dimarts, de gener 19, 2016

POL PEIRÓ, PROGRESSA ADEQUADAMENT



GEO-GRAPHIES

Vaig conèixer a Pol Peiró de la mà de Josep Mª Codina. Al Capgròs teníem intenció de fer cada temporada alguna exposició donant oportunitat a gent jove i vàrem contactar amb l’amic Josep Mª per si hi havia algun alumne seu al que veies possibilitats. Ens va presentar els treballs de l’il·lustradora Esther Carbonell i el de Pol Peiró i ràpidament varem tenir clara que mereixien una exposició. Una exposició que es va realitzar amb la gran sorpresa en el moment de la veritat, ja que mentre havíem seleccionat a un Peiró figuratiu, ens arribava un Pol Peiró abstracte però amb una qualitat ben remarcable, i més encara amb la seva joventut.

De llavors en ara he seguit fidelment la seva trajectòria que respon fil per randa al títol d’aquest post. I és així ja que mantenint encara la seva dualitat creativa entre figuració i abstracció , com ha anat demostrant amb el seguit d’apunts de caire polític en els que ha treballat en aquests darrers mesos,  el cert és que el seu aspecte creatiu més íntim i intern segueix essent aquesta abstracció complexa i bigarrada que ha presentat en aquestes les seves “geo-grafies”.





Progressa adequadament ja que cau en errades importants ( aquest desig d’omplir tota l’obra de signes i sensacions aconseguint enfarfegaments mancats de llibertat i aire) però alhora s’aixeca amb detalls puntuals que ens demostren la seva capacitat i intel·ligència creativa. Ara mateix per ex, en la mateixa Moldumat i en el conjunt de la col·lecció de la galeria hi ha una peça de gran format del millor que li he vist i en la que demostra la seva capacitat i potència.



Però quan un és jove, i per tant hiper actiu en tot el que de sentiments es tracta, és molt difícil entendre que l’art encara que es mou per impulsos és sempre fruit de la reflexió. I més encara si d’abstracció és del que parlem. Si la figuració és fruit d’un impuls exterior plasmat amb el rerefons de la realitat , l’abstracció és a la inversa. És la plasmació exterior d’un sentiment absolutament interior i interioritzat. Una diferencia que obliga a la meditació, a la reflexió, a deixar madurar el pensament amb l’adequat pas del temps. Un tempo creatiu que massa vegades Pol Peiró no manté.




Però aquests pecats no tan sols son lògics ans he de dir que son obligats. Fregadís encara amb la vintena d’edat, Pol Peiró té una ànima encara poc copejada però alhora amb un desig de sinceritat absoluta en la recerca d’explicar i explicar-se davant del públic. D’aquí aquesta frenètica creativitat que mica en mica anirà minvat, i fins i tot es probable que en algun moment, i obrint un parèntesi, acabi assecant-se temporalment.




Per això mantenim del tot la confiança en el seu fer. De poder un hauria convertit tota l’exposició en un mix de petits detalls extrets de totes i cadascuna de les seves obres. Uns detalls de gran qualitat que ara resten amagats en la “palla” que afegeix al treball i que caldrà anar desbrossant per descobrir dintre d’uns anys a l’artista que clarament s’intueix ja ara.

Per això la qualificació és obligada. Progressa adequadament.