Sempre he dit, a ell també, que
Mariano Cabellos hauria estat molt més feliç, artísticament parlant , havent
nascut al Renaixement o si no volem anar tan enrere , havent viscut fa un
parell de segles , quan la pintura i la
música , - les seves grans passions -, vivien en el cànon com a norma de fe i
en l’ofici com reconeixement màxim. Però no ha estat així.
Mariano Cabellos , aquest artista
mataroní massa desconegut ja que la seva presència ha estat sempre amb
comptagotes i per presentar els seus lluminosos paisatges d’arrel
impressionista, amb l’excepció de la darrera mostra a l’espai capgròs on
mostrara la seva cara més personal i intimista, és home d’ofici profund. Potser
per això la seva mirada es troba perduda en un món com l’actual en el que
malgrat l’eclecticisme dels darrers temps en el que tot sembla valer, ja que li costa entendre la renúncia a uns
fonaments d’ofici que per a ell son bàsics.
Potser per això quan la gent del
Sant Lluc li va proposar fer una exposició
al Col·legi d’Aparelladors , la que s’acaba d’inaugurar la passada
setmana amb el títol de “Proceso” , Mariano Cabellos no va apostar per una
exposició a l’ús , amb els seus paisatges lluminosos que haurien tingut
l’aplaudiment segur dels espectadors i va fer aposta per l’ofici presentant una
exposició que hem de qualificar si més no com estranya , en la que l’autor
presenta un sols quadre i al seu voltant ens ofereix un recull triat dels
dibuixos i esbossos preparatoris del mateix.
Un esquema expositiu que certament
s’ha realitzat altres vegades però en aquest cas amb l’afegitó , més que
particular , de que l’obra presentada “Cofrades de las Santas Espinas de
Atienza” és una imatge fidedigna de l’acte penitencial d’aquesta confraria del
seu poble natiu.
Una peça que presenta dues lectures
ben contradictòries segons l’origen del lector de la mateixa. Per els habitants
d’Atienza és una peça de caire religiós que presenta de manera realista i fidel
l’acte processional de la confraria i en el que pot observar com tots els
detalls litúrgics i iconogràfics estan tractats amb perfecció i cura. Però si
la lectura prové d’ algú aliè a l’entorn , com succeeix en la majoria de
visitants , l’obra es converteix en un veritable retrat social d’un món rural
arrelat encara amb força a unes tradicions ancestrals en les que el pes de
l’església segueix estant ben present.
Un retrat que estructuralment s’estableix
en la tradició velazqueña, centrant el pes de l’obra en les figures que mirant
a “càmera” donen pes a la peça , en la que l’autor no renuncia a fer evident la
seva mirada paisatgística ja que l’obra es tractada coma a tal, amb un acurat
joc d’ombres que serveixen per recolzar la llum , element intrínsec i
fonamental en el fet del creador.
Un paisatge amb figures que ens
retrotrau tant a l’escola espanyola de Zuloaga, Zabaleta i molt especialment ,
òbviament tan sols en el sentit de l’estructura de personatges, a Solana. Però
que en esperit també ens reporta als retratistes del mid west americà i els
seus retrats de les comunitats rurals.
Però ha de quedar ben clar per a
tots que aquest peça és tan sols l’esquer, esdevenint anècdota, ja que la veritable exposició està en el
seguit de dibuixos efectuats de diverses maneres ( grafit, sanguina, aquarel·la
, aiguatinta ...) en les que Mariano Cabellos ens demostra la seva gran
destresa tècnica , de modus que a la manera dels renaixentistes planeja i
estructura l’obra general, però posant passió en cada detall de manera que
aquest petits apunts assoleixen nivell de privilegi plàstica i lliçó doctrinal
d’ofici.
És allà on rau tot el sentit
creatiu de l’autor que en comptes d’aconseguir una gran peça mitjançant petits
bocins , aconsegueix uns grans bocins que es desgranen d’un tot més eteri i
potser impersonal.
Exposició doncs que cal visitar. Cal
fer-ho a demés amb paciència i tranquil·litat per absorbir mica en mica la
sensibilitat i l’ofici que es desgranen en el magnífics esbossos preparatoris (
per cert , molt ben emmarcats) que ens
mostren la qualitat de pintor d’aquest artista potser massa desconegut a casa
nostra ( encara que part de la culpa sigui seva ) que es diu Mariano Cabellos.
Un nom que cal entroncar en el camp
dels artistes amb ofici de pintor, aquest ofici malauradament massa perdut en
els darrers anys i del que sempre és bo sentir-ne la intensitat del seu flaire.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada