L’exposició que ara presenta Narcís Costa és una exposició
que sembla dividida en dos meitats mitjançant una bisectriu que la divideix en
dos zones ben diferenciades. Una , fonamentada essencialment en la tècnica que la
converteix en el que podríem dir la zona artesana i una altre absolutament diferent en la que
encara que es manté el domini tècnic, aquest no és pas el que marca la peça i
en canvi és la crossa imprescindible per a un pensament artístic certament
creatiu.
Celebrant-se aquesta mostra en una galeria d’art , el normal
és que en el primer espai aparegués l’obra més qualitativa artísticament
parlant, deixant per la part del darrere l’apartat més tècnic i menys creatiu.
Però els responsables de la destil·leria han estat evangèlics en aquesta
ocasió, i com si d’unes bodes de Canaan es tractés, deixen el vi bo per el final, fet per el que els aconsello
començar la visita en aquesta exposició per el fons de la galeria.
Ho dic així ja que en entrar en la galeria veiem un seguit d’obres
de fusta que determinen el domini esfereïdor que Narcís Costa té del material,
a bo segur ben aprés des de la infantesa amb el bon mestratge del seu pare ,
fuster d’ofici. Son obres que meravellen en l’habilitat , aquests encaixos, encavalcats,
construccions de tota mena, alguns de gran dificultat solucionades per l’autor amb simplicitat i bellesa. Tot el
conjunt és un trompe l’oeil constant, una obra pour epâter les bourgeois , molt
decoratives i amb una perfecció inaudita , però llunyanes de l’art en quan no
interroguen, no provoquen res més que l’astorament davant la lliçó tècnica esfereïdora
que representen.
Altre cosa és la part posterior de la galeria, en la que
mantenint el domini tècnic que és evident és consubstancial amb ell, revolta la
seva concepció amb un seguit de peces , especialmenten el joc laberíntic del
que en podríem dir “conjunt d’escales de Jacob” en una escultura molt més
propera a l’escola basca que no pas al aires mediterranis de la seva primera
part.
Exposició interesant en la que cal obviar el prodigi tècnica
de les obres per intentar aprofundir en la recerca de la veritat artística d’aquest
escultor gironí. Si ho fan així a bon segur sortiran ben satisfets de la visita.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada