dimarts, de novembre 01, 2016

CLEMENTE OCHOA, ANTIC I ACTUAL







El museu del Càntir d’Argentona sembla haver pres bona nota del seu cosí de Llavaneres i està espavilant i molt en la seva  programació que comença a estar plena d’agradables sorpreses i amb un 2017 plé d’interessants exposicions de les que caldrà gaudir.



Ara en aquest mes de Novembre ens sorprèn recuperant a la nostra comarca el nom del l’escultor navarrés Clemente Ochoa que ens havia deixat uns gratíssims records allà els començaments dels 80 amb la seva presència a Tertre i al Museu de Mataró, en uns moments aplanaments àlgids per a ell quan acabava de fer una grandiosa exposició a La Pedrera i estava treballant per una escultura per a l’ambaixada epanyola a Paris.



Ara, quasi quaranta anys més tard el podem retrobar amb una especial exposició de que el retorna a aquells temps tot presentant un seguit de ceràmiques, en estructura formal de càntirs antopomòrfics als que acompanyen un conjunt de pintures que corresponen justament al mateix temps. Una exposició que és mirada enrera en la realitat de la data de les obres però que manté un deix absolut d’actualitat el que fa palés de manera ben evident aquesta vigència, en la gran qualitat del presentat que ha aguantat plenament el pas d’aquests quaranta anys d’ençà la seva concepció/creació.




Els càntirs de Clemente Ochoa, als que hem de definir com a tals ja que poseeeixen les característiques tècniques dels mateixos però en realitat son escultures ceràmiques en les que Ochoa accentua el seu expressionisme amb una deformació profunda i intensment buscada de les formes  externes dels que haurem d’anomenar “personatges” per crear unes imatges intensament buscades i viscudes , en els que la deformitat exterior complementa una força interior de gran profunditat que ràpidament és capaç de general un flux comunicatiu amb l’espectador que obligatòriament dona vida als personatges i quasi els identifica en paral·lelismes en personatges rels o imaginats.





Uns càntirs policromats de forma intensa per accentuar encara més la seva cridòria, en la màxima amplitud de la paraula, ja que les figures criden en al forma i ens criden en els fons. Unes formes que a un personalment el retrotrauen  a certs rostres de la primera eliminació figurativa d’Oteiza, algunes dels quals estan presents ara justament en la mateixa Pederra que aquestes peces de Ochoa ocuparen fa anys. O també a la ceràmica de “coz de mulo” de Barceló , amb aquests rostres xafats  com per un impacte súbit.




Una exposició que es complement amb unes pintures de caire més figuratiu , però amb un expressionisme figuratiu molt de l’època , amb pinzellada ràpida i gestual i amb cromatismes accentuats i alhora perfectament equilibrats per donar una imatge més de serenor que en aquest cas serveix d’oportú contrapunt a la força  i intencionalitat de les seves ceràmiques.










Un Clemente Ochoa lluny de la seva faceta habitual d’escultor fi, rítmic i sensual, i acostant-se a un Clemente Ochoa més passional i alhora més desconegut però no per això menys valuós.

Excelent exposició de la ue recomano una detinguda visita.