Em feia respecte aquella entrevista,
sabedor que l’artista era amatent però reservat i tot podia quedar-se en uns monosíl·labs
i quatre minuts de xerrada. Per això abans de començar li vaig explicar un fet
personal.
El gran defensor en els
començaments de Ràfols Casamada era el
poeta Tomàs Garcés, amic de Salvat Papasseit , de Torres García i demés companys.
Ell i l’artista mantenien una llarga amistat amb correspondència mútua parlant
d’art i poesia, l’altra dèria del pintor.
Donava la casualitat que Tomàs Garcés era el pare de la meva tia i coincidíem en trobades familiars en que van esdevenir “famoses” les xerrades culturals i d’art entre el Sr Garcés, defensor de Ràfols Casamada, i el meu pare , defensor de Tàpies. Un , com és natural com a fill alineava el meu silenci amb Ràfols i contra el pare.
Donava la casualitat que Tomàs Garcés era el pare de la meva tia i coincidíem en trobades familiars en que van esdevenir “famoses” les xerrades culturals i d’art entre el Sr Garcés, defensor de Ràfols Casamada, i el meu pare , defensor de Tàpies. Un , com és natural com a fill alineava el meu silenci amb Ràfols i contra el pare.
Ràfols va riure i l’entrevista va
ser un plaer amb un artista alliberat de qualsevol cotilla i parlant
francament. En acabar, i amb gran satisfacció per part meva, em va demanar una
còpia de l’entrevista que a posteriori li va ser enviada. Llavors va ser quan
la seva dona, que amatent havia seguit la xerrada , se m’atansà i em digué: “Ho
fa molt bé, jove” i a un se l’hi escapà un somriure agraït. Era Maria Girona .
Aquest cap de setmana Maria Girona
, que és de qui parlem , ens ha deixat . En saber-ho se m’ha escapat de nou el
gràcies amb que vaig correspondre a l’afalac.
De llavors ençà he pogut gaudir
molt de l’obra de Maria Girona. Fins llavors tan sols alguna mirada esgarrapada
quan en Paco Rodon la col·locava al Monjo al bell mig de tantes i tantes patums
, quan ella deia que no estava a l’alçada i en Paco amb algun recony entre mig
li deia que es deixés estar de bestieses. I allà la seva obra lluïa i enfortia
de serenors plàstiques i encisadores, en aquella la seva pintura que havia
confegit després de mirar tant i a tants bons
artistes , però passada per el sedàs de la seva personalitat.
L’arribada de la Col·lecció Bassat ja ens va permetre una excelsa prèvia a Can Palauet juntament amb el seu marit i després individualitzacions en les col·leccions presentades. En tot moment hem pogut gaudir de la seva sensible mirada en aquell camí de renovació noucentista , en una poètica divergent a la del seu company , en la que l’element figuratiu era eix, raó i conseqüència.
Ara, a l’hora de l’adéu, em quedo
amb la seva mirada i aquell. “Ho fa molt bé, jove”. I sols em queda respondre:
Gràcies. Per aquell elogi i per damunt de tot per la teva sensibilitat i el teu
art.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada