dissabte, de febrer 18, 2023

INTERVALS. JOSEP Mª CODINA

 


Els més importants artistes mataronins ja no exposen a la seva ciutat. La manca de galeries professionals, l’absència d’un espai públic en el que realitzar una exposició com cal juntament amb l’absència de qualsevol ajut a la creació i a la posterior materialització en forma de  visualització de la mateixa, ha convertit a Mataró en una ciutat plena d’artistes, amb un nivell prou elevat, però alhora sense un espai reglat per a poder exposar amb cara i ulls la realització dels mateixos. Aquestes circumstàncies fan que mentre el nivell expositiu mataroní va baixant d’importància i qualitat els seus artistes vagin espavilant-se i exposin en els llocs on se’ls hi reconeix la seva vàlua.



Aquesta lamentable situació  permet que de tant en tant ens trobem amb agradabilíssimes sorpreses  d’exposicions d’artistes mataronins en especials indrets , com ara mateix passa amb Josep Mª Codina que explota el seu bon fer al Tinglado 1 del Moll de Costa del Port de Tarragona. Un espai expositiu molt ben valorat a Tarragona, i a on hi han exposat importants artistes.



Presentat per Raquel Medina , Josep Mª Codina ens presenta la seva darrera evolució, en la que partint des del passat arriba fins ara mateix, en la realitat més d’ell i del temps que li ha tocat viure. Així ens trobem amb un autor del tot madur, implicat absolutament en el seu llenguatge personal i disposat a posar-lo a l’abast de tot espectador , conegut o no, però que pretengui, vulgui o desitgi, entrar en ell per gaudir-lo en plenitud.

En la seva plana web, l’autor reprodueix un article que li vaig fer quan Codina exposava a l’Aixernador a Argentona. Es tracta de la crítica a l’exposició que realitzà el 1990, és a dir que ha plogut i molt. En ell dea:



“No és l’autor un home tendent a les mostres públiques. Reflexiu de ment i ossat en el treball no gaudeix en la tombarella del fàcil afalac i si en el neguit plaent del mateix anàlisi que el porta , peça a peça, a construir una història estructurada en la que els clàssics components de presentació, nus i desenllaç, s’ofereixen en llocs tan marcats com ho puguin ser la brillantor del seu tecnicisme, la inquietud del seu pensament i aquest final obert a l’espectador que redefinirà en si mateix la tristesa o l’alegria del fet presentat.



No ha volgut caure mai, en Josep Mª Codina, en tanta pintura vàcua que ens envolta i que no diu res, ni amb les ajudes de complicades teories que tenen com a màxima virtut la de la incomprensió. Tampoc s’ha llençat a la xerrameca de l’estètica comercial. El seu pensament impertorbable segueix sense dreceres el camí del seu sentiment. Així la seva obra encaixa a la perfecció en aquest definició de l’art amb majúscules.”.


Llegint aquestes frases escrites fa trenta anys, veig que el lent i alhora segur caminar de l’artista ha anat escrivint un llenguatge artístic que és justament ara quan explosiona  , -amb l’espectacular recull de peces que el defineixen en la seva diversitat- , alhora que el magnífica col·locant-lo en lloc de privilegi d’entre els autors importants del moment, aconseguint el que diu Raquel Medina, la presentadora del catàleg , quan comenta que  “Josep Mª Codina ofereix al públic una sèrie d’obres introspectives que ens revelen  un univers ple de poètics misteris que al·ludeixen a l’home, al seu cos, la lluita del fet de viure i l’aflicció que inexorablement comporta. A aquesta cartografia privada de cada ésser humà, l’autor  aconsegueix  conferir  un significat universal, com a metàfora del pas del temps i la vulnerabilitat”.



Codina ens presenta a Tarragona una molt bona exposició que abasta quasi dues centes obres, xifra que sembla desmesurada sobre el paper però que un veu que és ben adequada en la realitat expositiva. Amb elles presenta la seva realitat més actual , aquella que havent-se desfermat, que no deslliurat, del seu tarannà creatiu habitual, aprofundeix en el seu pensament plàstic que alhora és el personal, en l’aprofundiment de la seva raó més establerta, aquella que presideix els seu fer i els seus actes, com ho és la frase de Paul Valery que diu que “el més profund de l’home és la seva pell”, tal i com encapçala la seva pàgina web.



La pell humana és l’eix únic del treball de Codina.  En ella  és amb la que manté el seu idioma habitual, però ara en aquesta exposició després de cinc anys de silenci expositiu individual en el seu país, i sols dues mostres individuals a Maastricht i presencies individuals en mostres col·lectives, especialment les de la col·lecció Bassat, Codina fa una aposta gegantina i presenta el bo i el millor del treball realitzat en aquest temps, partint tant sols de d’unes poques obres que serveixen com de punt de partida de la col·lecció, a la que segueix la resta en la que apareix el nou Codina , el que sembla renovat del tot després de la seva jubilació com a professor de batxillerat artístic i ara renovat i alliberat del tot.



El cert però, és que es fa difícil seguir l’exposició ja que la disposició de les peces presentades i dels diversos camins a seguir no et fa la trajectòria fàcil però si que en canvi fa que et trobis  de cop i volta amb unes sorpreses que no esperaves ,en forma d’obres de petit format, o de les series negres ,”cant” segons el protagonista, que et copegen profundament , en el retorn perfeccionat a aquella vella exposició que realitzà a Can Palauet, i a on explotà com el veritable i gran artista que és.



Passejar-se per l’espai és un plaer artístic ,i alhora personal, absolutament total. I ho és no tan sols per aquells que coneixem la seva trajectòria i el seu fer, i per tant esperem i entenem , en part, la seva obra. Però per aquells que estimem l’art i als artistes mataronins, va ser absolutament emocionant veure l’atenció dels espectadors, una vintena llarga quan jo la vaig visitar, que intentaven entendre a l’artista i ho feien de la manera més adient, com ho és submergint-se en les seves obres per entendre i comprendré causes i raons.



És quasi impossible fer un detall del visitat, ja que l’autor es mostra en tota l’amplitud , que no diversitat , del seu fer artístic. Per això vagi la meva recomanació d’una ample i detinguda passejada per l’ample territori del Tinglado per no deixar-se ni un racó per visitar, ja que l’únic defecte de la mostra és el quadrament del cercle artístic amb l’espaial, ja que la impossibilitat de realitzar una visita  “ordenada” provoca una  desconnexió del presentat que pot provocar oblits i evidentment provoca un cert grau de desconcert al visitant inesperat.



Però malgrat la dispersió, que desconec si és volguda o obligada, l’ambient de la mostra domina, i un passejant-se pe ella es sent absolutament abduït per el conjunt del presentat,  en el que  les obres més corals agafen un cert protagonisme per alguns, mentre que altres es senten més plens per els treballs més individualitzats, en una curiosa lluita entre els diferents conceptes que presenta l’autor.



Una exposició d’obligadíssima visita , i que lamentablement no podrem gaudir a Mataró ja que no hi ha cap espai, ni tan sols la Nau Gaudí, que la pugui acollir. Una explosió que ha de marcar el futur de l’artista i que hauria de portar conseqüències a la seva ciutat, i que és limitarà, com així està ja organitzat , que Codina sigui els següent convidat a l’expo antològica del proper any a  Ca L’Arenas. 



Però no cal entristir-nos, i tornem a l’important. Exposició impressionant i d’obligadíssima visita , aquesta “Intervals” de Josep Mª Codina a Tinglado 1 de Tarragona . I quan dic d’obligada ho dic tant per els artistes mataronins com per els afeccionats., ja que la mateixa és una gran lliçó d’art en el que pertoca a l’apartat creador, com al d’espectador.


No us la perdeu de cap de les maneres.

 

“Intervals” de Josep Mª Codina

Tinglado 1 del Moll de Costa  del Port de Tarragona

Del 19 de gener al 16 d,abril de 2023