A finals de la primera dècada d’aquest segle, Enric Punsola
visitava el Guggenheim de Bilbao i allà descobria de manera casual i accidental
la pintura del xinés Cai Guo Oiang que presentava en ell la seva obra pictòrica
realitzada amb pólvora. Es tractava d’unes composicions que en ocasions eren certament
minimalistes , mentre que altres eren gegantines i d’alta complexitat. Una obra
que aplegava la tradició ( la pintura amb pólvora és ancestral a la Xina) i la
més rabiosa contemporaneïtat.
Punsola , que per un llavors estava acabant els seus estudis
reglats a la Facultat de Belles Arts, es movia per uns verals d’una figuració extrema,
a l’estil Antonio López, que no l’acabava de satisfer ni en el seu desenvolupament
tècnic ni conceptual. La visió de l’artista
xinés obria els seus ulls i l’incità a caminar per uns indrets diferents i
llaminers que alhora encaixaven amb la diversitat del seu univers artístic , -escenografia
en el mon del teatre, i música en un grup de música popular-, dos elements en els
que el foc i la tradició tenen un paper protagonista molt essencial.
Començava així l’aventura, que l’ha portat fins on està ara, com queda clar en aquesta magnífica exposició que presenta al Museu Arxiu de Llavaneres. Començà per la pertinent recerca tècnica i conceptual d’aquest nou angle
creatiu que essent molt diferent als demés li permetia fer reset i recomençar
de nou. Un fet que es produeix amb la
sèrie “Orígens” (2015) , un seguit d’obres clarament iniciàtiques que li
serveixen de beceroles en el seu caminar.
Les formes simples, l’aprofitament sense mistificacions dels
resultats, l’espontaneïtat i la sorpresa. L’anar obra a obra per fer un pas endavant.
El crear-se problemes per intentar assolir solucions, ha estat un constant en
aquests darrers anys i amb una evolució prou ràpida , l’autor ha assolit ja un
idioma plàstic afermat i positiu.
I cal remarcar aquest “positiu”. La idiosincràsia fonamentalment
tècnica d’aquets tipus de pintura, podria haver tancat essencialment en ella el
progrés, el present i el futur. La tècnica ha de ser sempre un mitjà mai una
finalitat. Punsola així ho ha entès i ha introduït en l’equació un nou element
com és el “collage”, que li permet fugir de les estructures tancades del nucli
explosiu per acotar-lo i redirigir-lo cap un nou ordre espaial i estètic.
Un collage que està agafant protagonisme i que alhora pot
aportar una nova varietat cromàtica a una paleta limitada per els materials
emprats i que podria afegir valor al resultat final.
Una de les tasques de la crítica és analitzar el present i
alhora intuir el futur. Posats en aquets tessitura, un imagina una evolució
creativa per part de Punsola en la que la pólvora arribi a ser subordinada quan
no tangencial, i que l’estructura plàstica i conceptual que ara s’albira sigui
clarament la dominant, caminant per uns verals d’una abstracció visual de gran
intensitat estètica recolzada per afegitons puntuals d’altres elements, ja
sigui pólvora, color, grafit, pintura o qualsevol altre.
Però això és fer prediccions de futur. De moment, el que interessa
que és el present pur i dur, cal dir que ens trobem davant d’una més que
interessant exposició, en la que l’equilibri del conjunt és el més adequat. Amb
petites delicatessen com son les obres de mides més reduïdes, amb obres de bon pes específic com son les de mides
grans , en les que les composicions s’equilibren a la perfecció, i acaba amb l’espetec
del llibre d’autor que com una passera travessa tota la sala que és la
culminació d’un procés creatiu i alhora un veritable cop a la taula per part de
l’autor que amb aquesta exposició reclama , i amb tota justícia, un espai en la
primera divisió de l’art local i comarcal.
Felicitats.
“Dels orígens a la poètica de l’explosió”. Enric Punsola
Museu Arxiu de Sant Andreu de Llavaneres
Del 4 de març al 3 d,abril de 2022
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada