L’art,
com la vida , ni és fàcil ni planer. Cal anar cercant constantment aquell punt
interior que cal oferir en la nuesa més explícita. I en la recerca apareix el
dubte , la debilitat i per tant la contradicció, que és més signe de fortalesa
per el de lluita que significa, que no pas de feblesa i debilitat. I en ella un
fer i la multiplicitat de camins , alguns d’ells absolutament contraris.
Llavors cal triar i fer-ho amb convenciment , amb caràcter i marcant els
caràcters propis i personals, encara que a voltes semblin contradictoris. La
veritat no rau en l’absolut i sí en el compendi de les petites coses.
Avui
en Tomàs Safont-Tria torna a la nuesa més terrible com és la d’enfrontar-se als
més propers. I ho fa amb els dubtes i vacil·lacions d’aquell valent que vol
anar més enllà i no vol quedar-se en el “bonic” per que cerca de manera
insistent “el bo”. I ho vol fer deixant
ben clar els caràcters que marquen i expliciten el seu treball.
Presentant
i oferint el dubte davant les dues cares de la moneda , però mantenint sempre
la seva raó artística i vital, ens demostra la seva saviesa creativa i aquesta
sensibilitat sense límits que el converteix en artista pur ja que simplement
ens expressa plàsticament les seves emocions, sensacions i sentiments marcant
aquell caràcter personal i estilístic que li es més definitori i adient.
I això, no ho dubtin , és la millor manera de
ser el que és: Un artista a tenir molt en compte. I ho dic per si vostès encara
no ho sabien.
Aquestes paraules que encapçalen el
post corresponen a la presentació per el catàleg de l’exposició que em demanà
el bon amic Tomás Safont-Tria. He cregut convenient reproduir-les ja que no va
ser aquesta una presentació d’aquelles d’ofici i sí de benefici ja que es va
escriure després de col·laborar amb l’artista a la selecció de les obres a
exposar i per tant a priori ja era un judici de valor al respecte del que podem
gaudir a Can Caralt de Llavaneres.
En Tomàs Safont Tria està en un
gran moment de creació. Assentat del tot en aquest fauvisme visceral en el que
gest i color desfermats gestionen les tensions de l’obra per aconseguir uns
impactes visuals i anímics ben valuosos , en Tomàs entén que a vegades les
seves sensacions precisen d’un grau d’ebullició pictòric una mica més baix per
no passar-se de revolucions . I és aquest equilibri de complementaris , aquesta
dualitat de conceptes les que marquen el to general de l’exposició i potser
també marquen el signe del futur de l’artista.
Tot rau en que la llum i el color
son l’essència bàsica del pensament artístic de Safont-Tria. Ho era quan
practicava un àgil impressionisme, ho és quan el podem qualificar com a
fauvista i ho serà si algun dia decideix moure’s per altres verals.
Però la llum i el color es poden
graduar i més encara si a aquests elements hi afegim la pinzellada i el gest.
És justament el que succeeix en aquesta ocasió. Tomàs aposta per la dualitat i
la fa patent. Les mateixes obres obtenen per un cantó una potència absoluta en
el color, pinzella i gest i alhora se’ns presenten en una estructura plana i
geomètrica com si d’una limitació passional és tractés.
Bic naranja o bic cristal. Pintura
plana o gestual. Pintura passional o freda i cromàtica Dues pintures , dos
ismes, dues estructures i un sols i gran artista , en Tomàs Safont Tria. Una
exposició altament recomanable.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada