Continuant amb el seguit d’apetitosos bocins de la
col·lecció Bassat que la seva fundació ens ofereix periòdicament en la seva seu
de la Nau Gaudí de Mataró, una vegada acabada la contemplació del segle XX,
comencem amb el repàs a la part més actual de la mateixa, però amb un canvi
estructural al respecte.
Si fins ara les mostres eren veritables col·lectives que
aplegaven una determinada època, generalment una dècada, amb la presència d’un
nombre petit d’obres de cada autor, ara els artistes agafen més protagonisme individual
, i la col·lectiva es redueix en nombre d’autors , augmentant el nombre d’obres
dels mateixos, passant del que podríem considerar una col·lectiva coral a una
col·lectiva d’individualitats.
Per aquest primer tast del segle actual s’han triat com protagonistes les obres de la col·lecció que
pertanyen a Enric Ansesa, Pep Carrió, Xaro Castillo, Rosa Codina-Esteve, Ramon Enric, Mac Prat i Jaume Ribas, un bigarrat
conjunt de diversa mirada estilística, plàstica i estètica però que contemplen
en comú un humanisme espiritual amb una ample reflexió envers l’home i les
seves circumstàncies.
ENRIC ANSESA (Girona , 1945) auto defineix la seva obra en
el seu web com “rotunda, sensible i d’una profunda harmonia estètica, que manté
la constant del color negre. El negre, que va més enllà de la llum, que es
transforma en energia i al mateix temps en espai. De composicions
constructivistes, s’hi configuren dialèctiques sígniques i gestuals, sovint
d’un marcat sentit minimalista”.
Una definició que es veu reflectida perfectament en les
obres presents a la Nau Gaudí. Algunes, com les de la sèrie “sutures” d’una contundència absoluta i sense
cap mena de concessions. Mentre que en les que els signes agafen protagonisme
amb uns treballs de caire cal·ligràfic , s’estableix un intrigant i meditat
misteri que l’espectador intenta esbrinar a la recerca de les claus del diàleg
que proposa l’artista.
Una obra , la d’Ansesa, de gran potència i d’una plasticitat
subjugant i xucladora que et succiona sense remissió envers la interioritat de
l’artista i de retruc d’un mateix.
PEP CARRIÓ (Palma 1963) és dissenyador gràfic, il·lustrador i
artista plàstic. Disposa d’una ample i reconeguda trajectòria tant en el camp
artístic como en el cultural, encara que és més conegut com dissenyador gràfic,
amb una certa especialitat envers l’àmbit cultural i principalment editorial, que
no pas como artista plàstic. Endinsar-se en el seu web ens permet gaudir d’una
quantitat de treballs , especialment portades i cartells, que deixa bocabadat
per la seva personalitat i qualitat. És per això que la seva obra és una de les
grans sorpreses de l‘exposició.
Treballant a l’entorn de la poesia visual, amb dedicació quasi
total a l’home mitjançant fotografies, individuals, tribals o tan sols sil·luetejades
, Carrió fa des contextualització de l’individu, eliminant-lo de la seva
personal unicitat per convertir-lo en maniquí de les seves reflexions. Ho fa
amb l’ús d’un llenguatge inquietant però
alhora altament adictiu amb el que en
certa manera és fàcil connectar, donant pas a l’espectador perquè acabi en
certa manera l’obra sobre el potent fonament que ha establert l’autor. Una obra
altament visual , llaminera per a la reflexió i amb una potent carga estètica
que no destorba en res la càrrega interior de cadascun dels seus treballs.
Artista i obra, son tan desconeguts com interesants, i mereixen
una deturada visita i una atenta mirada per gaudir de la plenitud d’imputs que
genera el seu treball.
Xaro Castillo(Barcelona 1949) és també una massa desconeguda
artista a nivell de l’afeccionat en general. Creadora que fugint dels
estereotips academicistes, ha desenvolupat una important tasca de docència i
investigació en les diverses disciplines artístiques., mantenint sempre una
clara voluntat transgressora que ara mateix explicita a través d’instal·lacions
amb preeminències fotogràfiques en un entorn més d’arts visuals d’aquelles que
anomenem contemporànies i que a Mataró, malauradament, coneixem prou bé, havent
deixat una mica de banda la vesant plàstica que ara de manera aclaparadora ens mostra
en l’exposició.
Les obres que acull la col·lectiva ens parlen d’una autora que
practica una abstracció potent , amb un clar accent en el gest i en una
estructura plàstica de capes superposades que genera mitjançant la textura i
principalment en la potència del color un esquer visual altament atractiu i addictiu.
Albert Mercadé ens parla en el catàleg de la formalització plàstica dels paisatges de la memòria mitjançant l’estructuració de la realitat a través de capes successives. Per a mi és més destacable la recerca d’aconseguir una abstracció poètica, fent que no precisi del lirisme de Ràfols Casamada ,ans pugui assolir-se amb la trempera d’una paleta cromàticament agosarada, executada a la perfecció en la delimitació dels espais definits plàsticament per la força del gest.
Crec sincerament que en les obres presentades domina l’estètica
per damunt del missatge, fet tan elogiable com el contrari. I aquesta prevalença
estàtica ens permet el gaudi d’unes obres aclaparadorament potents en el
visual, seductores en el conceptual i dominadores en l’atracció comunicativa.
Xaro Castillo , una espectacular sorpresa que converteix el
color en element de reflexió.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada