No té sort Inazio Abrao a Mataró.
Fa unes temporades es va presentaramb altres companys, en una magnífica
exposició al Foment de curiós títol (4x3) +4 que va merèixer tota mena d’elogis
però poca atenció del públic.
Ara retorna i ho fa amb "Detalles constuctius"al primer pis de l’Ateneu Fundació Iluro quan aquest espai està
en les seves hores més baixes. I ho fa de manera semi clandestina.
Està malament
posar-se per ex., però un té el costum d’estar informat de les exposicions que
es fan a Mataró i rodalies, però he de reconèixer que d’aquesta no en tenia cap
notícia i em va arribar de la mà d’un
dels més grans afeccionats de la ciutat, saberut i amant de l’art , que tampoc
en tenia notícia i se la va trobar al visitar la mostra de Capitani. I és clar si els hooligans de les exposicions
no en tenim coneixement, un pot pensar que quin serà el coneixement general.
Intentem doncs fer-ne oportuna comunicació ja que la mostra s’ho val i molt.
Encara que Inazio Abrao és gallec ,
no puc negar que visitant la seva exposició, i fen abstracció de l’espai, m’he
trobat immers en alguna de les sales del
Belles Artes de Bilbao dedicada al gran i potent grup d’escultors bascos
dedicats a l’escultura en fusta. Sols m’ha
distorsionat l’excés d’obra i la poc adequada il·luminació de
l’espai que converteix en apagat el que
és un veritable esclat de potència escultòrica.
Abrao és fonamenta en uns conceptes
en aparença tan simples com ho son
volum, matèria i síntesi. Tres potes , potents i ben estructurades amb
les que genera el seu discurs expositiu. Un discurs estructurat en un cert aire
minimalista que s’escrostona i explosiona per l’essència que desplega en cada treball. Tècnicament
impecable, per no dir més, coneix com pocs el material i sap jugar amb les
seves característiques , que hauríem de qualificar com d’organolèptiques, per
en cada cas aplicar-les de la manera més adient.
I tot això dirigit a unes estructures
constructives en les que l’equilibri
dinàmic genera les tensions corresponents
per acabar en un to en el que serenor i sensibilitat
es donen la mà.
Passejar-se per l’exposició, i dic
bé quan dic passejar-se ja que visitar-la és com moure’s en un jardí d’escultures,
ens permet apropar-se a aquestes que van des de la simplicitat
més absoluta fins a l’equilibri més cercat i calculat, per fer del concepte del
volum l’element que domini completament en el conjunt, però no un volum estable
i esmorteït i sí dinàmic i vivencial que domina totalment en conjunt i quasi convida a portar-se a casa
qualsevol dels seus treballs, cosa difícil ja que com indica en el número que apareix
com etiqueta en cada obra , aquest és ni més ni menys que el seu pes.
Abrao un constructivista en fusta
que genera sensibilitat i art a parts igualis en una exposició majestàtica que
és d’obligada visita en el primer pis d e l’Ateneu. Força, concepte i
sensibilitat , tres en un , en un artista de la fusta simplement excepcional. Exposició
d’obligada visita amb la seguretat d’un gaudi artístic absolut.
(fotos obtingudes de les xarxes socials, el que no implica que siguin obres preesnts a l'exposició)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada