Avui fa justament 6 anys que en arribar quarts de vuit del vespre
la Nau Gaudí es va omplir a petar , tot i que no hi havia inauguració oficial
degut al dol per la tragèdia de l’avió de Germanwings que afectà a ciutadans
mataronins, per a l’obertura de Tempus Fugit, una mostra que com molts
recordaran i que va reunir a 24 artistes mataronins ( Alís, Brasó, Cabellos, Capitani,
Codina, Codina-Esteve, Cusachs,Duran, Garolera, Guirao, Jordà, Lleonart, Manent,
Nefer, Parés, Prat Pons, Perecoll, Safont-Tria, Joan Serra, Josep Serra, Suari,
Vilamanya i Vilert) que presentaven obra actual contraposant la seva lectura a
treballs realitzats al menys vint-i cinc anys abans. Una exposició que vaig
tenir l’honor i el plaer de comissariar , en el concepte i en la realitat plàstica
,i que crec és cabdal per entendre els camins de l’art i dels artistes
mataronins de l’últim terç del segle XX
i començaments del XXI.
Avui ,quan ja han passat sis anys crec que es pot analitzar
amb una certa perspectiva la importància de la mateixa, els seus pros i contres
i com no la transcendència que ha tingut , si és que n’ha tingut alguna.
En primer lloc crec que evidentment va ser una col·lectiva històrica. A Mataró en
els darrers 50 anys sols hi ha hagut tres exposicions que es puguin considerar
així , per el que van ser, van significar i per la documentació de coneixement
global que van generar.
La primera va ser “Mataró- Dürnau “ (1988). Una mostra més ample en el temps i més
esquifida en els participants , en la que van estar presents autors de diferents
èpoques ja que anava de Puig I Cadafalch a Torres García fins a Vilert, i Domènec
. Una selecció feta sota diversos condicionants que va provocà algunes
presències i algunes absències difícilment justificables.
La segona és aquest Tempus Fugit que crec jo va donar clara
imatge de la realitat dels vint-i cinc anys posteriors. I finalment la tercera la
d’Artistes de Mataró a Nova York ( 2019 ), reduïda als autors de la Col·lecció Bassat
marcant ja més una mirada de futur que no de passat.
Tres exposicions amb uns valuosos catàlegs que amb el pas
del temps afavorirant l’estudi històric de l’art d’aquets entre segles i que no
vull estar de remarcar, per el d’orgull
professional que per a mi representa, porten la meva signatura en els escrits
analítics dels mateixos.
Altre element molt a valorar que va ser la gran exposició
que va integrar la Nau Gaudí a la ciutat. Malgrat que aquesta ja portava més de
quatre anys activa, eren molts els mataronins que no s’hi havien acostat , per desconeixement
, mandra o , per que no dir-ho, per
allunyament del concepte artístic cultural que s’hi practicava, en el que els
artistes locals n’eren absents.
Tempus Fugit va comportar una presència massiva dels
mataronins. Ja va quedar ben clar amb la gentada que omplí l’espai en el dia
inaugural, i seguí amb la constant afluència durant tots els dies en que va
romandre oberta, que fa que en proporció segueixi essent l’exposició més
visitada de tots les efectuades a la Nau i fins hi tot cal remarcar la massiva participació
en els visites guiades que un mateix va tenir el plaer de realitzar.
Altre punt enormement positiu va ser el de visualitzar el
valor global de la plàstica mataronina, per un llavors i avui mateix , absent
de l’activitat normal expositiva de la Cultura Oficial de la ciutat, i fins i
tot descobrir artistes mataronins de qui bona part no en tenia cap coneixement.
Un valor global que cal extrapolar a l’individual, ja que el nivell de l’exposat
denotava una qualitat que marcava unes possibilitats d’èxit dels seus protagonistes per depassar el
nivell en que estaven en aquell moment.
Un valor que va fer que Lluís Bassat hi fixés la mirada i
que a partir de l’exposició un bon grup d’artistes mataronins van entrar en la
col·lecció el que els hi ha donat una visualització important al poder ser
exposats en les diverses col·lectives organitzades per arreu del país i fora d’ell,
al costat dels més importants artistes i observar com les seves obres no desmereixen
en res el nivell col·lectiu.
I com no que Tempus Fugit fos així el germen de l’exposició
a Nova York del 2019 en la que set artistes mataronins van exposar els seus
treballs al bell mig de Manhattan en el sempre concorregut Instituto Cervantes.
En l’altre apartat de la balança cal destacar l’escassa transcendència
exterior de la mateixa. Com que va ser una exposició gestada des d’Alcaldia i
en contra del parer de Cultura, aquesta no va fer ni un pas per publicitar-la,
gestar una itinerància que hom considerava com imprescindible, quan no es va
dedicar a boicotejar-la de la manera més barroera, com per ex. fer-la desaparèixer
de la agenda d’activitats on-line de Cultura Mataró, o no donar-li cap paper de
preponderància en l’agenda impresa.
Però el pitjor de tot és que malgrat les promeses fetes de
manera verbal i diverses vegades , amb testimonis i sense, i que consten per
escrit en el catàleg de l’exposició, no s’ha repetit una mostra d’artistes
locals a la nau, amb diferents protagonistes i sota idearis diversos, que estava
previst tindria caràcter bianual. Un incompliment repetidament denunciat per mi
i que va acabar amb el meu cessament com
a membre del Consorci del Museu d’Art Contemporani de Mataró per deslleialtat institucional ( té pebrots la
cosa, quan un era el responsable de la seva activitat més exitosa. Deslleial?).
Per això ara sis anys més enllà em queda el gust dolç de l’èxit
professional personal, la rellevància que es va donar a l’art i als artistes
locals, i la reacció dels mataronins àvida de plàstica propera i de qualitat. I
com no el gust amarg del fracàs de la nul·la transcendència de futur que va
tenir, no essent la primera, si no la única, d’un cicle que hauria de donar rellevància a l’art
i els artistes locals .
Però ara , passats sis anys vull donar encara més les
gràcies als artistes participants, a la Núria Poch que tant va fer per a l’exposició
i per a conèixer als artistes de Mataró, a Joan Mora , alcalde per un llavors,
que va ser insistent en el projecte fins dur-lo a terme i a tots aquells que d’una
manera o altre van fer possible que Tempus Fugit fos un èxit històric que es
recordarà durant dècades.
Però també vull manifestar que no he oblidat ni perdonat a aquells
que van posar tots els pals possible a les rodes per que l’experiència fos un
fracàs i especialment vull centrar-me en
la persona que ha faltat a totes les paraules donades i que ha falsejat intencionadament
la història. Per a ell , Quim Fernández , és obvi que no puc dir-li senyor, el
meu menyspreu més absolut i etern.
Certament el temps segueix
fugint i se’ns escapoleix de les mans, però sortosament els records segueixen ben
vius i actius. I per els que en vam se protagonistes d’una o altre manera,
estic segur que seran un records que perduraran per sempre en les nostres vides.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada