Un músic és capaç de tocar més que correctament els més diversos
instruments, però n’hi ha un en el que assoleix l’excel·lència. L’escriptor pot
tocar els més diversos pals literaris
però serà sols en un d’ells quan es sent plenament realitzat. I
justament el mateix succeeix amb els artistes , podran treballar diverses
idiomes i emprar les més diverses tècniques , però serà sols en una determinada
actitud que assoliran la seva veritat artística.
Qui hagi seguit el caminar de Teresa Pera a través de les
seves exposicions ( Museu Monjo. Maig 2013 / La destil·leria . Desembre 2014 /Can
Caralt. Llavaneres . Setembre 2015 .Col·legi d’Aparelladors 2015), no tindrà cap
mena de dubte de que Teresa Pera és en ànima i essència, pintora, i és en
aquest camp en el que sublima el seu missatge vital que justament troba en la
plàstica pictòrica el camp abonat a la més desfermada de les seves dissertacions
sensitives. El seu políptic dedicat al
seu mestre, mentor i amic, Alberto Gonzalo, n’és la demostració més fefaent.
Una obra rotunda, mesurada i meditada que esdevenia veritable obra clau per
entendre la veritat plàstica i pictòrica
de l’autora.
Ara però, tres anys més tard, ens trobem a La Destil·leria amb
una creadora desorientada, meliflua, preocupada més per estar en l’ona de la
mediocritat del concepte que no pas en la recerca potent de la seva expressió.
Absolutament allunyada de la frase de Zóbel amb la que definíem la seva primera
exposició : “Ver lo que ve, y pintar lo invisible del leve estallido”, Pera ha
esdevingut una simple aprenenta a la que no s’endevina futur immediat.
És lògic que un, que estava encisat amb la seva creació, es
pregunti com ha pogut ser aquest trencament amb un fer i un llenguatge creatiu
en el que tot encaixava com anell al dit, per anar a conrear les antípodes, i un no troba
cap raó més poderosa que el fet de la seva entrada com a professora ajudant a la facultat de Belles
Arts.
Un indret ben curiós aquest, ja que en ell s’evangelitza més
en la teoria conceptual posant l’accent en l’estètica, sempre que no caigui en decorativisme
o bellesa, més propers a uns camps filosòfics que no pas en els fonaments
acadèmics ancestrals, i en el que s’ha arribat a dir a professors de tècniques pictòriques que allò era un
perdre el temps, que la pintura era cosa del passat i que seria millor la seva desaparició
voluntària que no pas la seva erradicació per ser element retrògrad indigne d’ocupar
espais de docència.
Teresa Pera ha entrat en aquest mon del “conceptualisme” i amb
la fe del convers ha renunciat al passat , i per tant al seu propi jo, per
seguir al guru de torn i així avui en
aquest Sota mínims” a la Destil·leria presenta les seves raons que tal i com s’explica
en la informació que publica la galeria responen a això:
“Durant el procés de creació, Pera s’ha aturat a reflexionar més que ma i sobre l’entorn. Preguntes com ara què persisteix de les substàncies que desapareixen, com es poden optimitzar els recursos o com canvia la percepció de la natura i el paisatge, han quedat plasmades en totes les seves obres.
“Durant el procés de creació, Pera s’ha aturat a reflexionar més que ma i sobre l’entorn. Preguntes com ara què persisteix de les substàncies que desapareixen, com es poden optimitzar els recursos o com canvia la percepció de la natura i el paisatge, han quedat plasmades en totes les seves obres.
«Sota mínims» pretén anar una mica més enllà de la reflexió
ecològica i les qualitats narratives o estètiques. I per això també vol
establir un paral·lelisme amb la condició de l’artista, professió que sovint es
troba en situacions de precarietat. En definitiva, l’exposició és una invitació
a dialogar amb l’espectador sobre un lloc i unmoment compartits. Sobre la idea d’una mala utopia, com diu
Edgar Morin, que s’instal·la a poc a poc en l’imaginari de les persones. Sobre
un territori que no pot quedar erm”.
Així, tal i com segueix explicant la informació oficial,” L’exposició
s’articula a través d’instal·lacions, escultures i làmines cal·ligrafiades.
L’aigua, el temps i el lloc modifiquen totes les obres. El metabolisme orgànic
i el moviment aquós es fan evidents tant a les pintures com als objectes.
El caràcter performàtic de l’exposició és una de les raons
per les quals Teresa Pera ha realitzat in situ algunes de les
obres.”
I per tancar el cercle es presenta una obra que ha estat al
taller de l’artista els dos últims anys i s’ha anat esborrant amb l’acció de la humitat
i les condicions a què ha estat sotmesa durant aquest temps.
Una exposició aquesta
absolutament descompensada que com si d’una fibril·lació auricular es tractés
fa que aurícules i ventricles no bateguin al mateix ritme i la intensitat del
concepte, prou vàlid, no es parell a la intensitat de l’obra que el representa.
Una obra que de tan aquosa, s’esvaeix, s’evapora i no deixa petja en el pensament
i el record de l’espectador.
Potser per això , i en el convenciment de que Teresa Pera és
una bona artista, m’imagino el mateix joc conceptual expressat mitjançant plàstica
pictòrica en l’evolució de la Teresa
Pera de fa tres anys i crec que no hi ha color, millor dit, sí que hi ha color,
molt color, i subtilitats , pinzellades, gruixos i textures. Hi ha pintura.
Pintura, OH! La pintura, a la que volen matar i segueix més
viva i necessària que mai, una pintura a la que segur tornarà Teresa Pera,
massa bona artista per perdre’s en bajanades puerils com les avui ens presenta.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada