divendres, d’octubre 11, 2024

TOMÀS BEL.- EURITMIA

 



Es coneix com eurítmia el fet de moure’s de manera harmoniosa i cercant la bellesa. És un moviment que serveix per expressar els estats d’ànim i per això es transforma en un mitjà de comunicació. Vitruvio, el gran teòric de l’estructura clàssica, va establiren en els seus principis l’exigència que en tot monument havien d’existir : ordre, disposició, eurítmia, simetria, distribució i decòrum.

Més modernament l’euritmia ha estat considerada l’art del moviment que fa visible en l’espai i mitjançant el moviment corporal, allò que en l’interior del ésser humà transcorre mitjançant la paraula i la música. Per exercitar-se en aquest art existeixen exercicis de tipus coreogràfic que poden servir pera expressar els tres aspectes de l’ànima: Pensament, sentiment i voluntat.



Valgui tota aquesta prèvia  per explicitar el significat del títol de l’exposició que ens presenta en aquest mes d’octubre el Museu de Llavaneres de la mà de Bernat Puigdollers, director d’art de la Fundació Vila Casas, una exposició difícil d’encasellar entre les habituals del Museu i que sols es pot entendre en un mutu acord de col·laboració, entre el Museu i la Fundació, ja que l’exposició  és de difícil encaix en l’entorn del tarannà habitual del Museu.





El protagonista és l’escultor barceloní Tomàs Bel, que va morir el passat 2014, i que enguany es celebra el centenari del seu naixement,. Bel fou un escultor format a l’escola de Belles Arts de Sant Jordi  en els anys 1943 al 47, on fundà, amb altres companys, el grup “Els betepocs” que encapçalats per J.M. Garrut, procurà difondre l’art arreu del territori mitjançant els anomenats Campaments Pictòrics.

Artista allunyat dels circuits comercials, va exposar poc en galeries barcelonines, mentre que desenvolupà  una important tasca docent a l’Escola d’Arts i Oficis de Llotja, des de finals dels cinquanta i fins la seva jubilació.



Avui a Llavaneres ens trobem davant una petita antològica de recull en la que ens trobem amb el seu excel·lent fer, - el seu treball tècnic és d’alta qualitat, mirem la peça que mirem -, el que ens demostra la seva gran qualitat formal però alhora la transmissió emocional entre el treball i l’espectador no assoleix una reeixida total deguda , al meu entendre, per la manca de vibració compartida i per la fredor quasi asèptica que apareix en totes les peces d’ordre , diguem-ne clàssic, que se’ns presenten en aquest exposició.

Passejar-se per bona part de l’exposició és com si ho féssim per una exposició amb un bon recull d’obres de Clarà, Monjo, Rebull i altres escultors clàssics catalans, ja que l’academicisme expressat a través de la perfecció realista, sense ni el més petit error de proporcions, formes  i conceptes, és el que domina aquesta part de l’exposició corresponent a al seva primera etapa.



En l’altre part de la mostra,  menys explicita en l’exposició, la seva obra es simplifica mitjançant el treball amb plans i formes geomètriques com queda clar en algunes figures de caire religiós presents en la mostra. Finalment i en una tercera part, es presenten uns obres creades com un conjunt de torsions d’alumini treballats en formes geomètriques de clara modernitat i que trenca totalment amb el vist en la resta de l’exposició.

La sensació després de la visita, és que l’exposició sembla una assaig o prèvia, d’una exposició més ample i detallada en la que es vulgui fer una mostra més general , essent aquesta tan sols un tràiler del seu fer. Una sensació que fa que la fredor de l’exposat domini i no deixi petjada en el fons de l’espectador que veu derrotada la seva passió per al fredor general de l’exposició.

 

Eurítmia. Tomàs Bel Sabatés

Museu Arxiu de Llavaneres

Del 4 d’Octubre al 3 de novembre de 2024