Aquest cap de setmana s’ha inaugurat al Museu del Càntir una excel·lent exposició dels Germans Josep i Pere Santilari. La direcció del Museu em va encarregar un escrit de presentació per el catàleg, que després per dificultats burocràtiques municipals, lamentablement no s’ha pogut realitzar.
Però ja que estava fet he pensat
que un post d’aquets blog era el lloc ideal per fer-lo públic per el que aquí
us el deixo per que serveixi d’entremès a la crítica que penjarem demà i
serveixi de preludi a la més que aconsellable visita a l’exposició.
Aquí el teniu
“Res s’assembla menys al real,
que la realitat mateixa”.
Aquesta és una frase que vaig llegir fa temps i de la que no
recordo l’autor , que em va frapar enormement i que he guardat sempre a la
memòria. Ara em retorna plenament a l’hora de presentar l’exposició del germans
Santilari que amb la col·laboració de la galeria Artur Ramon ens ofereixen
l’excel·lència del seu bon fer a la sala del Museu del Càntir.
Josep i Pere Santilari , bessons
nascuts a Badalona el 1959, son llicenciats en Belles Arts (1981) i des
de sempre han apostat per una pintura essencialment realista. Un realisme
fronterer quan no plenament integrat a l’hiper realisme, encara que en les
seves obres no existeixi, al meu entendre, l’eliminació de l’emoció , element
essencial en aquest tipus de pintura.
És per això que haurem de
considerar-los autors realistes, situant-los
com dos pintors clàssics que incideixen en la realitat des d'una mirada
actual i contemporània. Clàssics pel tractament de la llum, dels colors i de la
composició però actuals per la contemporaneïtat de la realitat que
reflecteixen.
Avui, en aquesta exposició, els
autors s’enfronten a renovar, recuperant-la, la pintura del segle d’or, a
través d’un seguit d’obres realitzades al modus i manera del concepte artístic
dominant en el que s’ha considerat el mateix, però vistes i concebudes per uns
artistes i uns conceptes , absolutament
actuals.
Son una vintena d’obres , quasi
totes dibuixos, que ens ofereixen la seva mirada sobre el tema conegut com a bodegó o natura
morta, oferint-nos així la contraposició de la mirada actual d’un tema clàssic,
però que als nostres ulls, semblen com
si es tractés, per un trompe l’oeil inevitable, com si estiguéssim admirant obres de Zurbarán, Meléndez o Sánchez Cotán o de
qualsevol dels mestres d’aquells temps que omplen els principals museus.
A l’enfrontar-nos com a visitants
d’aquests dibuixos que no semblen correspondre a l’avui i si semblen una mirada
al passat, ens domina la història i se’ns escapen elements actuals en algunes
obres, que fonen el miratge, però aquí , a bon segur, està l‘esquer dels artistes, que coneixent les
seves intencions i captant anticipadament les nostres respostes, ens
redescobreixen la tremenda eficàcia de la realitat nua. Amb unes imatges que no
només es veuen, es palpen i la seva qualitat tàctil es suma al precís de la
seva aparença, com explicava Xavier Tusell en un article que realitzà a
començaments d’aquest segle.
“De fet, tota pintura figurativa
és una representació d’una realitat, la que escull l’artista, però no deixa de
ser alhora una ficció. Partim d’una realitat tangible, les coses que veiem, i
decidim crear una obra que és una realitat figurada: la manera d’ajuntar els
elements que conformen el quadre, la distància entre ells, la il·luminació, són
els nostres materials “ deia Pere Santilari, al que afegia “tota
pintura figurativa és una representació (…) i alhora una
ficció”.
“La nostra pintura està feta en
funció dels grisos, i el dibuix també; l’únic que el dibuix permet a aquest
fons negre, és que sigui un negre total. Però el negre que diem segurament no
és un negre equivalent al del tub. Llavors, continua tant la pintura com el
dibuix dins de la perspectiva aèria, de colors molt purs aquí, però que quan
se’n van s’agrisa tot. Amb el fons negre és com si hi hagués una llum que ve de
dins”.
Aquestes paraules de Josep
Santilari conjuntades amb les que diu el seu germà Pere , serveixen per
entendre la filosofia pictòrica personal dels autors que queda perfectament
demostrada amb aquesta exposició que conjuga
a la perfecció l’art més actual amb la mirada a aquell art , al que qualifiquem
de clàssic i que en el fons és la raó i la causa evolutiva del mateix, i en el
que defugint de la dialèctica entre la realitat exacte i la realitat poètica,
els germans Santilari ens ofereixen una realitat entre real i imaginaria, en la
que tots ens trobem còmodes, especialment per la seva saviesa en la destresa de
l’ofici de pintar i la seva capacitat de transmetre les emocions.
Per més voltes que els experts
donin a les causes i raons del seu fer, l’important està en la resposta de
l’espectador que tant aquí com allà, queda corprès per la perfecció tècnica,
alhora que seduït absolutament per el flaire de comunió artística i personal
entre les obres , l’espectador, i els pensaments que sorgeixen en ambdós, que
superen en molt a les reflexions que poden provocar altres estils i tendències.
Gaudiu doncs d’aquesta estranya en
el temps, exposició de bodegons i natures mortes, d’una exposició d’Art que
respon a la perfecció a la seva definició primigènia, la de l’art com el procés o el producte deliberat de
l'organització dels elements en una forma que apel·la els sentits i les
emocions.
Uns plaers i unes emocions que com
en poques ocasions podreu gaudir amb tanta intensitat.
Pere Pascual, crític d’Art
Desembre de 2023
1 comentari:
Estic plenament d'acord.
La realitat és pot representar de diferents maneres, però si es fa des de l'honestedat i amb sentiment el resultar és aquest
Publica un comentari a l'entrada