Després de setze anys d’absència expositiva a la seva ciutat
Mataró, Perecoll retorna a la mateixa amb una acuradíssima exposició que
senyoreja i eleva l’espai expositiu de La Destil·leria.
Discrepo absolutament del concepte que inicia el text de
presentació de la mostra quan diu:” L’obra, com si fos una inexorable llei de
la física, no es pot sostreure del temps”. Justament penso tot el contrari. Com
deia el recentment desaparegut Calvo Serraller: “L’art és un tros de vida
universalista i atemporal ”. L’art lligat en el temps i el moment és anecdòtic
i no té el pes de l’evolució ni la projecció de la transcendència. I l’exposició
de Perecoll s’estableix just en la cruïlla d’ambdues coordenades. Per un cantó
és l’evolució de la seva llarga trajectòria i per l’altre és senyal de que la seva
obra encara té recorregut per transcendir en els propers anys.
I per demostrar-ho Perecoll presenta un tastet de la seva
polivalència tècnica , deixant sols de banda la joieria que en realitat és el
seu principi i en certa manera fil conductor. Així la mostra queda presidida
per una excel·lent escultura en bronze que en certa manera conjuga dues de les
series fonamentals de l’artista: els ocells i els àngels. L’escultura gràcil,
estilitzada i quasi flamígera , te potència i alhora ritme i moviment , fet que
ve acompanyat per unes textures encertades que potencien les seves qualitats, la converteix en una obra brillant i espectacular.
L’acompanyen una sèrie de terracotes , amb clar desig de
primitivisme, en les que les formes esdevenen imperfectes com si en realitat no
fossin peces acabades i si tan sòls projectes d’altres de superior nivell. El
fet d’una pàtina innecessària com detall d’acabat els atorga en l’aparença un rang
d’inferior quan justament aquest joc primitivista de la peça que sembla precisi
del polit final els hi dona força i personalitat i les fa enormement atractives.
Pictòricament , per una part tenim el negre sobre negre, senya
d’identitat de la que l’autor no vol renunciar. Ja fa temps que es nota un cert
esgotament del tema. Potser per que fa molts anys ja d’aquella grandiosa exposició
a la Pia Almoina de tant alt nivell que ara molts treballs semblen purs
divertimentos. Sols la peça que podríem batejar com “pastera” assoleix una
comunicació directa i punyent, mentre que els altres on demostració d’habilitat
i bon fer però amb escassa comunicació, adquirint nivell de peces menors.
Altre cosa son les pintures , que arrodoneixen l’exposició
en la sala inferior. Obres treballades, meditades i molt potents que ens retrotrauen
a les seves sèries sobre la guerra del golf i aquest ritme quasi renaixentista
de volums establerts en una dinàmica de grup. Excel·lents totes elles.
Perecoll titula l’exposició
amb un concepte tan taxatiu com crisi. Una crisi que no apareix pas en la seva
capacitat creativa ni tècnica i que no sembla pas que comenci la seva involució en el sentit de tancar el
cercle creatiu, ans el contrari, sembla presentar prou vies d’expansió creativa
com per seguir pensant que encara ens queda molt per gaudir d’un Perecoll vital,
innovador i amb ganes de seguir seduint al munt de seguidors de la seva obra.
Exposició d'aconsellada visita
(fotografies pròpies i extretes de la xarxa)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada