De tot el meu paper com a
col·laborador en l’espai capgròs , no tinc cap mena de dubtes que d’entre les moltes
satisfaccions que em dona, la més gran està quan amb el pas del temps veus com
s’aferma aquell artista que era desconegut quan un dia vas pensar que era
convenient donar-li la oportunitat d’exposar i per tant d’oferir el seu treball
d’una manera més seriosa.
Això em passa per ex quan veig les
exposicions de Joaquim Bartra que depassada amb escreix l’edat de jubilació
oficial va debutar a l’espai i que ha seguit amb un munt d’exposicions exitoses
en els més diferents i valorats indrets. I estic convençut que em passarà d’aquí
uns anys quan veiem els treballs del jove artista premianenc Pol Peiró que
ocupa aquest mes de maig les parets de l’espai capgròs.
Fa poc més d’un any que el bon
amic, excel·lent artista i millor professor, que és en Josep Mª Codina ens
parlava de dos alumnes seus i ensenyava alguns dels seus treballs. Davant dels
mateixos la resposta era del tot obligada, havien d’exposar. Un d’ells era la
il·lustradora Esther Carbobell que exposà amb tot èxit el passat mes d’Octubre
, i l’altra era Pol Peiró que ens oferia una figuració de caire expressionista
de fort impacte, a qui s’atorga aquest mes de maig.
Arribat el moment, la
sorpresa ha estat molt gran ja que el treball actual de l’artista res té a
veure amb l’anterior , però la variació , que ha estat radical, ha millorat
encara els nivells i les perspectives del mateix.
Algú va dir que amb temps i un bon
mestre es pot arribar a ser un correcte pintor, però que ni amb tot el temps
del món ni sota les mans del millor mestre , no es podrà arribar a ser artista si un no en té aquell gen específic de la
creativitat. És una reflexió que m’ha retornat al cap tot veient el treball
exposat per Pol Peiró. És així ja que estant en camí de ser un bon pintor ,
dons malgrat els corresponents defectes propis de l’edat i la inexperiència
manté un to tècnic prou valorable, el que queda clar en el conjunt de l’ exposat
és que ens trobem davant d’un artista en estat pur que aboca , i pel broc gros,
el munt de sensacions que s’apleguen en el seu interior.
Practica Pol Peiró una abstracció
visceral , sense una definició complementaria. Cerca la gosadia i defuig del camp
decoratiu al que tan proclius son molts artistes en moments de dubtes o inicis.
Així es llença desfermat a buidar el pap de les seves sensacions i ho fa “sense
embuts” , tal i com indica en el títol de l’exposició. D’aquesta manera es
concep una mostra lògicament dispersa , amb alts i baixos, però amb els
suficients punts d’atenció com per entendre que hi ha prou llavor com per esbrinar un futur ben prometedor.
Certament la mostra s’ha de visitar
com el que és, com una exposició iniciàtica, i per tant quasi estic per dir que
s’han de celebrar els diferents errors que s’evidencien en la mateixa. Deia en
la presentació que un jove no tan sols té el dret a equivocar-se, que quasi té
l’obligació de fer-ho, ja que sols des dels errors és quan es pot avançar. Però
per damunt d’aquest errors , domina un
potent sentiment plàstic en el que el gest , el ritme i el color , confegeixen
unes peces ben equilibrades , intenses en el fons i la forma , i principalment
amb un potent sentit de comunicació que tot atraient la mirada obliga a l’espectador
a anar més enllà.
Una exposició ben vàlida i prou interessant.
Una exposició amb acurat present però el més important , amb un subjugador
futur. Un futur davant del qual és obligat demanar a l’artista una reflexió
pausada. No cal un ritme febril de treball , iniciant i acabant obres. Ara cal
aprofundir en les mateixes. Seguir amb la intuïció però passada pel tamís del
pensament i la reflexió. De fer-ho així, i amb el temps per davant , estem
convençuts que el futur de Pol Peiró és altament engrescador.
Una exposició que jo recomanaria
visitar encara que tan sols fos per poder albirar aquest prometedor futur, amb
nom a recordar: Pol Peiró.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada