Obra de teresa Boix |
A la sala Fuset, Teresa Boix realitzava la seva primera exposició individual després dels sempre positius comentaris que rebia en cada aparició com la que la considerava com la gran revelació de l’anterior Sant Lluc. L’exposició va respondre a les expectatives previstes i va ser un èxit total. “Boix es una autora de rico mundo interior...Su introspección da como fruto unas obras pensadas, meditadas, matemáticamente realizadas, però que pese a la frialdad temàtica y técnica, alcanzan meced al especial carácter en su realización, un ambiente de perfecta comunicación....Estamos convencidos de que en cinco años Teresa Boix, de seguir en este camino,serà uno de los autoras cotizadas de nuestra ciudad”.
Lamentablement el nostre desig profètic no es va complir, i
en molts pocs anys va desaparèixer de la vida activa de l’art local i mai més n’hem sabut res d’ella.
Pere M. Viada sorprenia a tothom amb una gran
exposició a Tertre. D’ell dèiem “Posee una riqueza de mundo interior
absolutamente asombrosa. Sus oníricas visiones cuajadas de monstruosos seres de
formas sugerentes y cromatismos impensados se plasman adecuadamente en sus
dibuixos acuarelados que hoy nos presenta. Difícil és realitzar una explicación
literaria a su obra, porque la misma es absolutamente visual”. Però el
crític es preguntava “Será este el estertor del guerrero o es la
realidad de una regeneración artística”.
Una pregunta, com tantes de les que es poden fer al respecte de l’art i el
personatge de Viada, i que va quedar
sense resposta definida.
M.Cusachs bocabadava al personal amb una gegantina
exposició a Tertre amb 80 obres entre escultures i dibuixos. “En
Cusachs se reunen coherentemente estos
dos aspectos del lenguaje plástico, aparentemente irreconciliables com son, la
intención expresiva y la voluntat abstracta de forma. Dicho de otra manera , lo
emotivo y lo conceptual”...”Cusachs nos demuestra en esta exposición que no
tiene nada a envidiar atodos los pequeños “monstruos” de la escultura de
nuestro país.
Eduard Alcoy s’afegia a la llista d’artistes
mataronins que volien deixar petja en aquell any, i ho feia a Tertre, más
alcoiano que nunca, segons la crítica amb una exposició en la que tocava
tots els pals del seu art ( pintura, pastel, litografia, dibuix, escultura i
joia) . “Vale la pena detenerse exhaustivamente ante cada obra, penetrar en
ellas y concentrase en todos y cada uno de sus detalles”
Alfred Opisso presentava una ample retrospectiva a Tertre , ocupant el període 1920-1977, el que permetia a afeccionats i seguidors l’evolució del seu caminar, amb mirades intenses a les escenes i temàtiques per ell preferides, encara que alhora sorprenia presentant per primera vegada la seva cara oculta, aquella més juganera i simbolista, que els mataronins no varen poder conèixer amb més amplitud fins el 2009 amb la gran exposició de record que es celebrà a la sala de la plaça Sta Anna de la Caixa Laietana.
No volia ser menys Perecoll , que debutava
individualment a la seva ciutat a la sala de la Biblioteca Popular,
marcant camí i modernitat amb detalls com per ex. la de la novetat de posar
títol específic a una exposició individual. En aquest cas “Pintures per a un
temps de foscor”.
La reflexió que fèiem en relació a la seva obra, observem
ara que segueix amb tota vigència. El que ens demostra que encara que amb el
temps s’hagi produït una lògica evolució visual, Perecoll s’ha mantingut fidel
als eixos que el van fer artista. “ Para comprender la obra de Perecoll se
debe assimilar de modo total que nos hallamos únicamente ante un escultor, un
escultor que se complementa con una realización compleja como és la de la
joyeria, o con una pintura totalmente volumètrica que puede chocar al espectador
si solo es observada bajo el punto tradicional de la bidimensionalidad però que
alcanza todo su valor en la fàcil entelequia de catapultarla a una
tridimensionalidad que resta latente y evidente en su realización”
També debutava Pal i ho feia a amb una exposició que presentava certes
incògnites. “ Nosotros confiamos en Pal pero ahora el que debe confiar en si
mismo es el propio autor. Para ello debe realitzar un profundo replanteamiento
de su realidad artística. Debe romper con viejas ataduras y realizarse en su
propio yo. Solo desde esta profunda autoreflexión puede surgir un artista
que no puede perderse porque posee en su interior los sufientes ases como
para ganar esta partida consigo mismo”.
També a Tertre presentava els seus dibuixos Casas-Peña.
Ho feia en tornar del servei militar i la crítica considerava l’exposició com
un divertimento, un tornar a escalfar motors per recuperar la màxima potencia.
Però els resultats dels següents anys no van ser els esperats i com en el cas
de Teresa Boix la seva trajectòria es va
diluir i mica en mica es va fer fonedís
encara que mai ha abandonat la pràctica de l’art, aquets ha estat per a gaudi
personal i no públic.
I com cloenda d’aquest nodrit conjunt de valuoses
exposicions d’artistes locals, Tertre tancava any amb el debut a Mataró
de “Estudi tres x tres” , curiosa experiència artística en la que els
vèrtexs del triangle eren : un reconegut artista que participava amb un dibuix
original; la materialització d’aquets dibuix en una joia amb materials nobles
i/o preciosos, materialització realitzada per l’artista i joier Perecoll;
i l’autentificació certificada de originalitat i tirada única de la peça
resultant. Per tant el comprador al adquirir una joia, no industrial y sí
d’artista, obtenia també el dibuix original realitzat per l’artista i el corresponent document notarial.
Durant aquell anys Estudi tres x tres havia realitzat
diverses exposicions per Espanya i l’estranger i acabava de signar amb
l’empresa Geoge Jennsen per expandir-se als EEUU amb obra de Medina Campeny.
A Tertre presentaren obra d’Alcoy, Andivero, Cuixart, Tharrats , Subirachs,
Serrano, Cohén Fusé, Garcia Vilella i el mateix Perecoll amb un èxit
aclaparador i amb presència d’importants
visitants entre els que cal destacar el Director del Museu d‘Art Modern de
París.
I al costat d’aquestes gran exposicions cal remarcar també
la de Joan Grau a la Biblioteca Popular després d’uns quants anys
d’absència i com comiat professional. L’argentoní Grau va ser el dominador
absolut del paisatge comercial a Mataró i comarca en les dècades dels 50 i 60.
Amb una pintura fluida i no exempta de qualitat havia reconvertit la pintura
d’Olot redirigint-la vers els paisatges del Maresme i Vallés, en els que
rieres, bosquets , alzinars , pallers i
cases de pagès n’eren protagonistes, i bona part de les obres de les
seves exposicions es venien el primer dia. Seguint l’estela de Martí Alsina ,
Grau va ser capaç de conrear un paisatge propi , camp en el que no tenia
rival. Superat el seu concepte artístics
per la natural evolució del paisatge, la seva exposició va ser un adeu però
alhora lliçó i record de l’art que havia imperat a la comarca en les dues
darreres dècades.
També cal remarcar les exposicions de Sixte Albertí, el pintor mataroní dels jardins d’Aranjuez realitzada a Argentona i els èxits de Ricard Jordà al Brasil, especialment amb l’exposició que realitzà a la Universitat de Itú ( Sao Paulo). Roser Vinardell , l’única artista mataronina habitual de les sales comercials de Catalunya , exposà amb bon èxit a la galeria Meifrén de Barcelona.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada