Hi ha exposicions que honoren a qui
les fa i a qui les acull. El cert és que no n’hi ha moltes. Curiosament a Mataró
en coincideixen en aquests moments dues , la "Art Print Residence al món" a l’Ateneu
Fundació Iluro , de la que ara en parlarem, i la d’Art Brut a la Nau Gaudí de
la mà del Consorci del Museu d’Art Contemporani de Mataró, de la que en
parlarem en el següent post.
El món de l’art gràfic, de
l’estampació, del gravat, i el definim així de diverses maneres per establir-lo
de la manera més ample possible, és un camp respectat i valorat fins a límits
insospitats per arreu del món. Lamentablement ni en el nostre país ni en la
resta de l’estat mereix igual atenció a nivell d’un públic en general i sols
son quatre art ferits que sí li saben donar el nivell i la vàlua que la
qualitat del fer i la dels artistes mereix.
Un refús, el de l’art gràfic, que
és difícil d’entendre. Allunyat en la prehistòria el sentit bibliòfil que
semblaven mantenir , desmuntat el criteri del paper com element vulnerable amb
el pas del temps i superats aquells moments dels anys seixanta/setanta en el
que la multiplicitat de litografies , serigrafies i altra mena de
reproduccions, fetes sense criteri en el qualitatiu i molt especialment en el
quantitatiu, l’art de l’estampació permet
aconseguir obres d’alta qualitat que esdevenen úniques en la
multiplicitat, i no és joc de paraules, i a més fer-ho a un nivell econòmic
molt més a l’abast de moltes butxaques en una esplèndida relació qualitat /
preu.
Ara a l’Ateneu Fundació Iluro, en
Jordi Rosés i la Clàudia Lloret ens permeten endinsar-nos en l’ànima del seu
taller “Art Print residence” que en el seu indret d’Arenys de Munt aplega de
manera constant i permanent a una gran diversitat d’artistes amb la més ample varietat de conceptes
creatius i tècniques de desenvolupament per un costat i orígens i per tant
idiosincràsia cultural per l’altre.
Més de 130 gravats pertanyents a 48
artistes provinents de 20 països composen el bigarrat conjunt ara presentat. Un conjunt que esclata
magnificent tant sols en entrar a la sala i fer-ne una mirada global, creant un
pol d’atenció tal que fins i tot el poc afeccionat es sent atrapat per la cridòria
artística del conjunt destrament estructurat malgrat les limitacions d’espai (
Una ampliació de planta hauria estat molt més escaient per donar l’aire que
precisa la diversitat del presentat).
Un impuls que et fa acostar-se a
l’obra presentada per deturar-se peça a peça i admirar , - sí, el qualificatiu
és absolutament adient -, la potència creativa i la perfecció tècnica encara
que per a molts , entre els que m’hi puc incloure , la gran diversitat de
procediments a vegades et faci trontollar. Però com que la tècnica és tant sols
mitjà, el pes específic de la vàlua del presentat arracona prevencions i
converteix en un goig tota la passejada.
Si a més d’aqueta varietat
conceptual i tècnica , hi podem afegir la varietat cultural que es descobreix
en esbrinar la varietat de països de procedència que van d’Egipte a Nova
Zelanda. d’Austràlia als Estats Units, del Japó a Sud-àfrica, de Taiwan a
l’Equador, passant per la quasi totalitat d’Europa, el que comporta una manera
de fer i de “mirar” ben diferent, haurem de convenir que la passejada per
aquesta exposició esdevé lliçó magistral en el tècnic , l’artístic i el
cultural, elements que rarament coincideixen en el global d’una exposició.
Una mostra d’obligada i repetida
visita. Una mostra que hauria de visitar tot amant de l’art i de la que seria
un greu error fer-ne significació i distinció personalitzada en alguns artistes
i/o obres. Una distinció que cada visitant ja farà en raó a les seves personals
preferències.
Una exposició que sense cap mena de dubtes
podria realitzar-se en els millors espais expositius de qualsevol indret. Una
exposició que demostra la magistral tasca de Clàudia Lloret i en Jordi Rosés,
mestres en el més ample i correcta significat de la paraula, a qui no tan sols
cal felicitar i aplaudir fins cansar-nos, ans també cal agrair que hagin tingut
l’aquiescència de que sigui Mataró i no un altre indret el que aculli tan
magnífica exposició.
Exposició impecable i impagable.
Pecat mortal no visitar-la més d’una vegada.
Felicitats.
PS.- Veure aquesta mostra però ens
produeix ferida dolorosa als amants de l’art de Mataró. En Jordi i la Clàudia
eren els professors del taller de Gravat de Mataró depenent de Cultura, amb una
tasca esplèndida. Al inici de l’anterior mandat municipal ja amb Quim Fernández
de regidor de Cultura , la col·laboració es va estroncar amb l’excusa de quatre
rals que penjaven en l’acord. El cert és però que el desig d’eliminar-lo era
molt evident i així va ser i Mataró va perdre miserablement un gran taller amb
un magisteri difícil d’igualar.
Com tantes coses de Cultura en el
que pertoca a les arts plàstiques tan lamentable com vergonyós.
(Les fotografies d'aquest post han estat extretes del fb d'Art Print Residence)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada