Sota la presidència del conseller
de Cultura, Ferran Mascarell, i de Joan Mora en un dels seus darrers actes com
alcalde de Mataró, l’Ateneu de la Fundació Iluro es va omplir el passat dijous
per a l’acte de lliurament del guardó de la 6ena edició del Premi de Pintura
Torres García – Ciutat de Mataró i la posterior inauguració de l’exposició de
la quarantena d’obres seleccionades com a finalistes d’aquesta biennal que amb
poc temps ja ha assolit la suficient maduresa i prestigi com per a ser
considerada entre les importants de l’estat com ho demostra el nombre de
participants (243) i la variada procedència dels mateixos amb una dispersitat
geogràfica absoluta.
Una maduresa i prestigi establerta
principalment en la vesant artística com ho demostra la diversitat estilística
i conceptual, però especialment en el nivell qualitatiu que en aquesta edició
ha assolit, al meu entendre, el nivell més alt aconseguint ser la més brillant
de les edicions coronada per un palmarès brillant aconseguint la sempre
impossible quadratura del cercle, fent que jurat i públic caminin en comunió i
que el guanyador rebi l’aplaudiment oficial del jurat però alhora l’aplaudiment
del públic que enguany s’ha sentit subjugat per l’obra guanyadora amb autoria
de l’artista extremenya resident a Sevilla, Ruth Morán.
“Gravitaciones” , un tremp vinílic
i tinta sobre paper de 160 x 140 cm, ha estat la peça guanyadora en un treball
d’alta subtilesa conceptual confegida en una etèria estructura suportada en un
especial treball tècnic que potencia aquesta abstracció de clares referències
més figuratives.
Diu l’autora que aquesta peça
respon a un dels seus paisatges interiors en una ressemblança anímica del
paisatge que rep de manera visual, però jo diria que hi ha més. Hi ha un cert
control d’emocions i sensacions en un desig gestual i de moviments lents.
Aquest concepte gravitacional del títol, ens port a un cert aleteig de l’obra
en una estètica de mirada zen que traspuant serenor i pau, alhora ens inquieta
en un sentit de canvi, com si fos impossible que l’obra resti immòbil i que en
una propera mirada ens la trobem en una variació de si mateixa per oferir-nos
un nou angle de la seva sensibilitat.
Una peça tècnicament brillant, -
potser la millor d’una llarga sèrie realitzada per l’artista-, d’enorme
seducció visual i que en l’obligat compendi entre fons i forma adquireix el rar
privilegi de ser absolutament actual malgrat el seu classicisme conceptual, o
justament el contrari, ser clàssica malgrat la seva modernitat conceptual.
Una excel·lent obra que honora el palmarès
d’aquesta Biennal Torres García- Ciutat de Mataró que ha assolit de manera definitiva la seva majoria d'edat amb aquesta brillant edició.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada