Mor Mariano Andreu
L'ORB l'esmalt més gran del món |
En els darrers dies del mes de març de 1976 moria a Biarritz després d’una
llarga malaltia i als 87 anys d’edat, el que ha estat sens cap mena de dubtes,
l’artista mataroní amb més reconeixement mundial i a bon segur el més
desconegut dels seus convilatans, de qui tan sols en tenen constància viva per
un carrer dedicat al seu honor, situat a la part del darrera de Les
Esmandies , casa pairal de la família Andreu i que havia estat adquirida a la
meitat del segle XIX a la família Vedruna que alhora l’havia adquirit als propietaris originals, la família del
pintor Viladomat i que finalment va retornar a la ciutat el 1980.
Em permetrà el lector dues llicències. La primera que empri Mariano
en comptes del normatiu Marià, encara que el més adient seria usar Marianu, amb
“u” final que és com ell es reconeixia en el costum en bona part del segle
passat, de la catalanització dels noms acabats en “o” per una rotunda “u”
final. I l’altre llicència és que accepti que aquest va ser el fet artístic de
l’any, quan el cert és que la seva mort va passar molt desapercebuda a la ciutat, amb tan sols un
petit apunt al diari de Mataró, i un
documentat i sentit obituari en el mateix diari , signat per Pere Pascual
Clopés PIC, crític d’art i amic personal de l’artista, que és
publicà el 6 d’abril.
Valgui aquesta llicència per poder reflexionar en l’habitual
i etern menyspreu amb el que la ciutat de Mataró tracta als seus artistes en
vida i després de la seva mort, intentant cobrir amb la més gran capa de
l’oblit el seu fer i la seva trajectòria per positiva i enaltidora que hagi
estat de i per a la ciutat.
No és possible aquí fer una repàs detallat de la trajectòria
de Mariano Andreu, degut la seva
amplitud i varietat, per això convidem als més interessats al bon article que
aparegué als Fulls del museu Arxiu de Santa Maria, signat per Santi
Estrany i de títol “Marià Andreu i Estany, un mataroní universal”
que es pot trobar digitalitzat a la xarxa, o en cas de ser més gran l’interès ,
acostar-se a l’espectacular llibre “ Mariano Andreu (1888-1976).
Biografia i catàleg raonat” escrit per Esther García-Portugués
la gran experta en l’artista i de la que un bon resum es troba en el web de la
galeria José de la Mano.
Un bon resum és l’article de Francesc Fontbona publicat
a “El temps de les arts” on explica la seva trajectòria així: “En la
seva primera època tant es dedicà a la pintura, al dibuix i al gravat com a
l’esmalt, i treballà dins un decadentisme molt acusat, fruit de la influència
rebuda a Anglaterra d’Aubrey Beardsley, estil que curiosament en bona
part encaixà temporalment en les coordenades d’aquell moviment d’entrada
estilísticament imprecís, però de gran pes, que Eugeni d’Ors volgué
crear i batejar amb el nom de Noucentisme.
Andreu formà part d’aquell grup de decadentistes
–amb Ismael Smith, Néstor i Laura Albéniz–
que varen fer una destacada exposició a la galeria Fayans Català de Barcelona
el 1911. Fou col·laborador gràfic ocasional de la revista “Papitu” i més
constant de “Foyer” i “Picarol”. Cap al 1918 el seu art s’asserenà, de manera
que sovint connectava clarament amb aquell “neoclassicisme” que triomfà a
l’Europa de després de la primera onada avantguardista. Poc a poc, però,
s’anaren introduint en la seva obra un perfum cubista, ressons de l’art
de De Chirico i del Surrealisme, però també de la Nova
Objectivitat alemanya, una petita dosi d’ingenuïsme, i fins i tot de la
personal ironia de Xavier Nogués. El resultat va ser un estil propi,
inconfusible que Andreu escampà pel món.”
Els mataronins hauríem
d’envermellir de vergonya per el desconeixement generalitzat d’un convilatà amb
obra a Museus com el MOMA; Art Institut de Chicago; American Gallery and
County Museum de Los Angeles; British Museum de Londres (3 obres); Chateau
Mussée de Cagnes sur Mer; Toledo Museum of Art (Ohio); Detroit Museum of Arts
(Michigan);Jeu de Paume de Paris i un bon grapat més. A Espanya tenen obra seva,
l’ Institut del Teatre de Barcelona que disposa d’una bona col·lecció d’obres
referenciades en el seu treball teatral d’escenògraf i que van ser donades per
ell mateix, així com el Museu Cau Ferrat de Sitges i el Museu d'Arts
Decoratives de Barcelona. Darrerament amb l’obra “Jeunes filles al balcón”
(1924) ha arribat al MNAC que sembla vol revitalitzar la seva imatge i el seu
record trencant l’oblit que té en aquest,
el seu país.
Gran revitalitzador del món de l’esmalt, dibuixant
excepcional, gran gravador, pintor sense “ismes” amb una pintura iconoclasta i
personal, il·lustrador de llibres, creador d’objectes i molt especialment
escenògraf d’anomenada mundial, amb treballs per al ballet de Montecarlo, Royal
Opera House de Londres, Künstler Theater de Munich , Ópera Comique de Paris o el
memorial Skakespeare Theatre de Statford upon Avon.
La vida i el fer de Mariano Andreu és com una novel·la plena
de grans personatges . Amic personal de multitud d’artistes procedents dels més
diversos àmbits, d’Eugeni d’Ors a Alec Guinnes, Jean Louis Barrault, Henry de
Montherland, Olivia de Havilland, Jean Giradoux, Jean Cocteau , André Gide, Luis
Mariano o Picasso, entre molts altres.
Amb exposicions a mig mon, en les que compartí espai amb
artistes de primeríssim nivell. Exposicions celebrades en les principals
galeries i museus i sempre amb un èxit considerable, el que han convertit les
seves obres en objecte de desig dels grans col·leccionistes que les atresoren,
sense que acostumin a tornar a sortir al mercat de l’art. Com exemple
paradigmàtic del seu nivell n’és l’exposició celebrada a les sales de l’Ajuntament de Baiona (1973)
compartint espai amb Picasso, George Braque, Alberto Giacometti y Joan Miró
en l’exposició ”Expressions. Rencontre d’artistes contemporaines”.
O essent el representant de França a l’exposició d’homenatge a Velázquez
celebrada a l’ Academia de Bellas Artes de San Fernando, (Madrid.1970)
Disposa de multitud de guardons d’honor com el de membre de ’Académie
des Beaux Arts de l’Institut de France”, on ocupà la butaca IX de la
categoria d’Associats Estrangers i que a la seva mort ocuparia Salvador
Dalí i el de Chevalier de l’Ordre
National de la Légion d’Honneur francesa. També va ser acadèmic de la real Acadèmia
de Belles Arts de Sant Jordi.
Davant d’aquest impressionant recull de treballs,
reconeixements i mèrits, ens hem de preguntar com és possible que Mariano
Andreu sigui tan absolutament desconegut a la seva ciutat nadiua de Mataró.
És, per si de cas, que la seva relació amb Mataró va ser tan
sols circumstancial , com a lloc de naixement?. La resposta és taxativa . No,
ni de bon tros. Encara que havia marxat de jovenet mantenia amb Mataró una
relació que ell mateix havia definit com a tel·lúrica i que va mantenir tota la
vida. Valgui com exemple la seva ajuda constant a les Germanetes dels Pobres i a l’antiga llar Cabanelles , ajuda feta a
vegades de forma privada i d’altres de pública, amb exposicions a benefici
exclusiu. Una relació que provenia d’ancestres familiars (el seu pare era el
Dr. Joaquim Andreu i Cabanelles)
Com molt bé explica el crític PIC en el seu obituari. En la
primera visita a al ciutat, després de molt de temps, allà finals dels anys 50, i després de visitar
el Museu Municipal amb Jaume Colomer, el sensible regidor de Cultura del
moment, i Alfred Opisso, director del mateix, va prometre regalar a la ciutat
l’esmalt “L’orb”.
És aquest , un esmalt al coure considerat el més gran del
mon i que havia tingut el gran honor de ser portada a tot color de la mítica
revista cultural francesa de “ L’Illustration” en l’edició de Nadal de 1941. Un
peça importantíssima que encara ha agafat més valor quan s’ha descobert que el
treball escultòric de la mateixa va ser realitzat per Ismael Smith. Una
promesa , la de la donació, que va complir i que va fer que l’orb fos
qui durant molts anys donava la benvinguda als visitants de les exposicions del
Museu des de la seva fornícula situada just a l’entrada de la sala.
A l’any 1960 va ser nomenat fill predilecte de la ciutat i
se li oferí ser el portador del penó en la processó de Les Santes, acte al que
acompanyaren com a cordoners Lluis M.
Andreu i Alfred Opisso. En aquella visita va sol·licitar un petit espai al
museu dedicat a la seva obra ja que estava decidit a donar-ne, en quantitat i qualitat. Mai se li va
concedir. I Mataró va perdre l’ocasió de posseir una bona col·lecció del seu
artista més internacional.
Explicà també al crític el seu desig de rebre el reconeixement
mataroní de la seva persona , si no ja
en vida, al menys post mortem “Quan
jo mori potser Mataró em sabrà comprendre i em sentiré feliç que així sigui. És
clar que jo no ho podré veure”.
Però no ha estat així ans el contrari. L’esmalt ”L’orb” va
ser retirat del seu lloc i ara dorm el son de l’oblit en el magatzems del
Museu, alhora que la seva persona ha estat la protagonista en aquest temps de
dues anècdotes definitòries. L’any 1995 , i en l’únic reconeixement de Mataró
després de la seva mort, es celebrà al Museu de Mataró una magnífica exposició
comissariada per Marti Peran. A falta d’uns pocs dies per a la inauguració, des
del Museu es preguntà a l’organització si a la mateixa hi assistiria l’artista
per a tal de reservar habitació i algun àpat. Bona pregunta tenint en compte
que quasi feia 20 anys de la seva mort.
Finalment , en el 2020 i en motiu de l’adquisició del MNAC i
de l’exaltació de l’artista que el mateix va dur a terme, es va reclamar al
Govern de la ciutat la recuperació de L’orb com a l’ obra d’art emblemàtica que
és. El desconeixement de l’obra i l’artista va ser absolut en la regidorIa de
Cultura.
Certament els temors de Mariano
Andreu al respecte del coneixement i reconeixement d’ell i de la seva obra a
Mataró s’han complert en la seva totalitat. “Mariano Andreu?... connait
pas”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada