dijous, d’octubre 08, 2020

TARANNÀS. “EL PAPER”. LA DESTIL.LERIA




En el que ja sembla tradició, La Destil·leria inicia temporada amb una exposició de la sèrie “Tarannàs” , comissariada per Alberto Romero Gil. Si “la realitat” i “el jardí” van ser els protagonistes de les edicions anteriors, ara és “el paper” el que agafa el relleu amb Tamara Ablameiko, Albert Alís, Carmen Chofre; Ana García, Sabine Finkenauer, Marta Lafuente, María Lería, Javito Ruiz, Bego Tarrades, David Vergés i el mateix Alberto Romero com protagonistes.

Després de visitar l’exposició , un estrany sentit d’ambivalència m’ha envaït. I és que estan conformada la mateixa per un seguit de bones obres, ben resoltes , amb intencionalitat i amb un evident sentit estètic que fa plaent la visita, el resum, el regust, allò que els enòlegs diuen regust en el sota boca, aquest és quasi inexistent, ja que malgrat les intencions dels autors no existeix cap lligam en l’exposició que doni cos i força al conjunt.




Succeeix això ja que el lligam que hauria de donar consistència al conjunt és simplement el paper, i el paper és suport i incideix poc en la realització dels treballs, de fet i manera que en alguns casos el trompe l’oeil és evident i queda clar que les obres podrien haver-se establert damunt d’altre suport amb un resultat absolutament idèntic.

Actualment el suport no és el condicionant que era fa tan sols unes dècades. Llavors mentre que hi havia teles de bona qualitat , no succeïa el mateix amb els papers, el que feia que les obres amb aquest suport eren menysvalorades ja que amb el temps, envellien malament, apareixien taques, fongs, engroguia el material etc., el que provocava desconfiança tant en els creadors com en els compradors.

No succeeix el mateix ara. De papers n’hi ha de tota mena de tot el ventall de qualitat i estic per afirmar que pel general son molt millors que les teles comercials, que s’han adotzenat i precisen de teles escollides si es vol obtenir els millor resultats.

                     

Per això, centrar una col·lectiva en un suport, té el risc i el perill que quedi esfilagarsada i deslligada i que malgrat les bones obres de la mateixa, no obtingui un resultat global potent.

Tarannàs, el paper, és com aquella pel·lícula amb molt bons actors, i bones interpretacions, però que no atrau per que la història que s’explica no és atractiva. Ni més ni menys és el que succeeix ara a la Destil·leria.

Una exposició d’agradable visita amb algunes obres més que interesants però sense una transcendència ni plàstica ni sensorial.