dissabte, de gener 30, 2016

ART BRUT / ART NET





L’any 1945 Jean Dubuffet va encunyar la terminologia d’art brut per definir aquell art creat fora del camp artístic creatiu convencional (professional o amateur) i molt especialment dedicat a les obres creades per malalts internats en centres psiquiàtrics que personalment el sorprengueren per la seva vivencialitat absoluta.

Dubuffet  defensava la teoria de que tots posseïm una capacitat creativa que era anul·lada per la societat que ens envolta, un fet que no succeïa en els sers marginals que desenvolupaven sense embuts la seva capacitat artística i creativa. Juntament amb Breton , Tapie i altres va anar recollint obres d’aquest tipus fins assolir-ne més de 5000 que s’exposaren per primera vegada en el Museu d’Arts decoratives de Paris (1967) instal·lant-se a posteriori a Lausanne amb el que el concepte i la força de l’art brut assolia oficialitat de modus i manera que s’aplica a tot art fora de límits socials i en la màxima marginalitat.

A Espanya son els psiquiatres Ramón Sarró i Jordi Obiols qui comencen a aplegar les obres dels seus pacients , aprofundeixen en el concepte, tant en el de psiquiàtric i de teràpia comporta com en la vesant més artística.
Ara la Nau Gaudí , i de la mà del Consorci del Museu d’Art Contemporani Col·lecció Bassat, aplega i presenta una de les exposicions més importants d’Art Brut celebrades en el nostre país que aplega al costat del millor dels psiquiatres abans esmentats, Ramon Sarró i Jordi Obiols, obra provinent de la Fundació Setba , la Fundació Sant Pere Claver i d’Alterarte , organització amb la que el Museu Bassat col·labora periòdicament en l’aplicació de l’art teràpia.

Una exposició que cal visitar amb atenció i òbviament amb una mirada diferent ja que no correspon a un concepte purament artístic i sí a un de terapeútic.. En ella de bell antuvi ja cal oblidar el concepte tècnic i formal, encara que curiosament en el conjunt s’hi apleguen un seguit de peces que sorprenents per la seva qualitat en aquest camp, per centrar-se simplement en les imatges que s’abraonen , - i mai tant ben adequada la paraula-, damunt l’espectador. Unes obres impactants, dures, directes, sense filtres.




Uns treballs absolutament interioritzats que sorgeixen per intuïció i llibertat , sense cap mena de mediatització personal, cultural o estilística. Unes obres plenes de codis personals, de signes inintel·ligibles que moltes vegades esdevenen repetitius fins i tot emprats per creadors diferents. Unes obres apassionades fins el paroxisme, hermètiques i que corresponen a la mecànica interior del creador. Una mecànica per tant difícil de conèixer i més encara d’esbrinar. Una mecànica que aplega tots els estils , amb un cert domini per altre part lògic, de l’autoretrat, element  clau en el psico anàlisi creatiu de l’autor.

Passejar per l’excel·lent exposició és fer-ho per un seguit de sorpreses sense fi. La desconfiança inicial s’esvaeix ràpidament per quedar engabiat davant la proposta artística per intentar entendre , en el possible, el seu significat. Una atracció que augmenta en veure evidents referències amb certs autors , unes referències existent en el formal però no en la causa per el desconeixement propi dels seus creadors. I que culmina en el forçós anàlisi final que comporta un gaudi absolut d’art i un interrogant davant del vist.

Art Brut deia Dubuffet , però potser en un anàlisi més complert hauríem de parlar d’un Art net, absolutament immaculat de pressions, tendències i modismes per ser únicament una font d’on brilla pur un art que vol comunicar allò que amaga la seva ment malalta. Un Art net i pur que encongeix l’ànim i sorprèn per la seva qualitat comunicativa.

Una exposició excel·lent de la que cal una atenta i repetida visita. Un veritable encert per part del Consorci.

Una visita que cap afeccionat s’ha de perdre de cap de les maneres.