Capella dels Dolors |
Si el nivell expositiu individual va ser poderós , no va ser
menys interessant l’apartat col·lectiu. Així durant els mesos d’abril/ maig es
celebraren les Jornades de les Arts Catalanes amb un seguit d’exposicions
i actes complementaris d’alt nivell:
Art sacre ( Capella dels Dolors)
Poesia Visual catalana ( Llibreria Robafaves)
Ceràmica Països catalanes ( Òmnium)
Titelles i capgrossos ( Foment Mataroní)
Ferros forjats, aram i armes ( Col·legi Cor de Maria)
Vidre a Catalunya (Foment Mataroní)
Arts Gràfiques a Catalunya (Museu Municipal)
Terrissa tradicional (pati de les Caputxines)
Art Català No Figuratiu ( sala de la Biblioteca
Popular)
Masies del Maresme ( local A.A.A. Sta Anna)
Exposicions totes elles d’excel·lent vàlua, amb èxit total d’un
públic tan nombrós com interessat.
Cactàleg de l'exposició |
Reproducció de le sobres de Tàpies i Tharrats dintre del catàleg |
Al respecte de la d’art no figuratiu, a bon segur
l’exposició de més alt nivell, la crítica va dir: “¿ Para qué citar nombres?... Y aquí están, no con
sus mejores obras, sino con su “estilo”. Y que no se me diga a estas alturas
“jo també en sabria de pintar així”... Todo esto es ya historia del Arte. Y con
una tremenda importancia que no han superado ni superarán estas mediocridades
“domingueras” que aún hoy se empeñan en “describir” estados exteriores cuando
lo importante en la vida es la plasmación de lo interior”.
imatge de l'arxiu de "per Matar-ho ". Centre d'Art reina Sofia |
cartell / programa de "Per Matar-ho" |
Altre gran manifestació artística de caire col·lectiu va ser “ Per Matar-ho” un seguit d’accions conceptuals que tingueren lloc al Foment Mataroní i al Museu de Mataró. L’eix central era l’exposició documental “Art en nous mitjans” que es trobava al Museu Municipal i que es va completar amb l’acció de Fina Miralles ( “El triangle com a simbologia de poder i mort” ) i la de Ferràn García Sevilla ( “El far del poder” ) celebrades al Foment mataroní. Per acabar amb l’acció de Jordi Benito (“Destrucció de la pròpia imatge”) i una cloenda amb la documentació i amb col·loqui al Museu Municipal. Acció que per a qui interessi especialment, està amplament documentada en l’article de Marta Pol Rigau en el catàleg “Art a Mataró 1959-1983” Anys de resistència i ruptura, editat per Ca L’Arenas.
Mantenia l’èxit el Concurs de Pintura Ràpida,
organitzat per Caixa Laietana en dies de Fires.
En la present edició hi van participar 267 autors, d’ells 47 eren de
Mataró i una trentena de la comarca. El jurat format per Rafel Buscà, Manuel
Cuyàs, E. Alcoy, J. Mach i T.Mayol, va
considerar com a guanyador l’artista Pau Rodriguez, mentre que el
premi local era per a Conxa Sellers.
L’èxit constant del concurs va incitar a la U.R.Laru a
convocar-ne un altre que es celebrà pels volts del Pilar amb J.Parés de
Mataró, Jordi Arenas, P.Mañé i els crítics PIC i PIC II com jurats. El
concurs que tingué nodrida participació va ser guanyat per Jaume Mariné
mentre que el premi local era per E.López. El concurs tingué l’anècdota
de l’intent d’agressió greu d’un alteradísim Pablo Mañé cap a Jordi Arenas, al
bell mig de les deliberacions del jurat per un tema de si s’havia de permetre
que els membres del jurat que exercien de mestres votessin als seus propis alumnes.
En començar la tardor a
la Biblioteca Popular es realitzà una exposició subhasta en benefici del
Patronat de Subnormals ( tal i com es coneixia en l’època). El nombre d’obres
va superar el centenar i es recaptaren més d’un milió de pessetes.
Portada del catàleg de la Sant Lluc. Autor Guerau Calabia |
La col·lectiva d’artistes de Cirera celebrava una nova
edició i a la Col·lectiva de Sant Lluc hi prenien part 70 autors
presentant 100 obres. Per primera vegada s’observen absències entre els
artistes més consagrats. Així no acudeixen a la crida ni E. Alcoy, ni Rovira
Brull, ni Pablo Mañé. La crítica , que per primera vegada es
realitza de forma individualitzada , artista per artista, destaca a Opisso,
Novellas, Jordà, Estrany, Cusachs i Boix entre els reconeguts; marca les
confirmacions de Casas Peña i Jordi Cuyàs i s’il·lusiona amb les
revelacions de Pal, Teresa Boix i Elisenda Terri. Un Sant Lluc que ja marcava
línia al respecte del futur de la pròpia col·lectiva.
La post exposició va tenir polèmica ja que una entrevista
realitzada a Guerau Calabia al diari de Mataró, es retopada per Jaume
Arenas en una carta al director . En ella tot explicant que els fundadors
de la Sant Lluc varen ser els germans Arenas, M.Cuyàs, M. Ribas i M.Zaragoza
i que Rafael Estrany no tan sols no hi va tenir res a veure, com era vox
populi local, ans no hi va participar mai, fa esment de la filosofia inicial de
la col·lectiva:
“Estaba abierta a todo el mundo pero
se impuso después y de forma escalonada, una selectividad imprescindible para
lograr unas exposiciones de nivel medio aceptable. Fue lamentable que esta
finalidad no fuese comprendida ni aceptada por muchos, no obstante los organizadores
fuimos conscientes de haber hecho algo muy positivo para el arte de nuestra
ciudad”. Alhora que
remarca que d’ella van sorgir noms com els de Villèlia, Cusachs, Pratginé,
S.Estrany, Noé , Terri i altres autors de prestigi.
Com es pot observar la discussió al respecte de qualitat i
selecció , i de la problemàtica de les absències i presències, ben viva a
l’actualitat, ha existit quasi des dels inicis.
En aquesta edició s’homenatjà al crític Pere Pascual
Clopés PIC per la seva trajectòria professional i se l’obsequià amb una
placa i un retrat caricaturesc on constava el lema “ De la crítica patada es
pot fer gran remuntada”.
La crítica també va tenir lloc destacat en aquest any 1976
ja que l’augment d’exposicions y de les seves corresponents crítiques va portar
al diari Mataró a reservar setmanalment tota una plana del diari. Així naixia
passat l’estiu “Página de Arte” que agrupava crítiques, comentaris notícies.
Crítiques que alhora tindrien una valoració numèrica per visualitzar la seva
vàlua.
Premi PIc. Autor : Terri |
Amb la seva estrena es crearen alhora els PREMIS PIC , premis
que s’atorgaven a les millors exposicions de la temporada, a opinió de la
pròpia crítica . En aquesta primera edició, els premis van ser tan sols
virtuals ja que no es materialitzarien fins la temporada vinent. Els guanyadors
varen ser:
Millor exposició : Tharrats (Tertre) i Rovira
Brull (Tertre)
Millor exposició d’artista local: Ricard Jordà
(Tertre)
Millor exposició d’arts no pictòriques : Moisés Villèlia ( B.Popular)
Millor artista jove: Ramón Casas Peña
Millor galeria d’art: Tertre
Autor Jordi Egea |
Cal recordar també que en aquest 1976 el cartell de la Fira
va ser una realització de Pedro López Chico i el de Les Santes va ser
una fotografia de Jordi Egea , alhora que cal remarcar la dimissió del
Ponent de Cultura Àngel Fàbregas Blanch que va ser substituït per Federico
Herrero Vidal.
Igualment és important remarcar que per sant Jordi es
va dur a terme el primer llibre gegant de contes de la ciutat en el que
s’agermanen la literatura infantil, creada per els propis nens, amb l’adequada
i acurada il·lustració plàstica de la història per part d’artistes i
il·lustradors locals. Costum que sortosament encara es manté. També cal
esmentar el regal que l’escultor Guerau Calabia realitzà a la ciutat amb
l’escultura “L’emigrant”. Una peça que mai ha estat exhibida i que suposem dorm
el somni dels justos formant part de la col·lecció pública municipal ,
col·lecció de la que no hi ha manera de que els ciutadans puguem saber-ne les
peces que la conformen.
També cal fer esment de les nombroses exposicions d’artistes mataronins arreu del país i amb força èxit, així com de la participació de Tertre a la fira artexpo76 i a la fira del dibuix de Barcelona el que demostra l’alt nivell assolit amb tan sols un any de vida de la galeria.
En el que pertoca a altres àmbits, la petició d’Escola
d’Arts i Oficis no tan sols no havia tingut resposta positiva si no que davant
el silenci la seva homònima de Badalona, predecessora de la Pau Gargallo, y que
estava dirigida per el mataroní Jordi Puiggalí, va fer una crida a visitar-la per conèixer els
seus serveis , oferint deu matrícules gratuïtes per a artistes mataronins que volguessin
seguir els seus estudis en la mateixa.
Casa de les Punxes de J. Puig i Cadafalch |
Patrimonialment parlant l’any havia començat bé amb la
inclusió de 6 edificis de Puig i Cadafalch en el catàleg d’edificis
declarats Monumento Nacional, com eren: Casa Ametller; Casa Baró de Quadres;
Palau Macaya; Edifici dels 4 Gats; Casa de les Punxes i Fàbrica Casarramona.
Igualment en el decurs del mes de Maig van passar a formar part dels edificis
protegits en el Catàleg de Monuments Històric -Artístics de la província de Barcelona
: La casa Coll i Regàs i l’edifici de l’antiga beneficència Municipal del
carrer Sant Josep; la casa Sisternes i el colmado Palomé, més conegut com
“La Confianza”, totes ells obres també de l’insigne arquitecte. Igualment a
l’estiu la Torre de can Palauet a Cerdanyola passa a ser Monument
Històric Artístic d’interès local.
Per altre part tot l’enrenou del Museu Municipal es
desenroca amb l’aprovació del reglament del mateix (mes de maig) en el que
consta l’inventari de les existències “reals” del Museu i el llistat d’objectes
que estant presents en anteriors inventaris , no han estat localitzats. Dimiteix
com a vocal el Sr. E. Martí Coll que es
substituït per Joan Bonamusa.
En el que pertoca a fins pràctics es decideix adequar la
sala d’exposicions, nomenant a Santi Estrany com a responsable de la mateixa,
alhora que s’indica s’iniciaran les
obres d’ampliació de l’edifici del Museu, el que comportarà la limitació
d’activitats a l’activitat expositiva. En espera de les reglamentaries
aprovacions definitives es nomena provisionalment com gerent del Museu al Sr.
Amb aquests vímets es va confegir la història d’un any , el 1976, a bon
segur dels més , si no el que més, prolífic i actiu en la petita història
artística de Mataró.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada