contemplació general de la mostra tot just entrar i aquesta emoció anava in crescendo
en el gaudi del descobriment de cada conjunt ceràmic / pictòric desenvolupat en
els diferents queixals que conformen l’espai expositiu del Monjo, i en l’apoteosi
final de la zona més generosa del final de la sala.
Fa molt de temps que coneixo el treball de Madola i sempre m’ha
subjugat profundament. Sempre li he dit, encara que ella hi està en desacord,
que Madola no és una ceramista i si en canvi és una escultora que empra la
ceràmica com a material . Així com un escultor de marbre no és un marbrista, ni
un de fusta un ebenista, Madola no és
ceramista, és una escultora que empra com a material la ceràmica.
La rugositat, l’empremta tàctil, la potència desfermada , la plasticitat que depassa les magnituds físiques del treball la converteixen en una creadora de volums que ha trobat en el fang i els material ceràmics els estris més adients per aconseguir trametre les seves sensacions i emocions , fent-les arribar amb tota intensitat a l’espectador.
A més en aquesta ocasió Madola, completa l’exposició amb un
seguit de pintures que no serveixen tan sols per complementar la lectura dels
seus volums, que també, però que adquireixen vida i dignitat pròpia , amb una
potent força expressiva i visual que arrodoneixen el concepte d’aquest mar de
silencis que tant alt pregona l’autora.
Mar de silencis però és encara més ja que ens quedaríem curts
si tan sols ens quedem amb l’esteticisme i la força plàstica dels treballs
presentats. L’exposició vol ser, i a fe que ho aconsegueix , un crit potent i
valent, al voltant d’aquets mar tan proper i tan nostre, i que actualment és protagonista
d’una de les grans tragèdies de la nostra cultura i civilització (?) , davant
la qual tos estem massa immòbils i callats.
Serveixi tot el dit en aquest post per convidar-vos a la
seva visita. Una visita absolutament obligada per a tot aquell que tingui a l’art
com un dels punts de mira de la seva vida. Emocionant en el continent i en el
contingut, i espectacular en la tècnica. Una exposició a guardar en la memòria
durant molt de temps.
Felicitats Madola i també al Museu Monjo que amb el nivell
de les seves exposicions, està en el camí de retornar al temps gloriosos de
finals del segle passat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada