Després de passar-ho per alt l’any passat, el PMC retorna al
protagonisme d’un artista mataroní per exposar a Ca l’Arenas i ho fa presentant
el molt interessant treball del mataroní Josep Mª Codina que no realitzava una exposició
personal a Mataró, la seva ciutat, des del 2008 a l’Ateneu, i no exposava en un
espai públic des de 1998 que ho va fer a Can Palauet, detalls ambdós que indiquen
la indigència absoluta que mantenen els òrgans públics de la ciutat envers l’art
i els seus artistes.
“Oratge” és el nom triat per l’artista per presentar el seu
retrobament amb amics i convilatans. Oratge, provinent del llatí “aura” , s’empra
per designar un vent que bufa suaument i que ve de terra endins. Una bonica
paraula per definir el que veurem en l’exposició. Suavitats personals
provinents de l’interior de l’artista. Però malgrat que l’exposició es conformi
en un conjunt d’obres més suaus que en anteriors exposicions, bufen fort quan
convé per expressar les interioritats personals d’un creador que segueix
mantenint un llenguatge críptic difícil d’assolir per a qualsevol espectador
desinformat.
Era el febrer del 2008, quan Josep Mª Codina exposava l’Ateneu,
llavors en la meva crítica en aquest mateix blog vaig publicar un escrit de
presentació que li havia fet per una exposició que havia realitzat al Palacio de
Aramburu a Tolosa (País Basc) la tardor anterior i que per motius d’espai no va acabar anant
al catàleg . Rellegint-la he pensat que segueix essent escaient per explicar el
treball interior de l’artista. Per això de nou us la ofereixo, mantenint el
castellà, idioma en que havia estat escrita:
OROGRAFÍA PERSONAL
“ Frente a un mundo impalpable
de aire y luz, alzo mi cuerpo
fenómeno que me muestra
hecho visible el misterio.”
La clara soledad
Gabriel Celaya
Josep Mª Codina tiene una mirada firme y clara que parece acentuarse
cuando se acerca, pincel en mano, a depositar la dosis adecuada de pigmento en
la tela. Aquella que ha perdido su blanca virginidad en una imprimación lenta y
pausada con la que conseguir un blanco vivido, es decir lleno de tonalidades
rosáceas ,azuladas, ligeramente parduzcas o amarillentas, establecida con mimo
en una base plana de la que cual , si procede y a modo de encáustica ,
recuperará color y volumen según convenga a su proyecto.
El artista deposita su carga y tras dar un paso atrás, con mimo casi cual caricia, apuntala su intensidad mientras busca en el lumínico estudio el adecuado grafito con que completar la acción, a la que quizás ayude a posteriori un espolvoreado capaz de generar aquel halo brumoso, que contrastará con aquella capa cérea del ángulo superior y hará que....
No se puede comprender el trabajo de Josep Mª Codina sin
entender su entramado profundo en el conocimiento y amor del oficio de pintor,
como elemento esencial para sustentar en él toda su carga artística. Josep Mª
Codina es un renacentista actual. Para él, el oficio es medio pero también fin.
Sin él no podría establecer adecuadamente su intención comunicativa.
Cree que el elemento artístico industrial es materia inerte,
adocenada, vulgar, que solo puede volver a la vida tras el procedimiento vital
y personal del creador. De ahí una telas trabajadas para no ser únicamente
sustento pictórico y sí formar parte de la propia obra. Estos papeles,
escogidos tras minucioso estudio o producto de personal fabricación manual, en
el deseo de poder conseguir un óptimo de prestaciones que permita asegurar que
toda la carga vital que expresa en sus trabajos llegue con la exacta y justa
intensidad al espectador. Pinceles, pigmentos, tonos y tonalidades, sombras y
claridades, color personal en suma. Y a su vez, gesto, pincelada, grosor, cera,
grafito. Densidad e intensidades, ritmos y cadencias.
Todo lo antedicho es imprescindible en el artista para poder
establecer las variables adecuadas en cada obra y ordenar las coordenadas
móviles de los tres elementos fijos en los que se establece toda su creación:
El hombre, la vida, el tiempo.
Por ello enfrentarse a la obra de Josep Mª Codina es
recorrer junto a él sus personales e íntimas reflexiones alrededor de las tres
preguntas míticas de la existencia: ¿Quiénes somos? , ¿De dónde venimos?,
“¿Adónde vamos?. Lo hace de manera tan críptica y personal que a veces parece
que no va a dar ninguna pista para penetrar en el entramado vital de su
pintura, pero su enorme sensibilidad nos abre resquicio para penetrar en su
interior, y poder observar las similitudes con cualquiera de nosotros.
En sus trabajos Codina expresa sus miedos y temores. Lo hace
con un evidente respeto de modo que le cuesta explicitarlos plásticamente. Se
sirve de este juego al engaño con su apuesta de esencia abstracta, en la que
aparecen elementos figurativos claramente reconocibles. Así el autor va
desnudándose en su capacidad de saberse débil, para sentirse arropado en la
globalidad del conjunto que está en su misma situación.
El paso de la vida y el paso del tiempo. Elementos en
apariencia paralelos que sin embargo a veces desincronizan su ritmo, alterando
el equilibrio vital. La vida es siempre tiempo, pero a veces el tiempo no
conlleva verdadera vida, en el sentido más estricto e íntimo de la palabra.
De aquí este cuerpo siempre presente, en la realidad o en la latencia. Este
repasar sin pausa la piel en un escaneo sin fin. La piel, elemento que une y a
la vez separa. Rudo y duro, pero de una enorme fragilidad. Elemento textural
que en su relieve marca y diagnostica el paso del tiempo, hecho evidencia en
una señalética personal, que nos identifica en sus detalles, dándonos aviso del
ayer y siendo presagio del mañana, olvidando el presente que como casi todos
sabemos, en realidad no existe.
Así las obras de Josep Mª Codina parecen ser reflejo de una
orografía personal. Con sus valles y montañas, sus surcos y laderas. Planicies
extensas convertidas en inmensos espacios de placer, y a su lado recodos en los
que se hacen evidentes los restos de la batalla, con el interrogante añadido de
no saber quien ha sido el vencedor y el vencido.
Lucha y victoria. Derrota pero sin resquemor. Incisiones y suturas. Pasado al
que no se debe mirar y futuro que se antoja esperanzado a través de estas notas
de color que cada vez van ganando terreno, obteniendo no solo más espacio y sí
más protagonismo en el ritmo vital de la obra.
De nuevo el hombre, la vida, el tiempo. Y el arte que todo
lo preside y lo hace evidente. Como en este surco húmedo y generoso que domina
en algunos de sus trabajos. Un surco que parece creado por el caminar de una
lágrima. ¿De alegría, de tristeza, de dolor... ?.
Para averiguarlo, solo hay un camino. Seguir el que
magnetiza Gabriel Celaya. Alzar nuestro cuerpo para que se nos muestre, hecho
visible el misterio. El nuestro y el de todos, el que intenta discernir Josep
Mª Codina en la permanente búsqueda plástica e interior de su propia orografía
personal.
Aquesta filosofia interior de Codina segueix planant per
tota la mostra, com ho feia també en la
pseudo antològica que presentà el febrer
de l’any passat al Tinglado 1 del moll de costa del Port de Tarragona , i que
ara s’evidencia en aquesta mostra a Ca l’Arenas.
Com succeïa allà , l’obra global conformada per l’autor està
en un moment evolutiu en el que sembla haver abandonat aquell grau d’inquietud
dominat per un cert pessimisme, per avançar una vegada alliberat de moltes
cotilles que el segrestaven, per uns
camins en aparença més feliços i comunicatius.
Per comprendre bé el que J.Mª Codina ens vol expressar quasi
tan sols cal deturar-se en els tríptics que ocupen els espais expositius,
dominats per el que porta el títol de “El xiprer i l’estany” que és una metàfora amb al que podríem dir que l’obra s’endinsa en les
aigües profundes de l’existència per créixer amb força cap a una elevació
espiritual, segons explicita el propi autor. Una obra estranya, que sembla aliena al
conjunt exposat ja que sembla trencar amb el passat pictòric de l’artista mentre
evidentment manté els seus ritmes i neguits.
Una obra de difícil comprensió per part de l’espectador i
fins i tot per aquells que coneixem el seu tarannà. Una obra que portant-nos
cap el futur, ens retrotrau en part al passat. Una obra enormement interessant
que sols podrem entendre en plenitud seguint el caminar del creador.
Al seu costat, apareixen els altres tríptics, -espectaculars
i magnífics-, plens de sensibilitat, curulls de matisos , en el que hom hi pot
cercar les emocions més profundes i interiors, en el joc dialectal que fa l’artista
amb l’espectador, cridant-lo a no quedar-se en el plaer estètic i convidant-lo
a traspassar la lleu frontera que els separa. I com a resum, apareix resplendent , tal i com
succeïa a Tarragona , l’immens mural ,
amb una trentena de papers, en el que Codina sembla esclatar tot el seu nou abecedari
artístic, aquell que marca amb signes, impressions i fins i tot color, el nou
treball evolucionat de l’autor.
La mostra de Codina té per això detalls d’alta sensibilitat, que
semblen reclosos en moltes de les petites peces que apareixen en la sala. O en les
obres enfosquides que ens retrotrauen al seu passat, - recordeu la seva mostra de Can Palauet-, o els magnífics treballs de
la sala de l’entrada, explosivament sensibles, que contrasten per esperit i,
color i brillantor amb el tríptic envermellit de la sala de l’interior.
I cal tenir en compte, amb serenor i futur, l’interessant
treball de volum en el conjunt de peces escultòriques que presenta, que a bon
segur inicien un camí amb el que completar el seu idioma artístic.
Tot, conformant una gran exposició, de més que obligada i
repetida visita. Llàstima que seguint la seva nefasta costum, el PMC no presenti el catàleg fins ves a saber quan.
I no estigui anunciat cap acte complementari, en forma de conferències,
xerrades o altres elements que complementessin l’activitat per cridar l’atenció
als mataronins que no s’han assabentat de l’exposició ja que com sempre, no ha
merescut publicitat de cap mena.
Sigui com sigui, és una exposició que no s’ha de perdre
qualsevol afeccionat a l’art ja que és de les poques exposicions individuals que
es celebren a la ciutat i que mereixen un aplaudiment tancat.
Felicitats Josep Mª.
Oratge. Josep Mª Codina
Ca l'Arenas.- Mataró
Finsa l'Octubred de 2024
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