dijous, d’abril 09, 2020

ABECEDARI DE L’ART MATARONÍ EN TEMPS DE CONFINAMENT (v)



   E   Escoles d’Art



L’ensenyament artístic a Mataró va estar dominat durant quasi un segle(1886-1960) per l’escola D’Arts i Oficis, edifici emblemàtic del centre de la ciutat ( al carreró) on s’hi desenvolupà una activitat formativa en el que pertocava a les Belles Arts i els anomenats Oficis Artístics. El domini de la industrialització el que comportà l’aparició d’una necessària formació professional juntament a la minva de la importància dels ofici artístics, complementada per la mort de Rafel Estrany ànima màter de la Institució, i amb l’afegitó d’uns dèficits estructurals de l’edifici per l’enderroc d’uns edificis veïns, va provocar el tancament abrupte de la mateixa, alhora que la Formació professional anava a parar a la llavors recentment creada escola Miquel Biada.

Des de llavors , en cada elecció municipal és rar que no apareguin diversos partits portant en el seu programa electoral en l’apartat de Cultura, la recuperació de l’escola d’Arts i Oficis , centrada únicament en la vesant artística. Mai cap d’aquestes intencions ha quallat ni tan sols en un projecte estructurat que servís de base per a discutir la possibilitat de dur-se a la realitat.

No sé actualment com està la legislació al respecte de la possibilitat d’una escola reglada. Fa uns anys era impossible. En el repartiment d’escoles Oficials feta per la Generalitat a Mataró li tocà l’escola d’Idiomes, mentre que l’artística s’atorgà a Badalona amb la Pau Gargallo. Però si no és possible una escola que certifiqui acadèmicament l’aprenentatge, si es possible estructurar una escola amb diversos nivells d’aprenentatge a l’estil de l’escola municipal de Música, o intentar ser una filial d’una escola oficial a l’estil de la filial del Conservatori del Liceu que existeix a la ciutat.

Per que el cert és que , avui per avui , l’aprenentatge artístic a la ciutat està molt sota mínims. Per un costat estan els tallers que essencialment actuen com a extra escolars que en un parell de casos dels que conec ofereixen una aposta didàctica de qualitat (Esther Aliu i Joan Hortós)  .

Però quan es tracta d’adults i afeccionats amb possibilitats  el terreny és més aviat erm. Certament hi ha alguns professionals que obren els seus tallers a l’ensenyament artístic, però massa vegades queda limitat aquest a la visió pròpia del “mestre”. També de forma periòdica alguns professionals ofereixen tallers temàtics especialitzats que son molt més interesants. També hi ha acadèmies generalistes que generalment no passarien cap prova del cotó educatiu.

Però no existeix cap espai formatiu que permeti  iniciar-se a l’art i aprofundir en el seu perfeccionament. I aquesta , i no altre , és la gran mancança de l’educació artística de Mataró i que hauria de solucionar-se.

Davant la diversitat creativa  que fa necessària l’especialització, es de lamentar la desaparició del taller de Gravat Municipal que inicià Capitani i van continuar Lloret i Rosés. L’actual taller de Gravat malgrat les bones intencions no acompleix aquest objectiu ja que és més un taller en el que es fa i s’estampa gravat, com si d’un coworking artístic es tractés, i no permet una estructura progressiva de cursos i tècniques  que hauria de ser l’eix fonamental del mateix. Esperem que aquesta idea  de formació continuada arreli en el seu concepte i sigui ben aviat una realitat. Si no és un espai a desaparèixer ja que no exerciria la funció educativa a la que està destinat.

Aquesta és la única esperança d’educació artística a la que de moment aspira la ciutat. I és llàstima ja que la potència creativa de la mateixa hauria de permetre una escola municipal d’arts potent, amb mirada comarcal més enllà del local. Però això, avui per avui és un somni, i més encara amb les greus dificultats que la pandèmia farà albirar.

Però somiar no costa res i potser en uns anys podrà ser realitat allò que avui per avui és lamentablement absolutament  impossible.