dijous, de setembre 03, 2020

MANUEL SOLÀ. HAMMADA / RODERES / CENDRA




M’acaba d’arribar el catàleg /llibre de l’exposició que el bon amic i excel·lent escultor que és Manuel Solà inaugura aquest dissabte a la galeria Àmbit, espai d’art, que es troba al Passeig d’en Blay 53 a Olot. Una exposició que s’havia d’haver inaugurat el passat mes d’abril i que per culpa del COVID-19 no ho farà fins aquest cap de setmana. Intentarem de totes totes fer-ne visita, però observant les magnífiques reproduccions fotogràfiques de les peces exposades hem cregut que bo es parlar-ne a priori per si algú es frapa davant les imatges i se li acut fer viatge a les terres de la Garrotxa que sempre son bones de visitar, i en aquest cas amb una excel·lent excusa.


                                    

Manuel Solà és un gran escultor apreciat i reconegut per els bons coneixedors de l’art però no tant per els afeccionats , a bon segur per la seva escassa expositiva pública fruit de la dificultat creativa del seu treball. Exposicions escasses però d’una potència i ressò més que important.

                          

Un desconeixement que encara és superior a Mataró, indret en el que visqué i manté parentiu. I a on debutà, amb pintures, al Museu Municipal el 1968, amb tan sols 18 anys d’edat, en l’any en que assolí el Primer Premi de Pintura Jove de la sala Parés , alhora que el premi de dibuix de fi de curs de l’escola Llotja de Barcelona.

Malgrat això tot bon afeccionat mataroní coneixerà una de les seves obres emblemàtiques, com és “Kouros” que presideix majestuosament la plaça de Can Mario a Palafrugell, en front del museu d’escultures de la Fundació Vila Casas.

Una ciutat , Mataró, que li ha estat esquiva i que ja és hora que algú pensi en ell per fer una gran exposició ,o una escultura pública, tal i com la ciutat i ell mateix mereix.

Solà ha estat fidel des dels seus començaments a una escultura entroncada en l’art primitiu i estructurada al voltant del component màgic que desprèn.

                              


Deia Francesc Miralles en el catàleg de presentació de la seva exposició a la Fundació Antonio Pérz de Cuenca que: Manuel Solà se mueve dentro de las vanguardias clásicas, utilizando el collage que inició tímidamente el cubismo y que de manera revolucionaria utilizaron los dadaístas y surrealistas para dar un nuevo sentido a los objetos, para revalorizar los objetos  rechazados y hallados. Decía que él desarrolla el collage de un modo plenamente personal, ya que no  incorpora un objeto a una obra más o menos desarrollada o acabada,  como tampoco da a un objeto un nuevo valor por si mismo, sino que construye la obra con elementos hallados casualmente. Es casi la solución a un rompecabezas no programado previamente. Decía que él construye una obra que casi desarrolla un discurso literario, buscando una palabra, hallando una frase que va dando sentido al conjunto. Va cerrando la pieza con un trozo de hierro, con unas herramientas de madera, con un guijarro, construyendo una poderosa imagen de un Kouros, de un antiguo carro solar, de un torso de un nuevo profeta.

                          

Però al seu costat manté el camí màgic del carros solars del nostres avantpassats en els que hi diposita de nou els elements més interiors, intims, emocionals i passionals de l’home d’avui en dia, perdut en les incerteses, i més ara després de l’esvoranc produït per el trasbals del sotrac que ha patit aquesta, la nostra societat. I ho fa lligant amb els sentiments ètics i religiosos iniciàtics, en la recerca d’una puresa perduda i difícilment recuperable.

                      

Manuel Solà lliga en aquesta exposició, la seva visió humanística  de la societat i ho fa des d‘una bellesa conceptual i formal. I és així ja que les seves obres sense defugir mai la bellesa estètica i el plaer visual, van carregades d’intencions i reflexions que obliguen a unes segones lectures més enriquidores si cap, al missatge de l’autor que segueix en aquesta migració constant, en aquest trànsit i moviment continu que tant bé certifica Hanafi El-kadaoui en la presentació del catàleg de l’exposició.


                            

Una mostra que caldrà visitar en la certesa que després de la seva visita estarem sadollats en el visual i molt més rics en la comprensió de que l’Art és sempre la reproducció i el reflex de la vida mateixa.

Moltes felicitats Manuel