Tantra/Tertre no va
ser un bolet que va aparèixer de forma espontània si no que va ser la
culminació d’un any positivament convuls en l’art mataroní. En el decurs de
l’any s’inauguraven tres espais expositius . Al mes de novembre s’inaugurava amb
una exposició d’A.de P. Boix , la galeria d’art Studium 48, al
pis d’aquest número del carrer sant Josep. Dirigida per el propietari, Eduard
Serra, es dedicà a l’art de línia tradicional amb especial interès per els
artistes locals.
El crític PIC II fent el parlament inaugural de la sala Sutdium 48 amb l'autor de l'obra exposada A. Boix i l'amo de la sala el Sr. Serra |
Aquestes inauguracions compensaren el tancament definitiu de
la Cripta d’Art , i el temporal per a tasques d’inventari i adequació dels
espais del Museu de Mataró.
Un brogit que es concretà amb un elevat nombre d’exposicions
que superà la xifra de setanta. Unes exposicions amb dues característiques si
més no curioses. Per un costat la durada de les mateixes que quasi mai supera
les dues setmanes, solament a Tertre mantenien una durada mensual, i el fet de
la repetició de noms , especialment en el cas d’artistes locals, que passaven
amb naturalitat d’un a altre espai expositiu amb poc temps de diferència . Hi
ha algun pintor que arriba a exposar cinc vegades en el decurs de l’any.
Entre totes elles cal destacar l’exposició “Neosimbolismes”
de Viada i Uriach , pintors
maleïts representants de la bohèmia artística mataronina que convencen amb la seva
peculiar aposta a La cripta d’Art ; la de Novellas al mateix indret , en
la que presenta la seva dualitat: Intuïtiva en els apunts de carrer i la
plenament reflexiva i profunda en obres de tendència simbolista. Una exposició
que significà el seu salt definitiu a la professionalitat; la de Josep Tur,
al Nàutic en el que era el seu retorn a la ciutat després de molt de temps
després d’haver triomfat a Madrid i Castella on estava afincat i molt especialment la mostra Road Show produïda per
l’Institut Britànic amb 12 artistes anglesos de caire conceptual, presentant gravats,
litografies, serigrafies i fotografies d’altíssim nivell a la Biblioteca
Popular. I per damunt de totes la de Moisés Villèlia al mateix indret, amb
obra provinent de la sala Gaspar de Barcelona , després de quinze anys sense
exposar a Mataró, ciutat en la que descobrí l’art i en la que va debutar expositivament
al Museu Municipal (1954) en una històrica exposició prèvia a la de 1959 a la
que assistiren Miró, Pierre Matisse i destacadíssims noms del món artístic i
que el va convertir en artista d’anomenada internacional.
El crític PIC que ja havia efectuat la crítica en
aquella exposició iniciàtica, es rendeix a l’actual amb obres que defineix com
“ espacios de aire, planos
inmateriales delimitados por elementos materiales que nos trasladan a dos
dimensiones y a veces a tres. La sutilidad evanescente de los temes de esta
exposición es única.... Este “aerismo villeliano” muchas veces tiene mayor
solidez conceptual que un mármol o un bronce”.
Per el que respecte a exposicions d’artistes locals fora de
Mataró cal destacar les d’Eduard Alcoy a Bilbao, Alacant i Santander, la
de Guerau Calabia a l’espai Pernod dels edificis Trade a Barcelona i la
de Parés a la sala Bargalló de la mateixa ciutat, mentre que A. De P.
Boix va ser guanyador de concursos
de pintura celebrats en diverses poblacions de Catalunya.
En el que pertoca a les mostres de caire col·lectiu remarcar
que l’efervescència creativa es concreta en el Sant Lluc que canvia
d’espai expositiu per el tancament del Museu i passa a la sala de la Biblioteca
Popular en la que es mantindrà fins el 1983 per les mateixes raons accidentals.
La col·lectiva local passa de 39 a 66 artistes participants. El judici crític es
manté en el poc nivell d’auto-exigència dels participants a la col·lectiva, en
la que destaquen per damunt de totes, les obres presentades per Eduard Alcoy i
Josep Novellas.
Igualment cal remarcar el gran èxit de la col·lectiva
d’artistes de Cirera que arriba a la setena edició i del Concurs de
Pintura Ràpida que organitzava Caixa Laietana en temps de fires. En
aquesta, la vuitena edició, el nombre de participants es va moure al voltant de
quatre cents , essent el més concorregut de Catalunya, a bon segur per l’esquer
de la convidada a dinar, fet no habitual en els altres indrets.
Obra de Ll. Roura. Col.lecció Fundació Iluro |
El guanyador (15000 ptes) va ser el banyolí Lluís Roura,
artista de cert nivell que havia renovat el paisatgisme olotí per crear el que
podríem definir com paisatgisme empordanès i que feia poc havia exposat a la
ciutat. El premi local (10000 ptes) va ser per Joan Cobos i el d’artista
Jove per l’argentonina Lídia Tur ( 5000 ptes). El jurat estava format
per Manuel Cuyàs, Josep Mach, Eduard Alcoy i Tayo Mayol.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada