Demà divendres , - avui per a la gran majoria de
lectors d’aquest blog-, els afecciobats a l’art tenen una cita obligada a la
sala del Col·legi d’Aparelladors on la gent del sant Lluc donen cloenda a aquest
veritable espetec de final de temporada en aqust incescendo amb l’obra d’Ester
Aliu, Pere Salinas i ara Miquel Arnau.
Miquel Arnau és un artista argentoní lamentablement
poc conegut a bon segur pel fet de que això d’exposar no l’ha importat gaire
dedicat com estava i està al noble art de la restauració de la que és veritable
mestre , essent reconegut com a tal . Així per ex. a Mataró sols ha exposat a l’espai
capgròs , alhora que també ho ha fet al museu del Càntir i la casa Gòtica de la
seva població, amb alguna que altre incursió molt esporàdica en altres espais
expositius del país, les illes o fins i tot a Mèxic.
Ara, passats els cincuanta , sortosament sembla que en
Miquel Arnau ens vol fer avinent la seva saviesa creativa i demà ens presenta
la seva posta de llarg a Mataró amb “Decipimur especi recti” una frase
corresponent a l’Arts Poètica d’Horaci i que podríem traduir en el sentit de
que estem enganyats per l’aparença de les coses belles, o fins i tot com els
italians usen en sentit figurat per parlar del llop amb aparença de xai.
Una exposició complexa que és la seva darrera volta al
cargol en la recerca de l’essència dels sentits a partir d’aquell paisatgisme
peculiar que veu des de Monet a Barceló, passant per l’abstracció de Soulages
de qui fa anys , quan no era tan reconegut com ara , ja me’n parlava amb passió
i delectació.
Una exposició que us recomano amb tota intensitat i que
estic segur ens sorprendrà a tots i que haurà de situar a l’artista en el nivell
de privilegi que el seu treball mereix. Una exposició que un tindrà el plaer, i
hauria de dir l’honor, de presentar.
De moment i per anar fent boca , valgui l’escrit que
serveix a l’artista per situar a l’espectador davant la seva obra:
Aquesta
exposició és el resultat de l'últim any aproximadament.
Com podreu
veure, conflueixen diverses menes de treballs: sobre tela i sobre fusta uso
principalment acrílics; i sobre paper, aquarel·la, tinta i tremp de goma. La
intenció és de donar a l'espectador un conjunt unitari, però amb tots el
matisos i contrapunts que siguin necessaris. Crec que això és essencial perquè
el públic frueixi i entri en aquestes pintures.
Són pintures
escassament referencials, encara que al capdavall cadascú hi veurà el que
voldrà d'acord amb la pròpia voluntat interpretativa.
El cert és que,
com resa el títol, som enganyats per l'aparença de les coses belles. Abans
pensava que la pintura provenia de l'arquitectura, veia com es pintava a l'edat
de pedra, dins les cavernes (primers vestigis arquitectònics), més tard els
murs, els frontals romànics, les pintures de Giotto en els murs d'Assís, veia
com la pintura s'emancipava amb el pas dels segles de les parets dels edificis
on era destinada i esdevenia el que se n'ha dit la pintura de cavallet.
Ara me n'adono,
al cap de molts anys -un sempre se n'adona de les coses massa tard-, que el que
hi havia entre la pintura i l'arquitectura, ja en el seu origen, era una
tensió, una tensió massa forta que va acabar produïnt un tall, una separació,
una ruptura definitiva. L'autèntica pintura (això d'autèntica és sempre
delicat) va sempre contra l'arquitectura, que procura el bé, fer les coses
boniques, confortables i adequades a un ús (això és teoria). La pintura per
contra, pertany a l'expressió i aquesta sovint es converteix en lletjor. El
dibuix, el tema, la textura d'un quadre de Monet o de Renoir, resulten
desagradables en el moment d'originar-se, on les idees estètiques i els cànons
de bellesa establerts eren els d'un Cabanel o d'un Bouguerau. Amb el pas del
temps la lletjor inicial es torna un nou tipus de bellesa. Més tard, pintors
com Emilio Vedova, Alberto Burri, Pierre Soulages ect. causen rebuig, fàstic,
però desprès, amb el temps, una part del públic s'hi va acostumant i ells
aconsegueixen imposar un nou tipus de bellesa.
És en aquest sentit
on s'inscriu la meva pintura, en una voluntat d'expressió i de no ser res més
que pintura. La teoria de l'art m'interessa moltíssim, la practico, sempre hi
dono voltes, però definitivament, davant la tela en blanc, en el moment de
pintar no hi ha res, el pintor està sol. Desprès, l'aprovació o el rebuig de la
feina feta; aleshores penso, ho faig quan no pinto, un cop s'ha acabat la
sessió, en els intervals. Busco entre els quadres allò que es pugui mostrar,
medito, dubto, alguna cosa haig de fer. Aquí ho teniu amb totes les seves
imperfeccions.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada