Dijous passat en el magnífic marc de l’Ateneu Fundació
Iluro, al carrer Bonaire de Mataró, es va procedir a descobrir el secret ben
guardat del guanyadors , accèssits i seleccionats de la per tots anomenada
Biennal Torres García que arribava a la cinquena edició i assolia ja la majoria
d’edat que marca una absoluta consolidació en el camp dels premis artístics ,
tant en el que pertoca a l nostre país, com a la resta de l’estat, com queda palès
per el nombre i la distribució geogràfica dels participants.
238 participants , residents al nostre país i a 10 de
les comunitats autònomes de l’estat han pres part en aquesta edició . D’ells ,
quaranta han estat seleccionats per conformar l’exposició pública i ser reproduïts
en l’excel·lent catàleg, donant cos a una exposició que és , i no en tinc cap
dubte , la de més qualitat de les edicions realitzades, el que mostra encara
més l’assoliment d’un remarcat nivell en l’entorn del concursos pictòrics que
es realitzen en el conjunt de l’estat.
Però potser abans de començar l’anàlisi del presentat
caldria recordar a tothom que es tracta d’un premi i per tant que la valoració
del jurat no tan sols està en la qualitat de l’obra presentada , que es tan
elevada com parella en la gran majoria de les obres seleccionades , com en la
visió de la comparança de l’obra tant en l’estat actual del concepte artístic com en el del sentit de futur i anticipació que dona a entendre el treball que es
valorat.
Aquest sentit és el que crec que justament és el més
valorat per part del jurat del premi mataroní , el que ha fet que en les
edicions anteriors hagin estat premiades obres tan diverses com la del cubà
Gustavo Díaz Sosa , peça que guanya prestància amb el pas dels anys; l’abstracció
subtil d’Antoni Perna, esdevingut ja un clàssic; el geometrisme de Marc Llacuna
en un àmbit quasi de fredor post-constructivista ; o el cas , sense dubte molt
discutible, del peruà Rafael Guerrero en una aposta contemporània poc reeixida.
Un jurat qualificat lamentablement per alguns com de “gagà”
o passat en el temps , quan al meu entendre és d’una capacitat i coneixement
difícil de superar. Poc o res s’escapa de la realitat artística global a Juan Manuel
Bonet, potser la persona que sap més d’art actualment a tot Espanya. I que dir
de Daniel Giralt Miracle a qui es rifen entitats i particulars per que en digui
la seva al respecte , o d’Arnau Puig, pensador d’eterna joventut , amb una
mirada de futur que ja voldríem tenir tots aquells que ensumem d’una o altre
manera el món de l’art. O d’un Paco Rodon que a cegues té per se més criteri que la
gran majoria d’aquells que reclamen un jurat renovat.
Un jurat , amb el que es podrà estar o no d’acord. Jo
he de dir que tan sols en dues ocasions hem coincidit en el guanyador, i entre elles
no està l’edició d’enguany , però que acompleix amb escreix la seva tasca , en
una funció que valoro i molt i que m’agrada molt més que no pas en el cas del sempre
lloat (justament ) premi Fundació Vila
Casas , on cal recordar que el jurat és de selecció i el premi , tal i com
explicita les bases , és triat per aquell que mana ( ... Finalment,
el President de la Fundació Vila Casas serà la persona que escollirà l’obra
premiada d’entre les finalistes) .
Un jurat, amb coneixements, solvència i qualitat, que premia la
decisió de premiar a les següents obres i autors:
Guanyador: Martín Carral
amb l’obra “Hiperespai IV “
Martín Carral (Meruelo.
Cantabria 1959) és l’home d’actualitat en el camp pictòric català. Guanyador de
tots els premis importants , l’assoliment del darrer Vila Casas amb la mostra
individual recentment clausurada a l’Espai Volart , l’ha portat al primer
nivell que a més s’ha vist reforçat per l’interès que ha despertat en els
Estats Units on ara comença la seva projecció.
L’obra guanyadora del
Torres García està en l’onda dels seus darrers treballs en el que intenta
plasmar de manera pictòrica conceptes tan abstractes com ho puguin ser el
plantejaments còsmics , els de l’hiper espai, o els del big bang, o parells. Tot
en un concepte estètic fonamentat en el cinetisme i el constructivisme , en el
que existeix una evident experimentació amb la línia , l’espai el color.
Una obra que malgrat
tota la càrrega filosòfica que porta al darrera , a mi personalment em deixa
del tot fred. La considero una obra molt ben feta , però massa literària ,
massa trompe l’oeil, creant un espai de distància entre ella i l’espectador que
difícilment contacta amb la mateixa fora de l’atracció visual i cromàtica , perfecta
i calculadament realitzada.
Una obra en la que la fredor de l'aclaparadora perfecció tècnica domina per damunt de la fredor del concepte representat. I si la tècnica domina per damunt del concepte , malament.
Una obra en la que la fredor de l'aclaparadora perfecció tècnica domina per damunt de la fredor del concepte representat. I si la tècnica domina per damunt del concepte , malament.
Una obra de prestigi, no
hi ha dubte , però que temo que dintre d’un temps pugui quedar desfasada, perdent
tota la força i intencionalitat que té actualment , ja que hi veig molta més
façana que no pas profunditat , per més que l’aparença justament jugui amb
ella.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada