El dia 23 de gener s’inaugurava a la Nau Gaudí , l’exposició
de la Col·lecció Bassat que aplega a obres figuratives que pertanyen a aquest segle
XXI. Amb aquesta exposició que assoleix la nombre tretze de la col·lecció Bassat,
s’arrodoneix la mirada a la col·lecció , el que obre un neguit sobre el que pot
ser exposat en un futur, encara que coneixedors del concepte de la mateixa
queda clar que encara queden moltes possible mirades, amb el que crec no cal
preocupar-se per un futur immediat.
Quan uns dies abans m’arribava la invitació a la
inauguració, vaig, primer de tot, fer lectura detallada dels artistes que la composaven, i veient que fora dels artistes locals, de la resta sols
en coneixia una molt petita part, em motivà a cercar informació des mateixos. Una
simple mirada a Google em va permetre
albirar un nivell remarcable que es va fer evident en la mirada a les quaranta-sis
obres que conformen aquest exposició,
que sense ser una de les grans si supera a l’anterior en el que pertoca al
presentat i ofereix una mirada ben correcta de la realitat de la “pintura
figurativa” actual.
La mostra es dedicada doncs en aquesta ocasió a l’art figuratiu col·locant en aquest calaix
tot allò que segons el diccionari de l’Institut d’Estudis Catalans , queda
englobat per l’art que s’expressa mitjançant la representació o la
interpretació de realitats externes i concretes. Tal i com s’explica en el
catàleg de la mostra, les quaranta sis obres que pertanyen a divuit artistes,
sis d’ells dones, ens mostren la vigència de la interpretació de realitat
externes i concretes al segle XXI i com son de diverses i confluents les maneres
d’arribar-hi.
D’entre aquest 18 artistes tres d’ells son mataronins ( Ricard
Jordà, Jordi Prat Pons i Perecoll) i un de la comarca ( Didier Lourenço) mentre
que els altres son de la resta del país i de Nova Zelanda, Veneçuela, i els
EEUU. Confegeixen entre tots una bigarrada i complexa mostra que podent
convertir-se en un veritable calaix de sastre per la seva diversitat estilística
i conceptual, assoleix una rara i dispersa dignitat per la qualitat del
presentat que emergeix en la seva individualitat en l’entorn dispers i bigarrat
que els agrupa, el que permet trobar-hi aquell estil o obra que més coincideixi
amb el nostre pensament plàstic, i a més fer-ho d’una manera satisfactòria en l’entorn
d’aqueta ample diversitat.
Ricard Jordà |
Començant l’anàlisi individualitzat per els artistes més propers.
Així de Ricard Jordà (Mataró 1943) ens presenta
dues composicions mitjanes en la que fa patent el seu domini de les
segones lectures amb l’existència de materials diversos que conviden a la reflexió, que esdevé
obligatòria front el seu muntatge de quasi sis metres de llarg, en el que l’artista
ens presenta el seu neguit vital i aglutina moltes de les reflexions que ha
realitzat en el seu més de mig segle de vida creativa i expositiva.
Didier Lourenço |
Del malaurat Didier Lourenço (Premià de Mar 1968 – 2023), que ens deixà fa ara dues temporades, podem gaudir ara amb la seva gegantina peça “El lladre de bicicletes” que esdevé obra mestra de la seva primera època. Una composició volumètrica que assoleix rara perfecció i en la que apareixen de trascantó el ciclista i la palmera que varen ser protagonistes de bona part d’aquell temps. Una obra de gran qualitat que mostra la gran qualitat que atresorava .
Perecoll |
Perecoll ( Mataró 1948), ens ofereix un variat mostroari del
seu negre sobre negre, encapçalat per el seu espectacular paisatge del “Cap de
Creus sota la tramuntana”, de la seva sèrie sobre la Mediterrània, a la que contraposa
el magnífic ”Arbre”, pur exercici de precisió tècnica, completant el conjunt
amb tres treballs més , dels que caldria destaar “Carmen” , ple d’energia i
vida.
Jordi Prat Pons |
De Jordi Prat Pons (Mataró 1965) se’ns presenten dos
excel·lents col·lages de 2011, de gran força expressiva , en els que
la pintura és element marginal, ja que els treballs son construïts sobre
bigarrats col·la ges matèrics amb el fonament de cartells publicitaris, que
assoleixen en les seves mans una força explicita i una personalitat,
absolutament magistrals, alhora que de gran bellesa plàstica i estètica.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada