divendres, de gener 12, 2024

RECULL HISTÒRIC DE L'ART MATARONÍ. 1977

 HOMENATGE A JAUME ARENAS




El 9 de juliol de 1977 s’inaugurava a la sala d’exposicions del Club Nàutic ,que ell mateix dirigia, una exposició homenatge a Jaume Arenas en el 50 aniversari de la seva relació amb la pintura. Un homenatge ben curiós ja que estava promogut per els seus propis companys , encapçalats per l’artista i activista cultural Terri i el crític d’art i íntim amic de l’artista, Pere Pascual Clopés PIC.

Un homenatge insòlit en un món tan egocèntric com el de l’art i més encara en l’ambient tancat d’una ciutat provinciana com Mataró. Un homenatge en el que hi varen prendre part el més granat  de l’art mataroní confegint una esplèndida exposició i en el que a més, cada artista va realitzar una obra de forma expressa que en forma de llibret conjunt es lliurà a l’artista homenatjat.

Retrat del Ferm


L’excusa de l’homenatge era en certa manera pueril (50 anys de contacte amb la pintura, quan l’artista encara no havia arribat a la seixantena), i principalment estava en el desig d’oferir escalf i ànims a l’autor que acabava de patir una greu operació per a tal d’intentar eliminar el càncer que patia i que el va portar a la mort uns anys més tard. Però per pueril que fos la raó, en el fons apareixia una justícia implícita de reconèixer el paper com artista i mestre que Jaume Arenas havia realitzat en la cultura artística mataronina.

En Jaume Arenas (1918) era el germà gran d’en Jordi Arenas (1920) fills del matrimoni Josep Arenas Fraginals i Maria Clavell Masuet, família benestant de Mataró. Enderiats per l’art van començar , encara de calça curta, l’aprenentatge artístic de la mà de Ramon Ribas (pare de Marià Ribas) i Marcos Zaragoza. continuant a posteriori a l’Escola d’Arts i Oficis amb el Sr.Bas i Rafael Estrany.

Zíngara fumant. Aquarel·la de Jaume Arenas


La davallada social que comportà a la família els temps convulsos de la Guerra Civil i la postguerra, portà als germans a dedicar-se a l’art , essent professors  de l’escola d’Arts i Oficis i donant classes particulars a la seva pròpia acadèmia , situada en l’edifici de la part posterior del pati de la seva casa familiar (ara ca l’Arenas, centre d’art) del carrer Argentona. La desaparició de l’escola oficial, els converteix en el focus formatiu de l’art a la ciutat, especialment al que pertoca a Jordi, i es pot dir que son excepció els artistes mataronins que havent depassat la cinquantena, no van passar per els seus tallers d’aprenentatge.

Malgrat un cert paral·lelisme vital, els germans Arenas no deixen de ser la cara i la creu. Jaume, extravertit, dinàmic, esportista, enderiat per la mar, passional, es llença a una creació que respon exactament al seu ser. Les seves obres son una explosió de rauxa encara que al damunt d’uns fonaments tècnics plenament arrelats.



Jordi en canvi és callat , introvertit, més místic, amant de la música clàssica,  practica una pintura plena de seny, rígida en els conceptes acadèmics que el porten per camins de la formalitat més estricte.

En resum Jaume és el prototip de l’artista  en el sentit de l’art com a creació comunicativa d’emocions  i Jordi en canvi és el gran i perfecte pintor, en el sentir de l’art  ben fet , en l’admiració de la perfecció.  Artista vs pintor. Rauxa vs seny. I entre l’artista i el pintor Mataró , ciutat amb una burgesia adormida es rendeix a l’ofici (Jordi) i menystén la creació (Jaume)  al que sols acudeixen quan volen donar-se ínfules de modernitat i d’estar al dia. Un fet que un entén en aquells moments però que és absolutament inexplicable que segueixi vigent en ple segle XXI. 


Terri i Pere Pascual PIC, a l'homentage a Jaume Arenas al Naútic

PIC dedica Tota la “Página de Arte” del Crònica de Mataró del 9 de juliol a glosar la seva figura tot dient  entre d’altres coses: “Pintar como goce y como necesidad espiritual. Y pintar para que unos ,muy pocos, entidendan este mensaje . Esta es a mi entender la razón de ser de su pintura ,de ese tratamiento que da a la acuarela y que lo ha convertido en lo más puro, en lo más idealizado, hasta llegar en un proceso de evolución hacia la síntesis, desde  su época “mar i cels” donde ya es pràcticament impossible concretar más.

La gracia espiritual de nuestro artista ha sido en todo momento no ser uno más. Pintar como pintan todos, esto està al alcance de cualquiera. Sumergirse en la vulgaridad no es cosa difícil. Pero engendrar cada tema en función de la idea plàstica, rompiendo moldes y logrando una obra completamente definida, eso ya no està más que al Servicio de unos pocos.

Eugeni d’Ors decia que unicamente los que sienten el arte por si mismo, son capaces de darse a si mismos para que los demàs lo comprendran y lo estimen. Este es el caso de Jaume Arenas. Todo  su currículum vitae està encerrado en un sola palabra “ARTE”. Cuatro letras mayusculas.”



Jaume Arenas va realitzar sols una vintena d’exposicions, un risc al a que era força reticent. Va tenir forces propostes per exposar a Madrid, alguna en sales importats, que va refusar no sols per aquest mena de pànic escenogràfic que tenia, ans també per una raó que no molta gent coneix, com ho era  l’animadversió que tenia l’artista envers la capital, ciutat que mai va voler trepitjar ni tan sols per visitar El Prado.

Amic íntim del meu pare , per a mi Jaume Arenas era un més de la família. Ell i la seva barca van ser el mal son de la meva edat infantil i els seus comentaris motiu de neguit en la meva etapa inicial com a crític. Quan apareixia la crítica setmanal al diari de Mataró,  en Jaume la fotocopiava, subratllava amb retolador fluorescent verd  les seves discrepàncies, feia els pertinents comentaris al marge i me l’enviava per correu.  Un parell de dies després a l’hora de sopar hi havia la trucada telefònica per discutir el concepte, l’adjectiu, la valoració general. Vaig estar temptat d’enviar-lo a dida moltes vegades. No ho vaig fer mai. I ara en perspectiva puc dir que vaig aprendre molt d’aquelles llargues converses que en el fons eren la demostració de la gran estima que em tenia i del seu amor immens a l’art que ocupava, de forma compartida i equilibrada amb el mar, tots els minuts de la seva vida.



Uns anys després d’aquest homenatge i de realitzar una gran exposició antològica a la sala de la Biblioteca Popular de la Caixa Laietana(1979), moria a conseqüència de la malaltia que patia(1983).

El mateix 1983 a la galeria Tertre es realitzà un homenatge conjunt de l’art mataroní a la seva figura  i a la del crític Pere Pascual Clopés PIC que també havia mort al setembre de 1982.

L’any 2018 al Centre d’Art Germans Arenas es realitzà una exposició en motiu de celebrar el centenari del seu naixement. El que hauria d’haver estat un record i una exaltació a la seva memòria i al seu art es va convertir en  una exposició que semblava comissariada per el seu pitjor enemic.

Fonamentada en el fet folklòric de la seva escultura de Les Santes ensorrades a la costa mataronina, l’important va ser l’espectacle de la seva recuperació i restauració, mentre que es deixava de costat tot el seu llegat artístic, amb una selecció pobre, mal triada i molt poc representativa; amb una presentació indigne d’un museu i sí de ser denunciada en el jutjat de guàrdia per el maltracta rebut per les seves aiguades , exposades sense emmarcar i en fundes de plàstic el que comportava un perill de conservació alhora que impedia la seva correcte visió.


Si a això hi afegim un catàleg vergonyós que no ens permet esbrinar  la seva història personal i molt menys entendre la seva raó artística, haurem de convenir que aquell senzill i particular homenatge de l’any 1977 va ser el veritable homenatge de l’art mataroní i en correspondència de la ciutat a Jaume Arenas , un dels “grans” en la història de la ciutat i que amb el seu fer, trencant l’academicisme imperant, va ajudar a obrir la porta a la modernitat,  en estranya conjunció coetània amb Alcoy i Rovira Brull, a la pobre, trista i avorrida ciutat que era Mataró allà els anys seixanta.