Tots sabem el que significa l’expressió
“de jutjat de guàrdia” esdevinguda habitual en la vida quotidiana més en el
sentit de crit per una injustícia o una cosa molt mal feta , fregadissa amb la
il·legalitat i el seu desig de reparació
, que no pas en el concepte judicial pròpiament dit , al que vista com funciona
la justícia d’aquest país, tan poc proclius en som els ciutadans.
Ca l’Arenas és de per se un cas
típic de “jutjat de guàrdia” amb el seu incompliment flagrant dels desitjos
testamentaris de Jordi Arenas. Un incompliment municipal al que fan la viu viu
els marmessors i l’Associació d’Amics de la casa que miren sempre cap a l’altre
cantó. Però a aquest estat general s’afegeixen casos tan peculiars com el que
avui ens ocupa.
Les dues imatges parelles que
encapçalen aquest post son quasi una mena de “joc de les diferències”, però per
més que ens hi fixem l’única diferència està en els escrits al marge. En un la
signatura és d’ Alcoy i està dedicat a Joan Rectoret i en l’altre la signatura
és de R.Brull fent constar al marge Paris 57.
Dues obres idèntiques , signades
per dos autors diferents. La primera està exposada en l’exposició d’Eduard
Alcoy a ca l’Arenas i l’altre està al davant meu , a l’estudi des del que
escric aquest post i va ser regalada per Rovira Brull al meu pare per les dates
que marca l’obra.
Així de qui és l’obra. D’ Alcoy?,
de Rovira Brull? , o potser és dels dos i està feta a quatre mans?. Una pregunta
que lamentablement ja no ens podran resoldre els protagonistes , tots quatre ja
malauradament desapareguts.
Per a mi no hi ha dubtes i és una
obra a quatre mans. L’amistat dels quatre protagonistes ( Alcoy , Rovira Brull,
Joan Rectoret i el meu pare ) em fa creure com improbable cap apropiació
indeguda per parts dels autors , per tant... Però a més si examinem l’obra
podem veure que el fons es correspon totalment al fer d’Alcoy d’aquells temps
mentre que els músics son d’una estilística més de Rovira Brull, tal i com
demostrà a posteriori amb els diferents dibuixos musicals publicitaris que
realitzà a Mataró. Sols el referent de “El trompeta” de l’Eduard Alcoy ( 1954)
pot crear un petit dubte , però jo m’inclino més per aquest treball comú , amb
un repartiment final de les còpies i la
conseqüent signatura particular d’un i altre autor.
El fet no deixaria de ser una
curiosa casualitat si s’hagués descobert al mig de l’exposició, però el cert és
que no és així. Havent descobert un
mateix el fet en l’antològica d’Alcoy de fa uns anys , el passat 28 de setembre
vaig adreçar-me al Museu per oferir l’obra de Rovira Brull i així , en el marc
de la mostra del primer pis , mostrar en paral·lel ambdues obres i demostrar l’ambient
de companyonia artística del Mataró d’aquells temps.
Amb la callada per resposta ara puc
observar que el gravat signat per Alcoy està present a la mostra i es reproduït
en el catàleg el que significa un greu error historiogràfic i una més que evident
manca de professionalitat per part dels organitzadors i el comissariat de la
mostra.
I ara què?. És obvi que un Museu que vulgui ser seriós hauria de retirar
immediatament el gravat atribuït a Alcoy i exposat en la seva monogràfica
davant l’evidència de dubtes raonables de que l’obra pot ser que no sigui tan
sols d’Alcoy. I en el cas de mantenir-lo, que no seria del tot correcte per el
tipus d’exposició que es tracta i per altres circumstàncies de les que en
parlarem demà, s’hauria d’indicar en la cartela i en tota la documentació, que
es tracta d’una obra probablement realitzada amb la co participació de Josep Mª
Rovira Brull.
El milor?. Al meu entendre
substituir el gravat d’Alcoy per una altre peça i el mes vinent, en el moment
de canvi de l’exposició de la planta superior , presentar ambdues obres
conjuntament, remarcant l’esperit conjunt i amical que significa a questa obra.
Però, quina postura prendrà el Museu
i Ca l’Arenas?. Jo tinc clar que cap. Amagarà el cap sota l’ala, dirà que son
bajanades i ganes de tocar els gloriosos i aquí pau i després glòria.
I si és així quedarà palès una vegada
més allò que tots sabem que no és res més que la desídia i la manca de
professionalitat més extrema de qui hauria de ser garant del fer i de les obres
dels nostres artistes i en canvi n’ha esdevingut el seu més important enemic.
Ja veuen. Coses del Museu, coses de
ca l’Arenas. Fets dignes en veritat, de jutjat de guàrdia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada