No es habitual que un artista realitzi
tres exposicions que pretenen tenir un cert nivell, en menys de tres mesos, I
és menys habitual encara que dues d’elles es solapin , en dues galeries
professionals i a pocs km de distància. Alguna vegada haurà succeït i en el cas
d’algun artista professional d’ample volada i ben ample fons d’armari, però no
en un artista amb poca volada professional i que intenta obrir-se pas en el
camp artístic.
No és habitual, i s’ha de dir que
tampoc gens aconsellable, ja que quan conflueixen aquests vectors de proximitat
en el temps i en l’espai hi ha alguna cosa que s’escrostona. Certament tres
mesos no és temps prou suficient com per haver assumit nous reptes creatius i
per tant en el que s’exposi hi haurà una disfunció evident. I si a més hi afegim
l’accessori de la dualitat ens podem trobar amb unes mostres coixes ambdues , o
amb una clara disparitat qualitativa , el que signifiqui una manca de respecte
per una galeria i els seus espectadors.
Una mica de tot això és el que succeeix a Joan Poch , aquest artista desfermat que després d’exposar al mes de març al museu del Càntir, ara ens sorprèn amb dues exposicions coincidents, a la galeria Begemot de Mataró, que inaugura amb ell la seva experiència expositiva , i a la galeria “ab” de Granollers. Dues exposicions diferents , amb molts detalls inclòs contradictoris , que si bé ens fan mantenir la idea de que en Joan Poch existeix ànima d’artista i pot assolir un futur positiu ( és a dir , el mateix per el que li varem donar la primera oportunitat seriosa a l’espai capgròs), ens presenta tant alt grau de contradiccions que de nou ens obliga a reclamar una exigència de reflexió profunda i un asserenament en la velocitat compositiva que ens permeti albirar una realitat artística , impossible avui per avui de definir davant el garbuix conceptual i estructural que ens ofereix.
Una mica de tot això és el que succeeix a Joan Poch , aquest artista desfermat que després d’exposar al mes de març al museu del Càntir, ara ens sorprèn amb dues exposicions coincidents, a la galeria Begemot de Mataró, que inaugura amb ell la seva experiència expositiva , i a la galeria “ab” de Granollers. Dues exposicions diferents , amb molts detalls inclòs contradictoris , que si bé ens fan mantenir la idea de que en Joan Poch existeix ànima d’artista i pot assolir un futur positiu ( és a dir , el mateix per el que li varem donar la primera oportunitat seriosa a l’espai capgròs), ens presenta tant alt grau de contradiccions que de nou ens obliga a reclamar una exigència de reflexió profunda i un asserenament en la velocitat compositiva que ens permeti albirar una realitat artística , impossible avui per avui de definir davant el garbuix conceptual i estructural que ens ofereix.
Així a Begemot ens ofereix un cocktail de sensacions ben aleatòries. Per un costat aposta per la façana figurativa, amb el treball realitzat per a la carpeta “M” , realitzada a l’ensems amb Emília Illamola i Joan Carles González. Un treball massa il·lustratiu i un xic mancat d’intencionalitat subjectiva.
Al seu costat apareix un cert
garbuix pictòric de difícil lectura concordant, en el que tant apareix una
simplificació vers l’abstracció més decorativa, com un cert retorn a la
iconografia de la nova figuració, però sense presentar camins definits. Unes
obres que assoleixen un nivell més que interessant en un parell d’elles però que
s’escolen en la manca de continuïtat general del presentat al que ajuda sens
dubte un erroni muntatge general que barreja obres de l’autor amb altres que li
son alienes ( pecat greu de galeria principiant ) , i que en certa manera desconnecten
el flux unitiu ; si és que existeix , de la mostra.
Una unitat que si apareix en el cas
d”Kreta” , l’exposició que presenta a la
galeria “ab” de Granollers , en la que ens ofereix una aposta diferent amb un
sols recordatori que ens serveixi d’enllaç.
Aquí l’abstracció és la que domina
i a més una abstracció més esponjada en la que la força està per un costat en
una iconografia més personalitzada , on signes , detalls i lletres encaixen en una paleta més nítida i contrastada en
la simplicitat i en un desig de lectura més directe per part de l’espectador.
Però de nou es nota que el treball
en aquest camp és encara molt primerenc. Hi ha una certa aposta per unes noves
tonalitats i per unes densitats texturals i tàctils que trenquin l’habitual
sentiment de pintura plana , però aquesta posta queda més “dipositada” que no pas
incorporada a l’obra , el que trenca l’esquema de serenor que pregona l’artista.
És per això que ens trobem davant d’un
Joan Poch que ens presenta aquí i allà uns detalls positius i enceta uns camins
que permeten pensar que allà hi ha futur, però que amb una rapidesa inusitada
els tanca per intentar provar unes altres coses que a vegades no surten tan
reeixides.
És per això que de nou ens cal
reclamar “reflexió” i serenitat. No per molt matinar surt el sol més aviat , diuen
, i Poch vol matinar massa i a l’hora del migdia ja està cansat. Hi ha forces
obres que pregonen nivell però quasi cap està acabada convenientment. Em
recorda l’amant de problemes matemàtics diversos que el que el preocupa és saber
direccionar el problema i no es preocupa en acabar-lo. Poch actua igual en el
camp de l’art. Direcciona la creació però no aprofonditza en la mateixa per a treure'n tot el suc que li sigui possible.
I la solució la té ell mateix i ben
a prop. En aquestes exposicions la pintura ve acompanyada de les escultures de
caire ceràmic. En elles es veu un llenguatge plenament assumit, una tècnica
perfectament assentada , i uns resultats que responen perfectament a les
intencions de l’autor i que alhora son plaents per a l’espectador. Just això és
el que li manca a Joan Poch en la seva pintura: Assumir un llenguatge plàstic,
el que li sigui més plaent; assentar uns conceptes tècnics que avui per avui
encara trontollen en diverses ocasions i finalment establir un nivell
comunicatiu directe , defugint principalment d’aquest desig de transcendència
literària que a vegades sembla voler imposar en el seu treball, per començar
per allò tan simple en l’aparença i tant difícil en la realitat , com parlar de
tu a tu, entre el creador i l’espectador receptor.
Sols amb la serenor i la tranquil·litat
per davant, i deixant el temps just per a la cuita de cada obra , Joan Poch
podrà descobrir la seva veritable ànima d’artista i transcendir més allà de l’aparença
més o menys encertada que ara domina la seva obra. Llavors hi haurà un sol Joan Poch, no com avui en el que els molts pochs son com els arbres que no ens
deixen veure el bosc
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada