Pol Codina va esclatar com artista de ben jove amb tan sols 22 anys d’edat i uns estudis de
disseny industrial a la butxaca, i ho va fer amb una escultura d’una estructura
vertebrada al sant Lluc del 2005 iniciant una explosió meteòrica que comportà un
aprofundiment en la línia d’aquesta escultura, la realització amb el seu pare
de la gegantina escultura del peix de la seu central de Caixa Laietana, actualment
i de manera lamentable en un estat de deteriorament important, i acabant el
2009 amb l’obra “Gràvida” una obra d’altíssim
nivell que es troba en l’actualitat en el MEAM.
Públic i crítica estàvem rendits ambdós a una escultura
tècnicament impecable, amb un ideari fresc que donava potència i solvència a
uns treballs seductors en la forma i reflexius en el fons. Amb aquests bagatges
Codina ocupava els espais del Monjo , i en comptes de fer un tour de força mostrant
tota la seva potencialitat de futur, va malmetre l’exposició amb una
retrospectiva dels 5 darrers anys, quan hi havia molt poc passat i en canvi ,
sí un amplíssim futur.
Aquella exposició va ser l’inici del pas del desert que
durant una dècada ha realitzat l’artista. Obligat per necessitats vitals a dedicar molt de temps a
les tasques d’ofici de la serralleria artística familiar i a la seva passió per
recuperar la forja com un element artístic i cultural important, crec que aquest
esforç va esgotar en part la seva faceta
més creativa i artística a la que cal dedicar una ment lliure, fresca i fora de
les preocupacions quotidianes. En aquets temps, les seves esporàdiques
presències ens parlaven massa d’un dejà vu, mantenint això sí el to d’una
dominador tècnic, però no deixaven de ser un donar voltes sobre el mateix de
feia molts anys.
Ara però a la Destil·leria , Pol Codina amb l’exposició “Erosió”
sembla cridar amb força el seu esperat retorn a la creació potent , amb una
exposició bigarrada de peces i
conceptes en la que es reafirma en el
seu passat artístic però alhora obre noves portes i finestres senyalant nous
camins que semblen prou gratificants en l’artístic, confegint en aquesta certa disparitat
un llenguatge potent i atractiu de
visita plaent i amb l’alè d’un cert misteri planant per tota l’exposició.
L’exposició és de mirada complexa ja que Codina en realitat
presenta tres exposicions en una. Per un costat reafirma el passat, amb obres més de la línia de forja artística,
culminades per el vaixell mogut en aigües embravides. Demostració d’equilibri i
ofici, apropant-se cap el decoratiu però
mantenint intenció i capacitat de seducció.
La segona part d l’exposició està formada per les seves
estructures mòbils, unes estructures atractives
per se, però alhora massa pesants amb el que es perd el sentit de moviment. Certament
hi ha mòbils immòbils, com per ex. l’escultura penjada de Chillida al parc de
la Creu a Barcelona. Essent enormement pesant un té la impressió que sols en tocar
la començaria a cimbrar. Però aquest no és el cas.
El rei dels mòbils mòbils, i valgui la redundància, Calder , era home d’escultures altament pesants, que en el moment en que s’enfrontava a les seves estructures mòbils, les alleugerava fins el grau màxim. Ara s’obre un nou camí per a Codina, en el que cal triar l’opció. Penso que està més en el camí de Calder però per aconseguir-ho cal un procés de depuració intens i profund.
Però per a mi la veritable ànima de Codina està en la
tercera part de l’exposició. Allà és on rau el veritable Pol, juganer com un
nen en els mòbils, i professional de l’ofici en la primera part. Aquí ens
trobem a un escultor agosarat que sabedor de que disposa de les eines tècniques
per arribar al que pretén, ha cercat en l’ànima allò que volia expressar .
I ho fa amb un grup
de peces contundents , molt en el concepte d’Oteiza de creació d’espais, volums i buits, a las
que ha dotat alhora d’un sentit de moviment amagat , com si de peces de
Berrocal es tractés, i a més amb una pell exterior natural i verge , fugint d’acabats fins, metal·litzats
i polits , en la recerca de la bellesa del material pur i concentrant la força
en l’interior fugint de l’esquer de l’escultura
“bonica”.
Acompanya aquest seguit de potents peces, una sèrie de
treballs de menor mida, quasi bibelots, realitzats amb aram degudament tractat
per assolir el color verdós del coure . Son simplement petites notes, quasi
unes gotes metàl·liques, que denoten un ritme desenfrenat, en aquest cas amb
una estètica visual més llaminera, però que alhora denoten profunditat en la creació
i gestació.
Certament l’exposició m’ha agradat malgrat les seves
mancances. Ho ha fet per que després de massa temps, ens torna a aparèixer l’artista,
el que neguiteja en la recerca de nous camins, no el que es conforma amb allò
que sap fer molt bé, sinó el que cerca nous reptes i noves aventures.I
certament aquests nous reptes em semblen molt interessants i desitjo veure per
quins camins evolucionen.
Per això aconsello la seva visita. L’espectador es trobarà
en part al Codina forjador ja conegut, però per l’altre observarà un futur que
es promet més que interessant.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada