El mataroní, encara que barceloní de creació i habitatge,
Diego Guirao explosiona amb la potència del seu art, la sala del Museu de Llavaneres
que esdevé l’espai triat per l’autor per el seu retorn artístic a la seva terra
d’origen. Un retorn amb el que sorprèn amb intensitat i qualitat, demostrant amplament
la potència i vol qualitatiu del seu art.
Diego Guirao pertany a la generació que esclatà artísticament amb la democràcia. Va començar el seu desenvolupament artístic amb el grup de jovencells que estaven amb Pablo Mañé, el peculiar autor uruguaià que va fer de Mataró el seu lloc de creació, ensenyament i residència. Guardo amb gran estima la carpeta que junt amb alguna dels seus companys com Comabella, Casa Peña, Pep Suari, Lola Albarracín, Jaume Simón ,Benitez..., presentaren com a “10 propostes” al Museu Municipal quan aquest era un element viu i actiu de l’art i la cultura mataronina, i no com ara , esmunyit i perdut sota una nefasta direcció.
Però des d’aquella prehistòria artística local, pocs contactes més vàrem tenir, ja que Guirao va seguir la seva trajectòria creativa lluny de la nostra/seva ciutat a la que va retornar amb una exposició a la Caixa Laietana allà el setembre del 2009.Una exposició que va passar sense pena ni glòria i que el va allunyar artísticament de les seves arrels.
El seu retorn real va ser
amb la seva presència pictòrica a “Tempus Fugit” a on al costat de l’espectacular
figura jacent de “Someday I’m coming back” hi havia d’un parell de “Contenedores
de espejismos y naufragios”, que responen a l’inici de l’aventura actual.
Fa ja trenta anys que Diego Guirao deia en un dels seus
catàlegs : “Només m’inquieta el coneixement o en el seu defecte el vuit. Com en
un somni deshabitat on el fruit de l’art se’ns apareix com un miratge , com un
desig“. Ara mateix, més de trenta anys més tard i amb una evolució plàstica
important, se’ns presenta fidel a si mateix en un ideari plàstic en el que la
pintura ha quedat en segon pla , convidant a que el volum en sigui el
protagonista, però alhora en el que sembla marcar passes i paràmetres en el seu
desenvolupament creatiu.
Així a Llavaneres ens presenta tan sols 4 pintures, però que
esdevenen el lligam expositiu precís i necessari per arreplegar en una idea
comú , el resta de peces presentades que corresponen a una excel·lent
col·lecció d’escultures que en son conseqüència directe , alhora que son el
reflex perfecte del pensament artístic de l’autor.
En el que pertoca al nucli escultòric, Guirao ens present un
munt de personatges explicitats en forma de larves o peculiars engendres que sí
tenen una aparença bestial, en el seu apropament i molt especialment degut a
l’inusual tractament creatiu esdevenen més companys de viatge, que no pas éssers
estanys poc amics d’establir connexions.
Fora d’una gran escultura engabiada que comporta misteri i
estableix una connexió llunyana amb l’espectador, en la resta ens trobem amb
aquests personatges màgics, diferents però enormement comunicatius, que ens
parlen de tu a tu i estableixen un lligam interior de profunda introspecció que
semblen despertar-se pels camins d’un pseudo-realisme que ens apropa a tots a
la realitat més absoluta de la veritat del món en el que ens toca viure, i a l’artista
crear.
Excel·lent exposició, aquesta la de Diego Guirao, que ens
deixa ben clar el seu alt nivell de qualitat i la gran quantitat de memòries plàstiques
que atresora i que vol fer-nos avinents.
Una exposició important d’un artista mataroní al que hem oblidat
massa, quan en la seva plenitud ens mostra i demostra el seu altíssim nivell que
hauria de motivar a l’Ajuntament mataroní
a tenir-lo en compte per a una propera experiència escultòrica en els
indrets de la ciutat.
Felicitats
ESTRANYS HABITATGES- DIEGO GUIRAO
Museu Arxiu Can Caralt.
S.A. Llavaneres
Del 27 d’abril al 28 de maig de 2023
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada