dilluns, de novembre 12, 2018

CRÍTIC DE POBLE


Ser crític d’art és feina plaent però que comporta forces desencisos  i frustracions per el malament amb que es rebuda. Per a molts els crítics som uns amargats que sols desitgem desencisar als creedors intentant trobar tots els seus defectes i mostrar ben poques de les seves múltiples qualitats. Artistes frustrats diuen que ens dediquem a criticar tot allò que no som capaços de realitzar per la manca de qualitats. I ja no dic res  si del que es tracta es d’exercir la crítica en un àmbit reduït com ho és el local o el comarcal.


Josep Mª Cadena, el gran periodista i crític d’art, em deia que artística i conceptualment res millor que el crític local ja que coneix perfectament l’artista , la seva evolució i les causes o motius que dirigeixen la seva creació. Però alhora hi ha la cara fosca, la dificultat d’atrevir-se a dir a aquell amb qui et trobaràs cara a cara a la carnisseria o a la cua del pa, i que potser les filles aniran juntes a classe. Dir que no, que allò que fa és molt fluix i que cal millorar en allò o en el  de més enllà, esdevé tasca feixuga i molt poc agraïda.

Un, que sempre s’ha definit com a críic de poble, ho tinc molt assumit, potser per això  s’emociona i s’esperona, veient que segueix valent la pena seguir per aquets camí quan reps trucades com la de Rosa Codina Esteve convidant-te a la seva propera exposició a ca L’Arenas i et diu “ que n’ets el culpable de tot el que està exposat” que havent arribat a la jubilació a la docència havia decidit penjar els pinzells per temps indefinit i obrir una sèrie d’ anys sabàtics en la creació, però que llavors vaig arribar jo i li vaig encendre el cuquet amb Tempus Fugit el que la va obligar a crear de nou i d’aquelles magnífiques peces que va presentar han anat sorgint tota la resta per concatenació. Però que l’inici de tot té un nom i un responsable , el d’aquell que segons ella , millor l’ha entès i definit mai. I lògic és emocionar-se.

I si al cap de poc et truca un altre gran artista, Jaume Ribas, per agrair-te les gestions que has fet parlant de la seva obra , per cert magnífica i espectacular, de manera tan elogiosa que vas tocar el cuquet d’aquell gran col·leccionista que t’escolta i es fia de tu, de tal manera que s’ha establert un feeeling  que a bon segur beneficiarà als dos, a la col·lecció i a l’artista 
.
I és clar, un comença a surar i a somiar il·lusionat en els nous projectes que comencen a dissenyar-se com el de la recuperació col·lectiva d’una artista importat i molt estimat en la petita història de l’art local, o en el d’una antològica a l’artista local que més s’ho mereix, que sembla pot començar  dissenyar-se en un futur immediat i en la que l’autor vol que en tingui paper preponderant.

Sens dubte, molt bones noticies que primaveregen un futur després de temps durs i desencisadors.