Com a guanyador de la primera
edició del Premi de Pintura Moldumat que s’atorgà ara fa un any i del que ja s’ha
convocat la segona edició en la que seré joiós jurat al costat de quatre grans
amics com son la galerista Agit Baqué i els pintors Didier Lourenço, Gerard
Rosés i Tomàs Safont Tria, en Miquel Ortega ens presenta els seus mosaics en
una exposició que ha titulat “Fraccions d’un univers”.
Aquesta exposició és fruit d’una
contradicció per a mi incomprensible, com és el que un mosaic guanyés un
concurs de pintura per més que n’hagués
rebut una imprimació. Un sentit, aquest de la contradicció , que a vegades
sembla planar en l’àmbit del presentat ja que l’immens treball,- constant i persistent fins l’extenuació -, de Miquel Ortega en assolir el seu objectiu sembla
moure’s en una personal contradicció en aquesta la seva recerca del camí
creatiu.
Fa uns dies parlàvem de l’exposició
que el jove Pol Peiró havia realitzat en el mateix espai expositiu i si això de
la crítica d’art es tractés també d’un tema ecològic i essencialment
sostenible, n’ hauríem tingut prou en tan sols fer un reciclatge de la crítica que varem efectuar ( “Progressa
adequadament” ) que amb uns petits tocs
personalitzats serviria perfectament.
I és que encara que no en edat
física, Miquel Ortega és un jovencell en això de l’art. Sobren dits d’una mà
per comptar els anys d’ençà ha abandonat la tasca del mosaic tradicional i
comercial per endinsar-se en un mosaicisme creatiu i estrictament artístic. I
en aquestes beceroles creatives , que no tècniques, Miquel Ortega es mou en la
mar arrissada dels nous coneixements conceptuals que el trasbalsen i el
capgiren dia si, dia també.
Per tant, i com tot creador jove,
Ortega té el dret i en aquets casos jo dic també l’obligació, d’errar, d’equivocar-se,
i fins i tot fer-ho greument com per ex. no entenent que una exposició sempre ha
de crear un nexe comú i unitiu fet que en aquest cas no succeeix, ja sigui per
una certa monotonia en els treballs o per l’adotzenat muntatge de “trenet” que
genera un clímax avorrit molt perjudicial.
O presentant obres tan poc reeixides com els dos mosaics amb fons pintat que
rebaixen perillosament el llistó del conjunt. I remarco la importància dels errors ja que
sols de l’assoliment dels mateixos en pot sortir un camí potent i valuós.
Però és clar aquest camí és lent.
Ja podem tenir pressa que per més que vulguem, l’art , com les paelles, tenen
el seu temps de cocció. I quan els anys sumen es vol passar per alt el temps
creatiu i llavors els resultats no surten.
En Miquel Ortega està en el bon
camí. Ha avançat molt en aquests pocs anys però ara el parar i el reflexionar
és obligat. No es pot aconseguir un treball acurat amb la desmesurada febre d’una
exposició constant ja que llavors ni les exposicions son reeixides ni existeix
suficient pensament en el treball de taller com per dibuixar mentalment un
futur, esbrinar propostes innovadores , diseccionar fermament el treball dut a
terme per fins i tot esclafar algunes obres.
Cal reconduir mentalment la
situació. El carnet d’artesà està molt bé però si és vol ser artista cal cremar-lo
virtualment per engendrar-se de nou capgirant del tot el concepte. No es pot
seguir valorant l’obra , en feina, hores, i de manera proporcional diners , cal
canviar de vara de mesura que ha de ser única i exclusivament la qualitat
artística , i en conseqüència, amb un valor crematístic proporcional a la
mateixa.
I serà en aquesta reflexió
silenciosa d’on ha de sortir el definitiu artista Miquel Ortega. I dic
silenciosa ja que és obligat que els nous treballs no estiguin com ara, un xic
a l’atzar de la inspiració del moment. La manca de temps, la dificultat
tècnica, la complexitat creativa , obliguen a que les energies sols s’han d’esmerçar
en aquell projecte que mentalment es consideri positiu en l’evolució creativa i
en el de l’aportació d’una nova mirada en la seva trajectòria.
Miquel Ortega progressa
adequadament però ha de deixar ja les beceroles per començar a definir-se com
artista si és que aquest és el seu desig de definició. I això sols és possible
mitjançant el concepte i la seva mesura reflexiva i personal. Que la resta és
ofici i d’això en Miquel en té un munt.
Una exposició aquesta de Moldumat
que ha d’obrir un parèntesi per a les noves fraccions del seu univers artístic.
Unes obres, dignes avui per avui, però que sols haurien ser record llunyà ben
aviat, en el definitiu pas d’artesà a artista que és el que s’ha d’emplaçar el
bon amic Miquel Ortega. Un pas que estic convençut podrà assolir.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada