dimecres, de gener 14, 2026

MUSEUS D'ART: CAP VI. MUSEU HELGA DE ALVEAR. CÀCERES.

 



Fa un parell d’anys en que en visitar Extremadura vaig tenir la immensa sort de poder visitar el Museu D’Art Contemporani Helga de Alvear.

No estava en el nostre projecte de viatge però el fet d’una tempesta que ens impedí fer la visita prevista, ens donà temps per acudir a visitar aquest Museu esdevingut en museu exemplar i emblemàtic de l’art contemporani al nostre país.

El Museu d'Art Contemporani Helga de Alvear (abans Centre d'Arts Visuals Fundació Helga de Alvear) és troba al centre de Càceres, al barri antic, i en ell es es conserva la col·lecció de la galerista Helga de Alvear que és la col·lecció privada d'art contemporani més completa d'Europa, amb més de 3000 obres d'artistes contemporanis, que va adquirir en vida des de la seva galeria i el lloc de directora de la fira ARCO, la fira d’art Contemporani que es celebra a Madrid.






És dirigit per la Fundació Helga de Alvear, entitat cultural sense ànim de lucre que rep el nom de la seva propietària. A més, està secundat per diverses institucions , públiques i privades, encapçalades pel Govern d’Extremadura, a més d'altres membres a títol particular.

Segons diu la història, a finals del segle passat, Helga de Alvear, va començar a buscar una ciutat en la que poder dipositar la important col·lecció d’art contemporani de la que n’era propietari. Va trobar respostes negatives a Vigo, Còrdova o Granada, i al final va aconseguir convèncer a la Junta d’Extremadura per que la seva col·lecció romangués a Càceres.





La decisió que Càceres fos el lloc d’emplaçament definitiu es va basar en l’edifici que se li oferí i que Helga de Alvear preferí a les rehabilitacions de vells edificis, com li havien ofert Sant Sebastià o Granada. I el cert és que sense saber exactament de que es tractava en aquest oferiments, la col·leccionista va encertar de ple, per que a més de l’edifici la comunitat d’Extremadura i el poble de Càceres van entendre a la perfecció la grossa que els hi havia tocat i l’important que podria ser aquell museu per a la comunitat i principalment per col·locar el seu nom al bell mig de la comunitat cultural artística, no tan sols d’Espanya, ans de molt més enllà.




La col·lecció és simplement magnífica amb noms com Ignasi Aballí, G. Baselitz, Beuys, L. Bourgeois, Carlos Bunga (artista portuguès que viu a Llavaneres i té l’estudi a Mataró), Canogar, Eliason, Luís Fernández, Lucio Fontana, Gordillo, K.Grosse, Cristina Iglesias, Paul Klee, Carme Laffón, Sol Le Witt, Richard Long, Mario Merz, Juan Muñoz, Palazuelo, Picasso, A.Saura, Susana Solano, A. Tàpies, Cy Twombly, Vasarely o Ai Weivei , entre molts d’altres fins assolir les 3000 peces que conformen la col·lecció, entre la que destaca els gravats de Goya, els mateixos que tenim a Mataró i que el Museu local impedeix el seu gaudi , alhora que impedeix el punt de crida que significarien.




Un museu excel·lent en el que un pensava estar-hi una hora i mitja i ni va acabar passant més de quatre, amb un nombre valuós de visitants però sense les majories que hi ha en els museus importants i amb un seguit de gent jove com a vigilants i guies, d’alt nivell i atenció. Puc explicar que havent fet un pregunta a un d’ells i havent prosseguit amb el tema, el guia ens va acompanyar quasi fent una visita individualitzada cosa que no m’havia passat en ma vida.




Un Museu que en primer sorprèn per l’envoltori i per les obres allà dipositades amb autors que s’escapen dels més arts ferits, però en el que un hi va entrant i va quedant abduït per la qualitat i varietat de l’exposat, que depassa l’obra dels autors més coneguts per acabar essent seduït per obres que mai podrem qualificar com a menors, però sí d’autors menys coneguts.

Un Museu excel·lent que em va seduir del tot i que també ha seduït a tothom a qui l’he aconsellat. Un Museu d’obligadíssima visita per tot aquell a qui l’art el crida , amb la seguretat de que tindrà una gran satisfacció després de la seva visita.

D’obligadíssima visita

 

Museo Helga de Alvear

Calle Pizarro 10 ó camino Llano s/n

Cáceres